Armed and Dangerous

Als er een game uitkomt die ontwikkeld is door Planet Moon Studios, dan verwacht je drie dingen: mooie graphics, vernieuwende gameplay en een hoop humor. Met Armed and Dangerous wordt slechts een van die kwaliteiten echt waar gemaakt.

Shiny
Planet Moon Studios is een bedrijf dat gestart is door een aantal ex-medewerkers van Shiny. Hun eerste titel, Giants: Citizen Kabuto, maakte duidelijk dat de traditie van Shiny hier werd voortgezet, namelijk mooie graphics, vernieuwende gameplay en een mix van rauwe, platte en hilarische humor. Giants was daardoor een zeer vermakelijke game en Planet Moon Studios maakte een hele goede eerste indruk. En dat moet je natuurlijk vasthouden, ook in de volgende titels.

Lezen?
Armed and Dangerous begint met een intro, waarin drie van de hoofdrolspelers een vierde bezoeken om het krachtige ‘Book of Rule’ van de boosaardige koning te stelen. Wacht eens? Wie zijn die lui? Wat is het Book of Rule en waarom is de koning boosaardig? Het antwoord lag in de handleiding, iets wat vaak door mij aan de kant wordt gegooid, om later eens in te kijken voor wat extra informatie. Het bleek dus dat in het geval van A&D dat een slechte manier van doen was, want het echte verhaal staat in de handleiding beschreven. Inderdaad: beschreven, dus eerst kun je gaan lezen en dat doe ik niet graag als ik wil gamen. Ook vind ik het bijzonder vreemd dat de rest van de game wel in filmpjes wordt verteld.

Desondanks is het geschreven verhaal best grappig, dus ik raad jullie aan om het ook te lezen, mocht je de game aanschaffen. Ik geef hier alvast een samenvatting: A&D speelt zich af in het land Milola, waar door een vloek de ene generatie koningen kwaadaardig is en de volgende generatie goedhartig maar dom. De huidige koning is kwaadaardig en hij wil het Book of Rule hebben, want daarmee krijgt hij oneindige veel kracht en dat is wat een kwaadaardige koning natuurlijk wil. De tovenaar Rexus steelt het boek echter, maar wordt ontdekt en dankzij een klap op zijn kop grijpt hij zomaar een baby uit een bijeen gestroomde menigte. Die baby voedt hij op tot Roman, degene die jij speelt. Roman groeit op tot dief en raakt daarbij bevriend met de mol Jonesy. Beide worden opgepakt en in de gevangenis maken ze een nieuwe vriend: de robot Q die ooit een hersenloze moordmachine was, maar door een experiment met thee een eigen wil kreeg en daarom werd opgesloten. Aangezien de gevangenis niet voorbereid was op mollen ontsnapt het drietal, om daarna Rexus op te halen om ‘de ultieme kraak’ te zetten: het stelen van het Book of Rule. Daar begint de game.

Eentonig en frustrerend
Armed and Dangerous is qua gameplay een hele basic 3rd person shooter, waarin je zo af en toe wat NPC’s achter je aansleept of met een jetpack mag rondzweven, maar verder 95% van de game alleen maar schiet op alles wat beweegt. Oké, als ik helemaal eerlijk wil zijn, dan moet ik ook zeggen dat je vaak twee strijdmakkers bij je hebt die je kan bevelen aan te vallen of je te verdedigen en dat er een paar levels in de game zitten, die nog met meest doen denken aan paratrooper en beachhead 2002. Je strijdmakkers zijn echter vrijwel nutteloos en de paratrooperlevels slechts een kleine onderbreking van de game, die dus verder uit dom schieten bestaat. In A&D vind je dus geen vernieuwende gameplay zoals in Giants: Citizen Kabuto of MDK (een Shiny-titel). Tegenstanders zijn ook nog eens niet bepaald slim en worden bovendien vaak ook nog gespawned, waardoor een vrijwel hersenloze en al gauw gare schietgame overblijft.

En dat is nog niet het ergste. Richting het einde van A&D worden tegenstanders voorzien van zware wapens zoals raketwerpers en op bijzonder strategische punten neergezet, waardoor je uiteindelijk alleen door trail & error door een gebied kunt komen. Dat is op zich al frustrerend, maar daar komt nog bij dat je niet op ieder moment kunt saven, maar alleen in speciale gebouwen (pubs) je voortgang wordt bewaard. Die gebouwen zijn natuurlijk schaars en daardoor moet je soms lange routes opnieuw afleggen, om op het punt waar je de vorige keer gedood was verder proberen te komen. Scheldpartijen gegarandeerd!

Havok
Giants: Citizen Kabuto was destijds (ook) grafisch een hele sterke game, zo sterk dat het zelfs nu nog redelijk mee zou kunnen komen. A&D lijkt grafisch heel veel op Giants, waardoor ook voor A&D geldt, dat het redelijk mee kan komen. Het detail is hier en daar best goed te noemen, maar bijzonder is het allemaal niet echt. De figuurtjes, omgevingen en objecten zoals huizen en zeppelins zijn wel weer bijzonder sfeervol, wat toch nog een beetje positieve draai aan de graphics en de game geeft.

Een feature die A&D wel bijzonder maakt, is de physics-engine. A&D gebruikt net als meerdere games van de afgelopen tijd de Havok Physics Engine. Dit komt er concreet op neer dat bij ontploffingen objecten op een realistische manier in het rond worden geslingerd. Verder zijn er in bergachtige omgevingen vaak ronde rotsblokken aanwezig, die naar beneden kunnen rollen als je ze op gang brengt. Zo zou je een vijandelijke patrouille onder het puin kunnen bedelven, ware het niet dat het schietwerk om de rotsblokken op gang te krijgen de patrouille alarmeert. Zo worden de rotsblokken meer een gemiste kans dan een waardevolle toevoeging en dat is jammer.

Humor
Waar A&D in uitblinkt, is in humor. Neem nu bijvoorbeeld de wapens zoals de Topsy Turvy Bomb. Deze ‘bom’ is meer een boor, waarmee Roman zich vastzet, waarna de wereld ineens omdraait. Roman hangt dan aan zijn boor, maar zijn tegenstanders hebben geen houvast en ‘vallen’ dus de lucht in. Enkele seconden later draait de wereld weer terug en vallen de vijanden, geholpen door de physics engine, keihard op de grond. Mijn persoonlijke favoriet is echter de Land Shark Gun, een wapen dat grondhaaien afvuurt. Het is echt iedere keer weer hilarisch om de vin door de grond naar een vijand te zien bewegen, die paniekerig om zich heen gaat kijken. Ineens komt de haai in Jaws-stijl uit de grond en verslindt de vijand. Dit wapen is nu al een klassieker!

De echte humor van A&D zit echter in de tussenfilmpjes, waarin allerlei parodieën en andere platte/ranzige/hilarische humor te zien zijn. Ik zou hier een paar voorbeelden kunnen noemen, maar geen schrijver is goed genoeg om de humor in tekst over te brengen en ik dus ook niet, dus je moet me gewoon geloven dat alle filmpjes dikke pret zijn. Jammer dat de game verder niet zo veel te bieden heeft…

Conclusie
Armed and Dangerous zou een bijzonder goede tekenfilm zijn, want de tussenfilmpjes zijn allemaal goed gemaakt en bijzonder grappig. De gameplay is echter serieus onder de maat, waardoor je beter kunt wachten tot de game voor de prijs van een tekenfilm in de winkel ligt. Door middel van een cheat kun je dan alle filmpjes bekijken en de rest van de game overslaan.

  1.   
    nightgamer's avatar

    mafste oorlog spel die ik ooit heb gespeeld en de kortste ik had het hele spel uitgepseeld in een dag

  2.   
    etienno's avatar

    leuk spel, met veel humor maar te kort graphics zijn aardig.