Iedereen kent het fenomeen Counter-Strike wel. Deze ultrarealistische first person shooter houdt op de PC elke dag nog duizenden en duizenden gamers aan het spelen. Nu ook op de Xbox, want Valve en Ritual hebben een goede port naar de Xbox neergezet…
In den beginne…
21 November 1998. De hele gamesindustrie staat op zijn kop. Valve heeft een meesterwerk uitgebracht: Half Life. Een ongelooflijk spannend verhaal en tig keer spannendere gameplay maken deze game nu al tot het beste PC-spel aller tijden. Naast de beste singleplayercampaign ooit gemaakt bevat Half Life ook een uitstekende multiplayer, maar deze is niet perfect.
Begin 1999 komt er dan een van de eerste Half Life mods uit: Counter-Strike. Deze mod is in het begin nog niet erg populair en wordt door weinig mensen gespeeld, maar degene die Counter-Strike (CS) wel spelen zijn er helemaal weg van. Vandaag de dag zijn er meer dan een miljoen gamers die regelmatig achter hun PC kruipen om dit spel te spelen.
De game is ultrarealistisch en supergebalanceerd, daarom is de verslavingsfactor megahoog. Ook is er een zeer grote modcommunity die regelmatig met verbeteringen komt en de maps van het allerhoogste niveau maakt. Samen met CS domineert Half Life de shootergames. Alle shootergames. No offence.
Microsoft zag dit succes en begon met Valve te praten. Uiteindelijk werden ze het eens en op de E3 dit jaar in Los Angeles werd Counter-Strike voor de Xbox aangekondigd. Weer stond de halve gameswereld op zijn kop. Zullen Valve en Ritual het lukken om deze game goed te porten? Nu, een half jaar verder heb ik daar een antwoord op.
Ultrarealistisch en supergoed uitgebalanceerd
Counter-Strike is zoals gezegd ultrarealistisch en supergoed uitgebalanceerd. De game is van orgine alleen multiplayer speelbaar en werkt met een rondesysteem. Wanneer je in zo’n ronde het loodje legt zul je tot het eind van die ronde moeten wachten totdat je weer levend wordt.
Counter-Strike voelt gewoon perfect aan. De physics van de game zijn briljant. De terugslag, het gewicht, de nauwkeurigheid, alles is tot in het diepste detail uitgewerkt. Dit is niet zo’n game waarin je echt door de levels kan springen en sproeien met je geweer wat je maar wilt, dit is een realistisch spel, dus gedraag je ook realistisch!
In Counter-Strike zul je aan het begin van een ronde je wapens moeten kopen, mits je dood bent gegaan in de vorige speelsessie en je je wapens hebt verloren. Anders behoudt je gewoon alle wapens. Naast wapens kopen kun je ook wapens van dode teamleden of tegenstanders oppikken. Elk wapen heeft zo zijn statistieken en zijn prijs. Daardoor is wapenkeuze zéér belangrijk. Er zijn in totaal 25 pistolen, semi-automatische geweren, normale geweren en zware geweren. Daarnaast kun je ook nog ammo, granaten en kevlarvesten kopen. Je kunt een primary en een secondary weapon bij je dragen en een mes, een zooitje granaten en een C4 bom of een ontmantelkitje. Daardoor moet je je geld echt goed besteden en wordt de game juist zo perfect uitgebalanceerd. Degene die kills maken krijgen veel meer geld, kopen betere wapens en worden daar dus goed voor beloond. Maar het is weer niet zo dat die spelers dan weer té goed worden, de balans blijft intact.
Balans kun je niet alleen uit gameplay of benodigde tactiek putten als developer, de maps moeten ook goed zijn. Alle bekende maps van de PC-versie zitten erin, zoals Aztec, Dust, Italy, Piranesi, Havana en Cobble. Daarnaast zijn er ook nog 7 nieuwe levels gedesigned, speciaal voor de Xbox. Deze zijn ook van zeer hoge kwaliteit. Jammer is wel dat Office uit de game is gehaald.
Er zitten welgeteld 2 speelvarianten in Counter-Strike. 2. Twee. TWEE! “Zijn ze helemaal gek geworden daar bij Valve?” hoor ik je nu denken. Dan ga ik het nog even erger maken. Ik CS bestaat niet zoiets als Deathmatch of Capture the Flag. Al paars aangelopen? Joh, dat hoeft helemaal niet. 2 speelmodi zijn genoeg. [Nu hoor je hen “Zijn ze helemaal gek geworden daar bij GN?” denken. – red.] CS bevat Bomb Defuse en Hostage Rescue. In Bomb Defuse draagt een terrorist een C4-bom met zich mee, hij moet deze dan zo in de buurt van de basis van de counter-terroristen plaatsen, waardoor dit extra moeilijk wordt. De counter-terroristen moeten dit natuurlijk ten koste van alles voorkomen. Hostage Rescue is simpel; de terroristen bewaken een stelletje gijzelaars en de counter-terroristen proberen deze in veiligheid te brengen. Een ronde is afgelopen als een bom is ontploft of ontmanteld, wanneer alle gijzelaars zijn bevrijd of wanneer een team helemaal is uitgemoord. Daardoor bevat CS eigenlijk toch nog stiekem een Team Deathmatch speelmode.
Counter-Strike speel je dus met 2 teams, de terroristen tegen de counterterroristen, oftewel de boeven versus de politie. Elk team heeft zo zijn voordelen en nadelen wat te maken heeft met de startplaats in het level, de beschikbare wapens en restvoorwerpen die te koop zijn en de routes die te nemen zijn. Dit alles is gewoon zó goed uitgebalanceerd, het is bijna eng. Je hebt teamwork van de bovenste plank nodig. Één goede speler in je team is handig maar daar redt je het niet mee. Helemaal niet als deze een groot egogevoel heeft en zijn teammaatjes wel eens in de steek wil laten. Opereer dus in groepjes en hou elkaar op de hoogte. Dat is de sleutel naar het succes in CS (rijmt).
Het wapenarsenaal
De wapens. Ze zijn op te delen in Pistols, Rifles, Heavy Guns en Silenced Machine Guns. Onder de pistols vind je bijvoorbeeld de USP, de Night Hawk of de ES Five-Seven. Bij de Rifles vind je onder andere de wereldberoemde Kalasjnikov AK-47 of de Amerikaanse M16A2, allebei machinegeweren van formaat. Verder zijn bij de SMG’s een MP5 of een UMP45 te vinden en bij de Heavy Guns-sectie kun je Shotguns kopen of de reusachtige M249. Een Silenced Machine Gun zoals de MP5 kan snel vuren maar is niet erg accuraat en doet niet erg veel pijn. Een sniper is en doet dat allebei wel, maar kan dan weer niet snel vuren. Zo heeft elk wapen zijn sterke en zwakke punten.
Het is zo dat de terroristen andere wapens kunnen kopen dan de counter-terroristen, zo is bijvoorbeeld de AK-47 alleen voorbestemd voor de slechteriken en de M16A2 alleen voor de good guys.
Na elke ronde krijg je een stapeltje nieuwe dollars, die eerst moet verdienen tijdens het spelen. Wanneer je iemand killt, wanner je een bom plant of onschadelijk maakt, wanneer je een gijzelaar bevrijd, enzovoorts, krijg je geld dat je dan weer kunt gebruiken om een nieuw schietijzer aan te schaffen.
Maar als je dan helemaal niks uitricht in deze game, kun je dan geen wapens kopen en ben je verdoemd? Neen. Aan het begin van een ronde krijg je sowieso een pistooltje in je klauwen gedrukt, samen met wat geld om een simpel geweertje te kopen uit de SMG serie.
Over zo’n geweertje kopen gesproken, daar moet je dan wel even goed over nadenken. Enkele goede keuzes zijn een AK-47, een M16A2, een Magnum Sniper (1 schot = dood!) en een MP5. Maar iedereen heeft zijn voorkeuren, dit zijn de mijne.
Een regelrechte port
Valve en Ritual zien goed in dat Counter-Strike op de PC al perfect is, daar hoeven ze eigenlijk niks aan te veranderen. Al het goede uit de PC-versie zit er dan ook nog allemaal in. Wapens, maps, de physics, bijna alles is intact gebleven. Met de nadruk op bijna.
Zo is er bijvoorbeeld een singleplayermode in Counter-Strike op de Xbox. Deze is rechtstreeks nageaapt van de singleplayermode die je in de PC titel Counter-Strike: Condition Zero vindt. Je speelt Bomb Defuse of Hostage Rescue, maar dan tegen A.I.-bots. Deze kun je instellen van Easy naar Standard richting Proffessional tot Expert. De eerste 2 moeilijkheidsgraden zijn een eitje, de tegenstanders zijn hierin makkelijk te killen. Maar in Proffessional en Expert moet je wel goed aan de bak, althans zo lijkt het. De bots worden er namelijk niet slimmer op. De developers hebben gewoon de bots goddelijke stats gegeven. Jeweetwel; meer leven, een hoger schadelevel, meer geld enzo. Ze richten namelijk even belabberd als in de Easy en Standard mode, dekking zoeken is er ook nog steeds niet bij. CS moet het dan ook niet van zijn singleplayer hebben. Als je deze game koopt zonder dat je Xbox Live hebt voel je je genaaid. Dan kun je beter bij de andere grote shooter gaan terecht; Rainbow Six 3. Deze heeft wel een degelijk singleplayercampaign, met een echt verhaal. In CS start je namelijk een map op en gaat de rest hetzelfde als bij de multiplayer. Bij de start wordt wel een kort, slap achtergrondverhaal te lezen gezet. Over terroristen die kostbare ruïnes willen opblazen ofzo. Vaag.
Wanneer je Counter-Strike dus koopt terwijl je geen Xbox Live hebt kun je rekenen op een game die een mager zesje verdient. Maar het totaalcijfer van deze game is toch bijna een acht. Hoe komt dat dan? Juist, door de multiplayer.
Deze is namelijk minstens zo hectisch als op de PC, en dan doel ik vooral op Live. Het is namelijk niet mogelijk om splitscreen te spelen, niet offline, niet online en niet op system link. Is dat een probleem? Een beetje. Shooters zijn meestal toch een stuk slechter wanneer je ze met meerderen op een TV speelt, met enkele uitzonderingen zoals Halo of Brute Force daargelaten.
Ook al heb je dus geen splitscreen, je kunt wel met een behoorlijk aantal mensen tegen elkaar spelen, 16. En waarschijnlijk gaat Microsoft een paar überservers inrichten om het gamen met zelfs 32 mensen mogelijk te maken. Met de Live en System Link opties zit het qua spelers dus wel goed, ook qua snelheid, statistieken en menu’s hebben we niet te klagen.
Er is nauwelijks lag te bespeuren, maar je hebt als host wel enkele voordelen die te maken hebben met de delay. De menu’s van CS zijn goed ingedeeld, alles is te vinden, alles is aan te passen en alles is te selecteren. Niet erg belangrijk, maar toch mooi meegenomen. De scoreboards zijn ook om over naar huis te schrijven. Dingen als aantal kills, aantal deaths, aantal gewonnen rondes en je nauwkeurigheid wordt allemaal meegerekend in je totaalscore waardoor echt de beste speler bovenaan komt te staan en niet degene die het meeste speelt. Daarnaast blijkt de headset bij CS ook weer eens goud waard te zijn, net als in Rainbow Six 3 is tactiek hier ook zeer, zeer belangrijk. Alles is eenvoudig te bespreken met je headset zonder dat je daar hele regels voor in hoeft te typen.
De multiplayer van Counter-Strike maakt dus heel veel, zoniet alles goed.
Beeld en Geluid
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Naar Xbox maatstaven gemeten ziet Counter-Strike er niet erg mooi uit. Het mag dan wel de allermooiste Counter-Strike-titel tot nu toe zijn, wat absoluut waar is, het haalt zeker niet alles uit je Xbox wat mogelijk is. Niet alles ziet er scherp en helder uit, hier en daar is het nog wat kartelig en blokkerig, kortom; voor de graphics hoef je het niet te doen. Dat neemt niet weg dat dit een lelijke game is. Turtle Rock Studios is erbij gehaald om de graphics op te voeren, en dat is toch heel erg goed gelukt. Vergeleken met de PC versie is er hier een gigantische sprong met een zevenmijlslaars op grafisch gebied geboekt. Ter vergelijking:
Links de Xbox versie, en rechts het oude Counter-Strike op de PC.
Het geluid van Counter-Strike mag er ook best wezen, maar is niks bijzonders. Net als op de PC zijn de geluiden van de wapens echt heerlijk om naar te luisteren, van de harde knallen van een AK-47 tot het gedempte geplof van een M16A2, van het gereutel van een MP5 tot de oorverdovende knal van een Magnum Sniper. En met Dolby 5.1 Surround Sound is het natuurlijk helemaal genieten…
Als je sfeervolle muziek zoals bij Rainbow Six 3 verwacht dan voel je je alweer genaaid, deze muziek is namelijk niet echt ‘goed’ te noemen en draagt al helemaal niks bij aan de sfeer. Maar wat zeik ik, je koopt Counter-Strike toch niet voor de graphics of de sound?
Controls
Counter-Strike speelt op de PC heerlijk. Heerlijk. Geen enkele game maakt zo goed gebruik van een toetsenbord en een muis. Daarom verlang je tijdens het spelen vaak naar je PC. Maar dat komt waarschijnlijk door het verschil tussen een controller en een muis; vergeleken met andere shooters op de Xdoos speelt CS lekker, erg lekker. Er is voor een logische knoppenindeling gekozen en de analoge sticks zijn goed geconfigureerd. Maar toch verlang ik naar een muis…
Conclusie
Binnen een maand zijn er twee realistische online shooters uitgekomen, Rainbow Six 3 en Counter-Strike. Wanneer je het voor de singleplayer, de graphics of de sound doet moet je bij Rainbow Six 3 wezen, ga je voor traditionele gameplay dan is Counter-Strike je ding. De heerlijke feel van de PC staat nog recht overeind en dat doet deze titel goed.
Maar eigenlijk is er geen echt oordeel te vellen over deze games. Als je naar de cijfers kijkt komt Rainbow Six 3 veel beter uit de testen dan Counter-Strike, wat komt door de graphics en de sound. De gameplay en replay zijn ongeveer gelijkwaardig. Geen 1000 woord kunnen je vertellen wat 1 minuut een demo spelen je vertelt. Daarom raad ik je aan om beide games eens grondig te testen en de beste te kopen. Of koop ze gewoon allebei :-).