Gamersnet.nl

Mario Kart: Double Dash!!

Na zijn eerste succesvolle debuut op de SNES is Mario Kart niet meer te stuitten. Zo verscheen op de Nintendo 64 een succesvol deel en een paar jaar later weer op de GBA. Nu is het de beurt aan de Gamecube. Mario Kart is vanouds een leuk spel met vooral felle kleuren en een hoog kinderachtig gehalte. Gelukkig mocht dit de pret niet bederven en was Mario Kart een topper. Zal dit met het nieuwe deel ook het geval zijn of laat Nintendo het dit keer afweten…?

Om te beginnen is in Mario Kart: Double Dash!! een vernieuwing aangebracht, dit keer rijd je niet alleen maar met zijn tweeën in een kart. Was het in het vorige deel nog het geval dat je spelerskeuze invloed had op de gameplay, nu moet je strategisch je karakters kiezen en in een behoorlijke kart plaatsnemen om een voldoende evenwicht te hebben om de race uiteindelijk te kunnen winnen. Elk team is als het ware al voor je samengesteld, maar Toad en Luigi in een kart naar keuze plaatsen is bijvoorbeeld ook mogelijk. Hoe zien de karts eruit? Het team van Baby Mario en Baby Luigi heeft als bolide een kinderwagen terwijl de Princess en Peach in een soort van liefdeskart zitten.
Speler 1 bestuurt de kart tijdens het racen, terwijl Speler 2 alle items oppakt en deze naar de tegenstanders werpt. Dit kan variëren van rode schilden tot bliksemschichten. Je kunt voor de eerste keer meerdere items oppakken en deze doorgeven aan degene die achterop het wagentje zit.
Elk karakter heeft een verschillend special item. Deze special items zijn bijvoorbeeld de rode vuurballen van Mario of de enorme bananenschillen van Donkey Kong. Verder kun je tijdens het racen nog veranderen van bestuurder zodat je bijvoorbeeld van special item kunt verwisselen.

Vroeeeeeeeeeeeeeeem!
In Mario Kart: Double Dash!! zijn er in totaal vier keer vier banen inclusief de Special Cup. Elke Grand Prix bevat vier banen wat ik persoonlijk nog erg weinig vindt. De traditionele Grand Prix’s Mushroom Cup, Flower Cup, Star Cup en Special Cup zijn dit keer weer van de partij en zijn te spelen in 50, 100 en de 150 cc klasse. Het verschil tussen de moeilijkheidsgraden 50 en 100 cc is miniem, terwijl er wel een behoorlijk groot verschil zit in 100 en 150 cc. Om te beginnen is 50 cc ideaal en zodra je wat verder bent gekomen in het spel is 100cc een goede uitkomst. Pas als je de 50 en 100c met succes hebt afgerond adviseer ik je te beginnen aan de 150 cc en de extra moeilijke Star Cup.
16 banen dus in totaal, wat aan de lage kant is. Nintendo had dit spel juist zoveel beter kunnen maken door er nog een extra stoot banen erin te gooien en het spook-circuit er niet uit te halen.
Een lichtpuntje is dat in elke baan de interactiviteit met grote stappen vooruit is gegaan. Zo zie je jezelf afgeschoten worden in het level van Donkey Kong, en wordt je de diepte ingeworpen bij de cruiseboten.
De levels zien er heel kleurrijk uit, en de Rainbow Road verblindde zowat mijn ogen vanwege de volop aanwezige felle kleuren. Verder zijn er nog modi om records neer te zetten en niet te vergeten de mulitplayer!

Die vind ik toch wel het beste uit het spel. De singleplayer raas je in een dag doorheen maar gelukkig is er genoeg lol te beleven in de multiplayer met wat vrienden. Of je nu co-op wilt rijden of tegen elkaar, het kan allemaal. Zo zijn de bekende battle-arena’s er ook weer en zijn de spelmodi in deze battle-mode verdrievoudigd. Er zijn echter weer te weinig battle-arena’s naar mijn mening en zijn ook nog eens minder leuk dan in de vorige delen. Het zijn er in totaal zes waarvan er uiteindelijk twee te unlocken zijn.
In de battle-mode kun je een Balloon Battle, Shine Thief en een Bob-Omb Blast houden. De balloon battles zaten ook al in de vorige delen terwijl de andere twee totaal nieuw zijn. Balloon Battles zijn westrijdjes in battle arena’s waar je elkaar moet bekogelen met verschillende item. Degene die als eerst drie keer geraakt is en dus al zijn/haar ballonnen kwijt is heeft de westrijd verloren. The Shine Thief werkt alsvolgt; degene die de shine als eerste pakt en hem niet laat afpakken wint als de tijd verstreken is. De Bob-Omb Blast werkt eigenlijk hetzelfde als de balloon battle alleen heb je nu geen ballonnen en moet je elkaar bestrijden met bommetjes die overal in de arena te pakken zijn. Als je een tegenstander weet te raken krijg je een punt maar als je geraakt wordt gaat er weer een puntje bij je af. Degene wie als eerst drie keer wordt geraakt heeft verloren. Verder kun je in de mulitplayer zoals ik al zei co-op rijden en met z’n allen afzonderlijk tegen elkaar. De co-op mode is zeker een leuke toevoeging in deze game. Je laat een de kart besturen en de ander kan zich dan concentreren om de vijanden uit de weg te ruimen.
Wanneer je co-op speelt heb je dus op één Gamecube maximaal 2 karts, maar er is gelukkig en LAN optie. Daardoor kun je in totaal met 16 spelers tegen elkaar racen, 8 karts in co-op dus. Daardoor wordt de co-op mode zeker de beste multiplayeroptie uit de game, hoewel je toch met een minder aantal tegenstanders kan racen.

Beeld
Mario Kart: Double Dash!! is zonder twijfel niet mooi en lijkt ontzettend veel op de graphics van Mario Kart 64 op de N64. Gelukkig hebben in dit soort games de graphics niet de overhand maar gaat het hier juist om de gameplay. Alles ziet er kleurrijk uit en er zijn geen framedrops of fouten te herkennen. De snelheidseffecten zijn dik in orde en de tracks bieden genoeg variatie. De omgevingen zien er weer wat gladder uit en zijn bij vlagen best goed te pruimen.

Geluid
Helaas weinig bijzonders maar zodanig leuk dat het er voor zorgt dat je na het terugkomen van je werk je deprimerende gevoel omzet in een happy-gamer gevoel. Alle karakters hebben zo hun eigen geluidje en de sounds bij het gebruik van een item zijn ook weer leuk gedaan. Het geluid van de verschillende banen varieert niet veel maar vallen gelukkig niet in herhaling.

Controls
Mario Kart: Double Dash!! is voor iedereen makkelijk te spelen. De besturing is eenvoudig onder de knie te krijgen, en kan zo door iedereen die het spel nog nooit gespeeld heeft te spelen zijn. Pas echt goed kun je worden door strategisch je mannetjes en je wagentjes te kiezen en op tijd van karakter te veranderen tijdens de race. Degene die de wagen bestuurd kan bepaalde items voor je bewaren en ze door jou laten inzetten wanneer dit van toepassing is. In dit nieuwe deeltje is het driften ook ingevoerd, ten koste van de sprongetjes. Driften doe je dus nu -net zoals de jumps- met L en R.
Verder is er nog de originele super start door op het juiste moment op de gas knop te drukken.

Conclusie
Mario Kart: Double Dash is eenvoudig en snel uit te spelen maar aan de andere kant eigenlijk weer heel vermakelijk. Verder kun je dit spel met zijn zestienen spelen door vier cube’s aan elkaar te linken voor nog meel speelplezier. Mario Kart: Double Dash!! is ook dit keer wederom een succes maar is daarentegen heel beperkt. Meer variatie, banen en betere graphics hadden deze game tot een werkelijke uitschieter in de top kunnen maken, maar helaas bracht hij niet wat ik er van verwacht had. Dat wil niet zeggen dat je deze game moet laten liggen, met een stel vrienden is lol gegarandeerd!