Veel games brengt Data Becker per jaar niet uit, maar wanneer het raak is dan kunnen we toch een redelijke tot goeie RTS verwachten zoals Highland Warriors en America die de komende titel Castle Strike voorgingen. Wij gingen al in de weer met Castle Strike, en onze bevindingen kun je lezen in deze hands-on preview.
Ja makkers, het avontuur stond op het punt los te barsten. Een schelle trompet was het teken voor de manschappen in beweging te komen. Al snel naderde en mijn mannen stokten even hun pas. Niet uit angst, nee angst dat kennen de koene strijders, die zich mijn mannen mogen noemen, niet. Mijn mannen waren, en met hen was ik, met stomheid geslagen: de vijanden die gedood diende te worden waren geen mannen en ook geen venijnige kobolden maar varkens! Zwijnen! Verdomme wat is dat nou voor een queeste?! Ik eet Orksen voor ontbijt, slacht legioenen soldaten af voor het middaguur en in de avond vrezen draken hun leven dankzij mij. Maar dit verdom ik! Kom op man, zwijntjes dat is toch zielig? Hebben jullie nooit The Lion King gezien?
Snel ging ik terug naar het hoofdmenu waar ik voor een andere missie koos, een van de latere (in de hoop dat de zwijnen achterwege gelaten werden). Deze missie liet veel beter een belangrijk aspect van de game zien: Kastelen bouwen. En dat zit best wel goed in elkaar. Je begint met het bouwen van het standaard kasteel gebouw, een hoge grote toren, en pompt er wat werkers uit (waar die opeens vandaan komen is mij ook een raadsel) die een van de 3 werkers baantjes gaan doen: Stenen maken, houthakken of in een mijn werken. Zo krijg je resources om nieuwe gebouwen te bouwen, en dat zijn er nogal wat in deze game.
Er zijn zeer veel verschillende gebouwen die op hun beurt weer vele mogelijkheden bieden. Ik vind het dan ook jammer dat je zo vaak word aangevallen. Je bent vrij snel dood, vooral in het begin: als je even niet oplet word je kasteel in brand gestoken. Heb je nog geen waterbron dan ben je de pineut, blussen zal niet gaan en je ziet je beginnend rijk voor je ogen in vlammen op gaan. Als je word aangevallen zal je dus moeten concentreren op de gevechten en niet op de bouw van je kasteel waardoor het lang duurt voordat het er een beetje fatsoenlijk uitziet. Je moet met erg veel rekening houden: Zal ik nou eerst een schapen boerderij bouwen of wil ik eerst mijn burgers afpersen door belasting in te voeren of…. O nee, daar zijn die barbaren weer… Waar zijn m’n troepen? Helemaal daar in het bos? Wat “te veel mensen”? Moet ik ook nog nieuwe barakken bouwen… dit gaat niet goed.
Voorlopige Conclusie
Redelijk hectisch allemaal, ik zou de makers willen aanraden of meer op het vechten of meer op het bouwen te richten (het bouwen lijkt mij het beste aspect van dit spel).
Voor de rest is het best een aardig spelletje maar of het de RTS hit van dit jaar gaat worden is nog even afwachten, ik denk van niet. Grafisch zit het bijvoorbeeld ook niet allemaal even goed in elkaar. De modellen vind ik ronduit lelijk, hoewel ze erg gedetailleerd zijn, zien ze er raar uit en de animaties zijn als je ingezoomd kijkt nogal houterig. Ook zijn de omgevingen op dit moment nogal kaal maar ik denk dat daar wel wat aan word gedaan. Ook moet ik nog melden dat alles nu erg sloom gaat dat komt enerzijds omdat je steeds word aangevallen zoals ik eerder al zei, maar ook omdat de grondstoffen zo langzaam worden verworven. Nou kan je de speelsnelheid flink opkrikken zodat de werkers als gekken van bron naar opslagplaats rennen en zo de resources sneller binnenkomen. Het probleem is alleen dat de vijand dan nog sneller aanvalt en de kans dat de je een aanval niet opmerkt, en dat bijvoorbeeld veel van je werkers worden afgemaakt voordat jij ook maar iets door hebt, groot is.
De foutjes waar het spel nu nog mee kampt kunnen allemaal weggehaald worden en als de makers dat doen dan weet ik zeker dat dit een hele leuke game gaat worden, waar je veel tijd in gaat stoppen als je van het genre houdt.