Ninja Gaiden

Tecmo, de maker van de bekende Dead or Alive reeks, was al een tijdje bezig met Ninja Gaiden voor de Xbox, eindelijk een 3D vervolg op de reeks die op de Nintendo vele harten won. Een game die ik pas kort voor de release ging volgen en toen pas te weten kwam dat ik naar iets erg belangrijks keek.

Ryu Hayabusa

Op het internet kwam je in de beginjaren van de Xbox nog wel eens wat trailertjes tegen, zo was er bijvoorbeeld een trailer van Ninja Gaiden, een ninja-adventure-game die nog wel een keertje voor de Xbox zou gaan verschijnen. De trailer maakte helaas weinig indruk op me, tja, wist ik veel dat hier om in-game beelden ging. Pas later, veel later, toen ik de indrukken las die na de X03 verschenen, waar Ninja Gaiden door Itagaki uitgebreid geshowed werd, wist ik dat dit weer een block-buster titel voor de Xbox zou gaan worden.

In Amerika konden ze al in April met het personage Ryu Hayabusa, die ook een rol heeft in Dead or Alive, onderweg, maar de PAL landen moesten wachten op Europese versie, die buiten lichte censuur weinig verschilde, maar wel tot midden mei op zich liet wachten. Toen Ninja Gaiden dan toch gesealed en wel op de deurmat viel kon ik mijn geluk niet op en probeerde ik tevergeefs de plastic seal eraf te halen, helaas had ik voor de eerste keer dat ik dit deed erg veel moeilijkheden hiermee, iets wat normaal nooit voorkwam. Er moest zelfs een schaar en woorden die mensen je verboden te zeggen aan te pas komen eer de verpakking open was, en toen wist ik het, dit zal niet de enige keer zijn dat ik moeilijkheden met Ninja Gaiden zal hebben.

PEGI Age Rating: alleen voor echte Ninja’s

Zoals ik hierboven al laat blijken is Ninja Gaiden aardig aan de pittige kant, aan de ene kant voor mij geen probleem, maar aan de andere kant zit ik hier wel mee. Het is natuurlijk fijn als een game je voldoening geeft na het verslaan van een eindbaas die jou keer op keer weer te pakken had, en dat een game niet na een uurtje of acht erop zit, en ook de ‘echte’ gamers onderscheidt van de ‘minderen’, maar toch is het niet goed voor een game om zo’n hoge moeilijkheidsgraad te hebben. Ninja Gaiden pakt in zowel Amerika als hier in Europa torenhoge cijfers die iedereen motiveert om ook de game op te pakken, en zelfs mensen aanspoort tot het kopen van een Xbox, wat natuurlijk prachtig is voor de positie van deze console, maar minder is voor de jonge gamers. Stel dat zij al hun centjes bij elkaar hebben gebracht om hier een Xbox en gelijk ook Ninja Gaiden erbij te kopen, en dan erachter komen dat zij zelfs de eerste eindbaas niet kunnen verslaan, dan zal dat voor deze kinderen een aardige domper zijn. Gelukkig hebben zij dan nog wel die Xbox die de komende maanden voor een hoop plezier gaat zorgen.

Gelukkig is hierboven genoemde probleem dan ook echt het enige wat me aan de game dwars zit, zo is het eerste waar je op let wanneer je een game opstart toch altijd hoe het er visueel uitziet, en daar kan ik kort over zijn, Ninja Gaiden ziet er voor zo’n snelle titel erg bruut uit. Dit is een spel waar je te maken hebt met veel vijanden op het veld die je door zeer snelle combinaties om moet leggen, dit vereist een goede performance en met de visuele kracht die Ninja Gaiden biedt gaat dit nimmer fout. Het Vigoor Empire, de wereld waar Ryu zich in waant nadat zijn dorp en clan wordt uitgemoord door een nog onbekende groep, wordt werkelijk spectaculair weergeven, het geeft je een perfecte Oosterse sfeer mee.

Waarom Ninja Gaiden nog meer geroemd word in de media is dankzij de meer dan perfecte controls die de game heeft, hoewel je de gewone vijanden in het eerste level wellicht nog met button-bashen kunt verslaan zul jij bij de allereerste eindbaas al moeilijkheden ondervinden en moet je hier echt goed gebruik maken van combinaties en je block-mogelijkheid, elke eindbaas of vijand heeft zijn sterke en zwakke punten en aan jou de eer om de beste manier van aanpak te ondervinden, er zijn werkelijk tientallen combo’s in het spel, net als het aantal wapens die de game leent. Naast de machtige ‘Dragon Sword’ die jij bezit kun je nog vele andere attributen beheersen en ook upgraden, er is zelfs een boog die een First Person Shooter ervaring met zich mee brengt.

Wanneer je een vijand hebt verslagen verschijnt er gele, rode of blauwe essence, een soort vlammetje die jouw gezondheid omhoog krikken, je krachtigere aanvallen laat uitvoeren en waarmee je nieuwe en sterkere wapens of medische hulpmiddelen kunt kopen. Het is erg leuk om een wapen up te graden tot een zeer sterk wapen omdat je na het uitspelen van de game de mogelijkheid hebt de game opnieuw te spelen, maar dan met de wapens en andere attributen die je al had. Ook speel je na het uitspelen een moeilijkere speelmogelijkheid vrij en kun je tijdens het spelen de oude Ninja Gaiden games van de Nintendo spelcomputer verdienen.

Conclusie
Hoewel er een Multi Player ontbreekt laat bovenstaande al weten dat er voldoende uren in de Single Player gestoken kunnen worden, Ninja Gaiden is een zeer verslavende game en laat je elke keer dat je het opnieuw speelt weer voor verrassingen staan. Al speel je alleen al een level vrij om de ongelooflijke cutscenes aan het einde van een missie te kunnen bekijken. Daarnaast is het perfecte controleschema al een reden tot proberen en geven de Oosterse muziek en omgeving, en mits gewenst Japanse taal, het spel de perfecte sfeer. Ninja Gaiden is een van de beste Xbox spellen, en ook een van de beste Action Adventure games van de afgelopen tijd, en is dus voor iedereen die de pittigheid van de game aan kan, meer dan een aanrader. En dat geld zelfs voor de mensen die nog geen Xbox bezitten!

  1.   
    OkkieBOOMER's avatar

    Ben het helemaal eens!!