Gamersnet.nl

Killzone

Voor de verandering een keer geen traditionele preview, maar een echte MSN gesprek tussen mij en ene Jan. Deze Jan is een Amsterdamse gamer, die helemaal verslingerd is aan Halo…

Jan: Wat is er?
Ik: Nou… ik vroeg me eigenlijk af of jij al iets wist over de nieuwe aankomende game Killzone.
Jan: Ja, vaagjes. Heb ik iets over gelezen op een of andere website, van Nederlandse bodem komt de game toch?
Ik: Ja.
Jan: Nou daar hou ik niet zo van, je weet wel… met Davilex enzo.
Ik: Davilex heeft inderdaad de afgelopen jaren Nederland voor l*l gezet in het buitenland; denk maar aan al die A2 Racer games en Amsterdoomed.
Jan: Precies. Amsterdoomed speelde zich zogenaamd af in Amsterdam, maar het leek totaal niet op Amsterdam. Heb jij trouwens nog wat met Amsterdam?
Ik: Ik woon er 71,4 kilometer vandaan, waar je met de auto zo’n 57 minuten over doet… (Bron: Routenet.nl)
Jan: Niet echt dus…
Ik: Zoveel heb ik inderdaad niet met Amsterdam. Maar ik wel het met jou over Killzone hebben, een game die gemaakt wordt door Guerrilla. Een (jawel) Amsterdamse ontwikkelingsstudio!
Jan: Tof, het beste van twee werelden; een game die in Amsterdam wordt ontwikkeld!

Hallo? Halo!
Jan: Maar wat is Killzone eigenlijk voor een game?
Ik: Een FPS, een shooter vanuit het eerste gezichtspunt.
Jan: Ja, dus?
Ik: Ik was nog niet uitgepraat… Maar volgens de geruchten belooft Killzone een Halo-beater te gaan worden. En dat betekent dat de game wel heel erg goed moet gaan worden! Toch?
Jan: Hallo? Halo! Hebben we het wel over dezelfde Halo?
Ik: Eh…
Jan: Hebben we het over de Halo die ik onafgebroken speel, de Halo waardoor ik tegenwoordig veel minder slaap, de Halo die ervoor gezorgt heeft dat ik later bij de Nederlandse Luchtmacht Brigade ga… Die Halo?
Ik: Ik ken geen anderen Halo’s…
Jan: Maar hoe willen ze in godsnaam een nog dikkere game dan Halo?
Ik: Door de gameplay van deze game enorm goed te gaan maken. Zelf heb ik de game nog niet gespeeld, maar volgens de mensen die de game gespeeld hebben is de gameplay echt groovy!
Jan: Wat is dat nou weer voor een woord? Als ik zo naar de screens kijk van die game kan ik niks anders zeggen dan dat het er mooi uitziet! Mooier dan de meeste games op de PlayStation2.
Ik: Ja, inderdaad. Bij de graphics hebben ze een soort van filter gemaakt, hierdoor worden de screens grauwer en dus realistischer. Het past dus echt bij dat oorlogssfeertje die om deze game hangt.
Jan: Net zoals Steven Spielberg deed bij Saving Private Ryan?
Ik: Jep. Maar dat is nog niet alles, als je kijkt naar de screens zie je overal brandjes en dergelijke… Het is echt te bizar voor woorden hoe die lui bij Guerrilla zulke mooie beelden kunnen produceren. En dit in-game nog wel, om The Getaway-taferelen te voorkomen.
Jan: Dat rond The Getaway was wel triest, een beetje de screens oppoetsen door ze op een freaking goeie PC te laten draaien! Maar hoe zit het met de schietijzers in deze game?
Ik: Die zijn aanwezig, maar dat is logisch; het is namelijk een shooter. Maar de wapens zijn veelal zelf verzonnen door de lui bij Guerrilla, maar wel op zo’n manier dat die wapens best over tien jaar echt in het leger zullen worden gebruikt.
Jan: Ik hou wel van schieten, mijn motto is niet voor niks ‘no gun, no fun’.
Ik: Leuk verzonnen, mijn motto is ‘geniet, en schiet’. Hopelijk ook toepasselijk voor Killzone.
Jan: Ja, maar het is ook belangrijk dat de wapens goed uitgebalanceerd zijn. Denk maar aan Halo, de wapens in die game zijn zo briljant uitgebalanceerd.
Ik: Het goed uitbalanceren van de wapens is erg belangrijk voor een shooter, dus ook voor Killzone. Ik denk dat Guerrilla dit ook wel zal zien als een van de belangrijkste punten.
Jan: Maar even tussendoor: zijn er eigenlijk wel goede shooters voor de PlayStation2?
Ik: Nou, nee. Eigenlijk zijn er geen goeie shooters voor de PlayStation2?
Jan: Dat is wel vreemd…
Ik: Inderdaad, voor elk genre die er zo’n beetje bestaat heeft de PlayStation2 wel zijn toppers. Behalve voor het shootergenre, of je moet TimeSplitters 2 als een echte mijlpaal zien in de geschiedenis van shooters!
Jan: TimeSplitters 2 was een leuke game, maar geen topper a la Halo.
Ik: Precies, zo zie ik het ook. Maar hopelijk breekt Killzone deze ban…

Het pittoreske Praag
Jan: Dat is te hopen, maar hoe zit het eigenlijk met de verhaallijn?
Ik: Het verhaal speelt zich ergens af in de nabije toekomst. Een tijd waarin de wereld verdeeld wordt in allerlei verschillende kolonies, het is dan even rustig. Maar dan onstaat er een conflict tussen de aard-lingen (de ISA) en de militaire, sepatarische kant die de Helghast worden genoemd.
Jan: Helghast? Ontspoorde toekomstige Hell’s Angels…
Ik: Jij zit in een groepering van vier, een groepering die werkt achter de linies van de vijandelijke Helghast.
Jan: Klinkt een beetje als Starship Troopers.
Ik: Ja, inderdaad. Als de mensen bij Guerrilla er ook nog in slagen het verhaal lekker meeslepend te maken, dan kan dat in ieder geval niet fout gaan.
Jan: M’n oren willen ook wat…
Ik: Eh…
Jan: Geluid? Hoe zit het met het geluid?
Ik: Ja, het geluid. Nou, het muziek wordt gemaakt door het symphonieorkest van Praag, denk bij het muziek bijvoorbeeld aan de achtergrondmuziek. Dus dat lijkt wel in orde te zijn.
Jan: Praag? Een echte pittoreske stad, alleen een beetje communistisch. Met allemaal van die rode vlaggen enzo…
Ik: Zeker een tijd niet meer in Praag geweest! Maar om even met die game verder te gaan, de effecten van het geluid beloven ook erg goed te gaan worden. De geluidsmensen van Guerrilla maken de geluiden, als geweren laden en dergelijke, zonder ook maar een echte geweer aan te raken. Het schijnt desondanks erg goed te klinken.
Jan: Klinkt wel leuk, maar gaat Killzone ook online?
Ik: Jazeker, Killzone gaat online. Is wel nodig ook; een echte goede shootertje op PlayStation Network Gaming.
Jan: Wat voor onderdelen allemaal dan?
Ik: Eerlijk gezegd weet ik dat niet, maar dat komt omdat het ook nog niet bekend is. Ongetwijfeld zullen dat wel weer de traditionele dingen zijn als Deathmatch, Capture The Flag enzo.
Jan: Ja, want wat is er nou leuker dan online een shootertje spelen?
Ik: Eh…
Jan: Juistem, Halo’en. Tot ziens, ik ga weer een aantal dagen onafgebroken Halo spelen.
Ik: Ok. Nou, dan kan ik weer de conclusie gaan beargumenteren. Lees dus maar snel de volgende alinea!

Ben er weer!
Ik: Nou het belooft weer allemaal erg cool te gaan worden. Mooie graphics, goede gameplay, goed geluid en een meeslepend verhaal. Vergeet de afschuwelijke Davilex-tijden en kom de mooie aankomende tijden van Guerrilla vieren. Petje op, vlaggetje, een carnavalskraker en verspreidt het evangelie van Killzone!
Jan: Ben er weer!
Ik: Wegwezen, ben bezig met de conclusie!
Jan: Maak anders nog maar even een leuk afsluitend grapje…
Ik: Ok. Vraag een willekeurige man in China om wat te zeggen over Nederland, dan zou hij nu dingen zeggen als molens, tulpen, drugs en het haar van onze alom gerespecteerde premier. Na het uitbrengen van Killzone lijkt Killzone ook in dat rijtje terecht te komen.
Jan: Lekker grappig…
Ik: Sorry. Maar anyway, het lijkt er dus op dat Killzone Nederlands volgende grote exportproduct wordt. En wie had dat nou ooit gedacht?
Jan: Ik niet!