Gamersnet.nl

Build onder Windows XP

De eerste game die ik op een eigen moderne PC speelde was Duke Nukem 3D. Door die game en enkele andere games gebaseerd op dezelfde engine, was ik voor altijd verkocht aan FPS-games. Onlangs wilde ik ze weer ‘even’ opnieuw spelen, maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Windows 95/98 had plaatsgemaakt voor Windows XP en daardoor moest ik toch wat meer moeite doen dan vroeger om ze te spelen.

Duke Nukem 3D
De originele Build engine liep in protected mode DOS, iets waar Windows 95 en 98 nog goed mee overweg konden. Nu zijn we echter bij Windows XP aanbeland en heeft DOS 7.0 (de ‘DOS-versie’ die bij Windows 95 en 98 zat) plaatsgemaakt voor een console, die niet alle functionaliteit op dezelfde manier biedt zoals toen. Gewoon even Duke3D starten is er dus niet bij.

De beste manier om de oude games te kunnen spelen, is door middel van een engine port, van DOS naar Win32. Dan hoef je alleen nog maar de content te kopiëren, oftewel, de inhoud van de oude directory bij de nieuwe engine te plaatsen en dan met de nieuwe engine spelen. Aangezien de broncode voor de Build engine is vrijgegeven, zou je verwachten dat er voor elke Build-game een port zou komen. Helaas is dat niet waar, want iedere game heeft toch weer z’n eigen extra’s (en eigen copyrights!). Er is dus geen algemene Build engine die alle games aankan. Het is dus ook nodig dat de broncode van iedere game apart wordt vrijgegeven.

Dit laatste is het geval met Duke Nukem 3D en daar is dan ook een port voor verschenen. De maker van deze port noemt zichzelf JonoF en zijn site vind je op het volgende adres: http://jonof.edgenetwork.org/buildport/duke3d/
Deze engine port ondersteunt dus alleen Duke Nukem 3D, maar wel met spectaculaire extra’s zoals OpenGL-support en, als alles af is, Internet multiplayersupport. Het gebruik van zijn port is simpel: download de nieuwste versie van de port, zet alle originele Duke3D-bestanden in dezelfde directory als de port en open de nieuwe setup.

Redneck Rampage
Voor Redneck Rampage bestaat geen engine port, maar dat betekent nog niet dat je deze game niet kunt spelen. Windows XP heeft dan wel geen DOS aan boord, maar wel een uitstekende console die meer functies herbergt dan menigeen weet. Zo heeft deze console een complete geluidskaartemulator aan boord, die een Sound Blaster-geluidskaart nadoet. Deze geluidskaart heeft de volgende parameters:
A220 I5 D1 T3 P330, dus een Sound Blaster 2.0 op port 220, IRQ 5 en DMA 1. Midi is beschikbaar als General Midi op port 330. Met deze settings kreeg ik het geluid van Redneck Rampage aan de gang.

Daarmee was ik er echter nog niet: Redneck Rampage was een game die van VESA 2.0-modi gebruik maakte om onder DOS wat scherpere graphics te krijgen. De engine probeert hierbij een lineaire framebuffer te benaderen, die Windows XP hem niet kan/wil geven. Gelukkig is hier een simpele oplossing voor. Ken Silverman, de ontwikkelaar van de Build engine, heeft op zijn site het programmaatje NOLFB.COM staan. Dit programma kapt elke aanvraag naar de lineaire framebuffer af, zodat de game in een andere modus moet gaan lopen, die wel door Windows XP wordt ondersteund. Door elke keer eerst NOLFB te starten en daarna Redneck Rampage was de game prima te spelen. Ken Silverman’s pagina over de Build eninge, waar je ook NOLFB.COM kunt vinden, staat op de volgende locatie: http://advsys.net/ken/build.htm

Shadow Warrior
Met NOLFB en de geluidskaartemulatiegegevens in de aanslag probeerde ik Shadow Warrior…om er vervolgens achter te komen dat dat voor geen meter ging. Om de één of andere reden liep de game bijzonder traag en was nauwelijks speelbaar. Was dat effe balen… Met wat Internetzoekwerk kwam ik terecht op http://deathmask.net/buildxp/ een site die helemaal toegewijd bleek te zijn aan het laten lopen van enkele Build-games onder Windows XP. De site bevat een duidelijk ‘recept’ voor het spelen van o.a. Shadow Warrior en Blood. Je moet er gewoon heen surfen en de stappen opvolgen en dan krijg je heel snel een werkende Shadow Warrior, net als ik. De truc is dat je gebruik moet maken van VDMSound, een geluidskaartemulator die stukken beter werkt dan die van Windows XP.

Blood
Zonder de truc die je bij Shadow Warrior moet gebruiken is de eerste episode van Blood goed te spelen, maar bij episode 2 gaat het al mis: hier treden enkele duidelijke en hinderlijke vertragingen op en zo wordt het speelplezier steeds minder. Met de truc gaat alles prima

Alles behalve Cryptic Passage dan. De executable van deze uitbreiding is blijkbaar geschreven in Turbo Pascal en die kan niet overweg met snelle processoren. En voor executables die gemaakt zijn in Turbo Pascal is een Pentium al snel, laat staan een Pentium 4… Gelukkig zijn er slowdown utilities, die ervoor zorgen dat het programma langzamer loopt en zo dus geen fouten produceert. De beste op dit gebied is Mo’Slo, waarvan je de evaluatieversie op het volgende adres vindt: http://www.hpaa.com/moslo/basic.asp Evaluatie moet je hier even ruim nemen: voor eigen gebruik mag je onbeperkt gebruik maken van het programma, voor commercieel gebruik moet je betalen.

Download de installer en installeer Mo’Slo naar C:Moslo. Kopieer MOSLO.COM naar jouw Blood-directory. Open de eigenschappen van de Cryptic Passage-VDM-link die je op de deathmask.net-pagina hebt gevonden (zie Shadow Warrior). Klik op de knop Advanced in het Eigenschappenscherm en je krijgt het tabblad Program te zien. Verander Program in: C:bloodMOSLO.COM (de directory kan natuurlijk anders zijn). Geef bij Parameters het volgende op: /30 CRYPTIC
Druk op OK om de vensters te sluiten. Hiermee wordt Mo’Slo gestart met als snelheid 30% en als uit te voeren bestand Cryptic. 30% is wat bij mij nodig was, een Intel Pentium 4 3,06 GHz. Het liep allemaal niet supersoepel maar nog zeker wel aanvaardbaar.

Hoe nu verder?
Zoals je hierboven kunt zien, kun je de oude Build-titels met Windows XP prima spelen. Er is dus geen dure software of rare dual-bootopstelling nodig. De ervaringen met deze games geven ook hoop voor vele andere games uit het tijdperk waar DOS en Windows 95 regeerden. Ik zou zeggen: probeer het eens uit en laat je ervaringen horen!