Alpha Black Zero: Intrepid Protocol

Een Nederlandse preview van een game van een Nederlandse ontwikkelaar die wordt uitgegeven door een Nederlandse uitgever. Maar laat ik mijn vaderlandsliefde even achterwege houden en jullie een onafhankelijke preview voorschotelen, zoals je van ons gewend bent.

Mooi, slim…
Wij ontvingen voor deze preview een speciale Press Demo van Alpha Black Zero (of eigenlijk: Alpha Black Zero: Intrepid Protocol, zoals de game werkelijk heet) en daarbij is een ding altijd belangrijk: het is een demo van een product dat nog niet uitgegeven is. Vele dingen kunnen nog veranderen en de game hoeft nog niet perfect te zijn.

Aan de graphics is in ieder geval niet te zien dat de game nog niet af is: die zien er bijzonder goed uit. In de beginnende cutscene werd ik nog even misleid, aangezien een deel van de omgeving leek op eentje uit Chaser. Chaser had wel mooie graphics, maar behoorde in dat opzicht echt niet tot de top. Alpha Black Zero komt al een stuk dichter bij de top, zo bleek toen de hoofdpersoon en zijn teamleden verschenen en ik de controle over deze figuren kreeg. Deze figuurtjes zijn erg gedetailleerd en dat geldt ook voor de tegenstanders. Ook de omgeving kent door allerlei gras best veel detail. De onderliggende engine van Alpha Black Zero is geen eigengebouwde, maar die van Serious Sam. Serious Sam stond ook al bekend als ‘grafisch erg mooi’, dus is het niet verwonderlijk dat Alpha Black Zero dit netjes overneemt.

Waar Serious Sam niet bekend om stond, was een goede AI, maar het was dan ook een frantic FPS-game. Alpha Black Zero is echter een mix tussen team-based tactical simulation en action-based shooting en dan heb je wel een goede AI nodig. Gelukkig voor ons heeft de ontwikkelaar hier flink aan gewerkt en dat was in deze previewversie goed te merken. Volgens de ontwikkelaar is de AI bijvoorbeeld niet volledige gescript, maar reageert zij dynamisch op gebeurtenissen. Daardoor kun je vijanden letterlijk op de vlucht jagen, door ze massaal aan te vallen. Val je ze minder sterk aan, bijvoorbeeld door er in je eentje voor te gaan, dan zullen ze jou juist massaal aanvallen. Dat is niet het enige wat ze doen, ze vallen als ze de kans krijgen ook nog eens heel slim aan. Een keer dacht ik bijvoorbeeld slechts een tweetal vijanden bovenaan een heuvel even te kunnen overmeesteren. Dat mislukte nogal toen bleek dat achter de heuvel de rest van de tegenstanders mij stond op te wachten en besloten om over de heuvel te rennen om mijn team aan te vallen. Je teamleden zijn gelukkig ook van een goede AI voorzien, waardoor ze zich goed kunnen redden, als je ze niet direct bestuurt. Over direct besturen gesproken: Alpha Black Zero zal in coop gespeeld kunnen worden. Dit is steeds vaker een argument om een game goed te vinden en de ontwikkelaar speelt hier goed op in.

…maar nog niet helemaal lekker speelbaar
Helaas is het (nog) niet alles goud dat blinkt in Alpha Black Zero. Zo crashte de game vaak, bijvoorbeeld als ik bepaalde orders aan alle teamleden gaf. Ook op andere, moeilijker te omschrijven momenten werd ik terug naar de desktop gesmeten en dat was echt niet prettig. De bij de previewversie geleverde readme liet echter weten dat systemen met een Intel-processor met HyperThreading-technologie en een ATi-kaart dit soort problemen kunnen verwachten. Ik speelde de game echter met een NVIDIA-kaart. De oplossing, HyperThreading uitschakelen, vind ik nou niet bepaald een elegante en eerder zelfs een slechte oplossing. Maar even voor de duidelijkheid: we hebben te maken met een previewversie, dus dit probleem zal vrijwel zeker opgelost zijn in de definitieve versie.

Een ander probleem is zelfs al opgelost: kogels zullen in de uiteindelijke versie van Alpha Black Zero een stuk dodelijker zijn voor tegenstanders dan in de previewversie. Dat is al toegezegd door de ontwikkelaar, die commentaar had gekregen uit andere previews en van andere gelukkige gamers die de game al hebben mogen spelen. Waarom is het zo prettig dat de kogels dodelijker zijn? In de previewversie heb je behoorlijk wat rake schoten nodig (zelfs meerdere headshots) om een tegenstander uiteindelijk tegen de vlakte te krijgen. Dat maakt vuurgevechten bijzonder langdradig en het past ook minder goed bij de gedachte, dat Alpha Black Zero ook als actieshooter benaderd kan worden. Ook hebben de bestuurbare karakters in Alpha Black Zero nogal weinig munitie bij zich en dat maakt alles onnodig moeilijk.

Een laatste probleem zal hoop ik ook oplossing krijgen: Alpha Black Zero wordt volledig in 3rd person gespeeld en met goede reden: dat is bijzonder handig bij het sluipen, aangezien je blikveld een stuk groter wordt. Bij het schieten zit het echter in de weg, want persoonlijk ben ik nou eenmaal gewend om in 1st person te schieten. Ook aan de speciale view, waarbij je dicht over de schouder van je karakter kijkt om te schieten, kon ik niet echt wennen. Bij games als Max Payne en Slave Zero had ik echter weinig moeite met 3rd person schieten, dus misschien is er bij Alpha Black Zero nog wat tweaking nodig om dit helemaal lekker te krijgen. Ik hoop in ieder geval dat ik er bij het eindproduct minder moeite mee heb.

Conclusie
Afgezien van wat kleine probleempjes gaf deze previewversie van Alpha Black Zero: Intrepid Protocol een beeld van een prima game, die zowel tactisch als action-based benaderd kan worden. Die kleine probleempjes zullen ondertussen al opgelost zijn en dus blijft er nog één groot probleem over: wachten tot de uiteindelijke versie in de winkels ligt!

Meer Alpha Black Zero: Intrepid Protocol

  1.   
    wolf123456789's avatar

    gewoon vet een vet spel 🙄

  2.   
    Silentpinda's avatar

    Mmmm ik weet het nog niet!! of deze vet is 😮 😛

  3.   
    SILa's avatar

    eey broer kanje je voor mij cheats vinden als je at wilt A.U.b 😀

  4.   
    Coh-Coh's avatar

    graphics niveau vind ik erg laag,