Live for Speed, the story so far

Sinds 7 maanden is er een nieuwe ster aan het racegame firmanent. Over de hele wereld bewonderd en erkend maar tegelijkertijd bij hele volksstammen weer volslagen onbekend. In dit artikel een inzicht in het verhaal van Live for Speed. The story so far…..

Het hoe en waarom

Live for Speed (LFS) is een racegame in drie delen, S1 t/m S3, en is een volledig eigen productie van drie ontwikkelaars: Scawen Roberts, Eric Bailey en Victor van Vlaardingen. Ook de distributie houden de heren op dit moment volledig in eigen hand en al dat eigen werk is dan ook meteen de verklaring van de opdeling van de game: om de andere twee delen te kunnen maken was geld nodig.

Dat men hiermee in dit genre de spijker op zijn kop heeft geslagen bewijzen de bijna 30.000 registraties op de website. LFS S1 kost 12 Engelse ponden (± € 17) dus een korte rekensom zou suggereren dat er al een ruime € 500.000 verdiend is op LFS S1.

Nu moet het getal van 30.000 met enige reserve worden genomen (je kan je ook registreren op de site zonder de game te kopen, al heeft dat niet zo bijster veel toegevoegde waarde), het succes van LFS deel 1 heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het devteam door zal gaan met de ontwikkeling van S2 en daar zullen vele racers erg blij mee zijn.

Verrassend

Het echte verhaal van LFS begint echter geen 7 maanden geleden met de release van S1 maar eigenlijk ruim een jaar eerder in augustus 2002. Toen verscheen de allereerste Alpha build op Scawen Roberts zijn website. Al snel daarna volgde de eerste posts met links naar de demo op sites als Racesimcentral.com en West-Racing (van Racing Legends, nog steeds in ontwikkeling met onbekende einddatum) en ook op GoT (Gathering of Tweakers) in Nederland.

Victor van Vlaardingen heeft hier in een interview al eens het volgende over gezegd (vertaald vanuit het Engels):

“Waren jullie echt verrast toen bleek dat mensen op zoek gingen naar LFS en dat ze bleven nadat ze ervan hadden geprobeerd ?”

“Hmm, hoe zal ik het zeggen… we waren zeker verrast, maar nu ik erover denk was de manier waarop de demo is ontdekt waarschijnlijk een extra toevoeging aan de ervaring. Op een dag kwam ik na een paar uur afwezigheid terug bij mijn computer, ik controleerde mijn e-mail en plotseling was daar een hele lijst van e-mails van mensen die de demo hadden gevonden. Het bericht verspreidde zich zo snel dat er al gauw veel mensen de game aan het spelen waren. We waren compleet verrast omdat het moment geheel onverwacht was en plotseling waren al die mensen de game aan het spelen waar we zo lang aan gewerkt hadden.”

Sinds dat moment is het een lang traject geweest van testen, feedback vanuit de community, nieuwe versies, testen en feedback. Het mooie hierbij is dat de ontwikkelaars ook echt luisteren naar de community. Zeker bij zo’n aparte neurotische club als simracers, het officiële LFS forum werd al snel gevestigd op RaceSimCentral, kan dat soms een hele opgave zijn. Gelukkig voor ons is er uit die “samenwerking” een heel mooi product gekomen.

De webkant van LFS

Het stadium van Alpha naar Beta naar S1 heeft dus ongeveer een jaar in beslag genomen. In dat jaar is niet alleen de programmatuur danig onder handen genomen maar is er, voor een game althans, een heel uitgebreide website ontstaan die op ingenieuze manier is gekoppeld aan de master servers die de lijsten met multiplayer games bijhouden.

Het deel waar al deze statistieken bij elkaar komen heet LFS World en je kan het bijna zo gek niet bedenken of het wordt allemaal bijgehouden. Zo kan je van de hele LFS World bijvoorbeeld zien hoeveel mensen er op enig moment online zijn, hoeveel mijlen er in totaal al geraced is en in hoeveel races men dat gedaan heeft. Op je persoonlijke statistieken pagina kan je diezelfde info zien en daarbij ook je persoonlijke records op de verschillende circuits, hoe je het doet in vergelijking tot andere racers en nog veel meer. Tot op heden ben ik nog geen game tegengekomen die aan het webgedeelte zoveel aandacht besteed als LFS.

De huidige stand van zaken

Alhoewel de ontwikkeling van S2 al onderweg is, is men toch nog bezig met het uitbrengen van updates voor S1. Dit betreft dan voornamlijk kleine verbeteringen en grondwerk voor S2. Hierbij moet je dan voornamelijk denken aan updates van de besturing en het aanpassen van de graphics engine zodat deze met hardware Vertex Shaders aan de gang kan.

Het grote ontwikkelwerk, zoals het toevoegen van extra aero packages en dingen als double wishbone wielophanging, is onderweg voor release in S2.

Op het moment van schrijven is patch F net uitgekomen en naar verwachting zal dat de laatste grote update zijn voor het verschijnen van S2. Je kan dit echter nooit met zekerheid zeggen want zodra men dingen kan isoleren en uitbrengen als test patch voor S1 dan laat men dit gelukkig niet na.

Zoals de zaken er nu voorstaan is de toekomst voor LFS een zonnige. Wil je meer weten over LFS S1 als game ? Lees dan onze uitgebreide review. Ben je geïnteresseerd geraakt in LFS en wil je de demo proberen kijk dan in ons demo archief of op de website van Live for Speed (zie de links naast dit artikel).

Meer Live for Speed / S1

28/4/2004Live for Speed / S1 1
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren