DTM Race Driver 2

Codemasters noemt het “The Ultimate Racing Simulator”. Het tweede deel van DTM Race Driver belooft veel als je alle pers over deze game mag geloven. Gelukkig hoeft dat nog niet te betekenen dat iedereen ook daadwerkelijk gelijk heeft. In deze review het beeld van een simracer over DTM Race Driver 2.

Readme.txt
Oftewel even een noot vooraf: als je diehard arcade racer, weekend warrior of casual PC gamer bent wees dat even gewaarschuwd dat een simracer zaken als physics, input methodes, force feedback en dergelijke wel eens anders zou kunnen beoordelen als dat je graag zou willen. Gelukkig zijn we met zijn allen nooit minder geworden van verschillende meningen over zaken. Ik ben echter van mening dat als je een game “The Ultimate Racing Simulator” noemt, dat je dan ook wel wat te bewijzen hebt.

Game opzet
Net als in deel 1 is DTM Race Driver 2 geheel gebaseerd op het verhaal van de coureur die het wil maken in de grote wereld van het racen. Na de eerste test van zijn skills gaat hij, vergezeld van zijn altijd trouwe monteur de wijde wereld in om het te maken als topcoureur. Al snel komt daarbij een manager die hem van hot naar her stuurt om te racen en een documentairemaakster (die niet bepaald het licht heeft uitgevonden) die zijn weg naar de top voor het nageslacht vastlegt.

Je uiteindelijke doel is het winnen van alle kampioenschappen en gedurende de rit moet je om verder te komen meestal een bepaalde positie behalen ten opzichte van een aantal andere coureurs die met hetzelfde doel aan de rit zijn begonnen.

The proof of the pudding is the eating
Oftewel hoe rijd het nou eigenlijk ? Laat ik beginnen met het punt dat de controller settings veel beter zijn geregeld dan in deel één. Dat punt kan je dus al niet belemmeren zoals dat voorheen wel het geval was. Na een wat vage intro waarbij je meteen in een DTM Audi TT-R wordt gemikt kom je bij de eerste wedstrijden in Formule Fordjes uit. Die zijn verrassend leuk eigenlijk, vermoedelijk door het gebrek aan allerhande aerodynamische hulpmiddelen. Helaas is de standaard moeilijkheidsgraad niet echt moeilijk om het racen, nadat je doorhebt hoe de auto’s in een bepaalde klasse reageren, bijzonder moeilijk te maken.

Vervolgens krijgt DTM Race Driver 2 al heel snel last van het probleem dat men graag heel veel verschillende dingen wil doen en je in veel verschillende klassen wil laten racen. Hierdoor heeft men in het ontwikkeltraject veel te weinig tijd gehad /genomen/gekregen om iedere klasse echt uit te diepen qua benodigde physics. De makkelijkste voorbeelden zijn de rally’s en de stockcar races. Respectievelijk Codemasters eigen ColinMcRae Rally franchise of EA’s Nascar Thunder doen het zoveel beter in eigenlijk alle opzichten dat het nogal pijnlijk is (en vrij frustrerend als je € 50 hebt uitgegeven).

De races volgen allemaal hetzelfde format (soms met verplichte pitstop) en dat betekent dat je in een willekeurige race niet meer dan 5 rondjes hoeft te rijden. Uitzonderingen zijn races op hele korte circuits en een enkele rit die dan als enige van een bepaald kampioenschap afgewerkt moet worden. Een endurance race of iets wat in ieder geval een rondenlang gevecht met een goede tegenstander kan opleveren is er niet bij.

Dat laatste is trouwens niet alleen te wijten aan de korte races maar ook aan het niveau van de AI tegenstanders. Dat is namelijk niet best. In de game kom je nogal eens op de Österreichring terecht (A1-Ring). T1 (Turn 1) ligt daar heuvelop en is een zeer krappe rechter waar je (omdat het heuvelop gaat) zeer laat voor kan remmen en laat kan apexen omdat er achter de bocht een uitloopstrookje ligt dat je kan misbruiken om de bocht goed hard uit te komen. Keer op keer blijkt dat de AI hier niet mee om kan gaan en dat is dan nog maar één voorbeeld. Ook op Bathurst is het janken met de pet op omdat de AI op de Mountain Road vaak erg vreemde rempunten aanhoudt. Gelukkig zijn ze wel consequent dus nadat je de eerste keer met 280 je auto op de achterkant van je voorligger hebt gesloopt kan je er de tweede keer volgas langsblazen.

Conclusie
“The Ultimate Racing Simulator” ? Nee, DTM Race Driver 2 kan die claim zeker niet waarmaken. En dan heb ik het schademodel nog niet eens behandeld. Het voorgaande is voor mij al reden genoeg om deze game af te raden als je een echte goede racesim wil hebben.

De graphics zijn bovengemiddeld goed, de geluidseffecten kunnen de toets der kritiek ook best doorstaan maar als de rij-ervaring niet kan overtuigen (puur omdat men in een generalistisch opgezet spel geen details heeft kunnen/willen/mogen aanbrengen) dan doet dat veel van de glans verbleken.

Wil je echt racen en moeten werken voor je voldoening dan moet je je heil elders gaan zoeken. Gamers die op zoek zijn naar een game waarin ze voornamelijk veel verschillende wagens kunnen rijden kunnen best eens een gokje wagen op DTM Race Driver 2 maar hou rekening met het feit dat het wel eens tegen zou kunnen vallen als je ook waarde hecht aan een beetje realisme.

Meer DTM Race Driver 2

  1.   
    nfsgek's avatar

    Minder deetheeem dan de vorige

  2.   
    Dotz's avatar

    Lijkt me niets.. Ik ben zowieso al geen race-fan.. Al gaat er natuurlijk niets boven een offline multiplayer off-road race mode. (Wtf is dat voor ’n mond vol? 😆 )