GTR

Enkele dagen geleden is de persdemo van GTR verspreid door Simbin (Simbin Development Team, SBDT) en in deze preview een verzameling indrukken op basis van de eerste meters met de Morgan Aero 8 en de Lister Storm op Spa Francorchamps.

Geschiedenis

GTR is het eindpunt (of misschien wel het commerciele beginpunt) van een club modders die zich bezig hielden met het modden van de F1 serie van Electronic Arts. Hun doorbraak kwam met de FIA GT mod voor F1 2001 waarmee men door de hele sim community geprezen werd voor de kwaliteit van de 3D modellen en de physics die erbij hoorden. Zeker als men dit in het perspectief ziet dat een mod gewoon gratis te downloaden valt en het werk eraan volledig onbetaald is.

Toen opvolger F1 2002 uitkwam is men ook daar weer hard voor aan de slag gegaan en met de release van GTR2002 overtrof men alle verwachtingen. GTR2002 zou doorgroeien tot de meest gedownloade mod voor F12002 aller tijden en in die tijd ontving SBDT diverse awards voor hun werk. Dit deed een aantal mensen van het Simbin modteam overdenken dat er misschien wel eens een echte markt zou zijn voor een FIA GT game en al vrij snel daarna was SBDT AB (een AB is een Zweedse BV) een feit.

In het proces voorafgaand aan de oprichting van SBDT AB is men uitgekomen bij Roos-Optima Racing en Henrik Roos, de eigenaar van dit FIA GT team, zag ook wel brood in het idee van een commerciele game voor deze raceserie. Met een flinke kapitaalsinjectie van de kant van Roos kon er dus begonnen worden met het verzamelen van de bouwstenen voor dit project.

Kort door de bocht genomen is men op de bekende voet verder gegaan. Men had vanuit het modteam al ervaring met de engine van de EA F1 serie en men is dus aangeklopt bij Image Space Inc. (ISI) om een licentie op de volgende generatie van hun engine te verkrijgen. Tevens had men tot doel om een echte FIA GT licentie te krijgen en ook dat is gelukt, waarschijnlijk niet in de laatste plaats vanwege het netwerk van contacten waar men via Roos-Optima Racing over kon beschikken.

Via de FIA licentie had men tevens bedongen dat men op alle circuits en bij alle teams op bezoek mocht (zelfs bij het normaliter zo gesloten Ferrari) om metingen te doen. Daarnaast kon men via Motec, de leverancier van de electronica, aan de benodigde telemetrie gegevens van het seizoen 2003 komen. Vanaf dat moment was het zaak om al deze gegevens te bundelen tot de game die men voor ogen had.

De demo

De demo zoals deze nu is gespeeld is bedoeld om een idee te geven van de definitieve physics en in het algemeen van het detailniveau van de wagens en de circuits. Om alle soorten racers van dienst te zijn krijg je in de definitieve game een Arcade, een Semi-Pro en een Simulation mode. In deze demo is de arcade functie nog niet aanwezig maar gezien de twee andere spelmodi zal ook de arcade fan niets te kort hoeven komen.

Om maar met de deur in huis te vallen: wat is dit gruwelijk gaaf !!! Na het installeren natuurlijk meteen doorgeklikt naar het circuit en in de Morgan gesprongen. Al vanaf de eerste meters raak je overdonderd door de fantastische geluidseffecten die uit de speakers knallen en de snaarstrakke graphics die je beeldscherm vullen. In de verte lonkt de pitsuitgang en Eau Rouge, de bocht waar alle coureurs van dromen……..

Een paar ronden later moet ik echt even bijkomen van de ervaring. Niet in de laatste plaats omdat ik erg moet wennen aan de optie die men “G-Force effects” noemt. Door deze effecten te modelleren schud je beeld (net zoals dat in het echt zou zijn) dat het een lieve lust is als je over de rimpels in het asfalt of een kerb rijd. Daarnaast had ik direct de optie “Look to apex” op 100% gezet en daarmee beweegt je gezichtsveld met het sturen mee waardoor je het effect krijgt alsof je de bocht inkijkt. Na enige gewenning blijkt dit toch verrassend goed bij te dragen aan de hele race-experience.

Wat overblijft is verbazing en bewondering voor wat SBDT nu al heeft neergezet. Ik kan me niet herinneren dat een game zo snel van concept tot uitvoering is gekomen en tegen deze kwaliteit. De handling van de wagens is beter als die in GTR2002 en is, alhoewel anders als de nu als “sim-standaard” geaccepteerde physics set van Papyrus, nu al zeer overtuigend.

Wat hier zeker aan bijdraagt is de nu ook al zeer goede Force Feedback effecten. Alhoewel je qua omgevingsgeluid nog niet al te veel hints krijgt over wat je aan het doen bent (in de regel wil je in ieder geval de banden horen om je te wijzen op onderstuur, blokkerende remmen en dergelijke) kan je op basis van de Force Feedback al veel verder komen dan ik tot voor GTR voor mogelijk had gehouden. Als men de mix tussen FF en geluiden nog wat kan optimaliseren blijft er ook op dit gebied weinig te wensen meer over.

Ter afsluiting

Aangezien de demo echt een werk-in-uitvoering is gaat het te ver om met beoordelingen aan te komen. Belangrijk onderdeel voor de gebruiksduur voor GTR is bijvoorbeeld dat men het multiplayer gedeelte onder de knie krijgt en dan met name dat men in de buurt komt van de 35 tot 40 clients op een dedicated server met een redelijke breedbandverbinding. Simbin is zich hier terdege van bewust en op dit moment geeft men zelf aan dat er succesvol getest is met 30 clients tegelijk. Het is verder lastig om hier iets van te zeggen aangezien de omstandigheden van die test verder niet bekend zijn.

Wat echter overblijft na de eerste rit in GTR is een nog hoger verwachtingspatroon over de game. Ik ben echt heel erg benieuwd wat er nog gaat komen. Tot die tijd ben ik voorlopig niet weg te meppen uit mijn Morgan en mijn Lister. Eau Rouge, Blanchimont, La Source….. here I come !!!

Meer GTR

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren