Gamersnet.nl

Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike

Bij de launch van de Gamecube verscheen de ijzersterke launchtitel Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader. De game zag er grafisch goed uit en bestond voornamelijk uit wat vlieg- en schietwerk. Factor 5 heeft verder gewerkt aan een opvolger genaamd: Star Wars Rogue Squadron 3: Rebel Strike. Op de E3 kon men de opvolger alvast bewonderen en het bleek dat er een nieuw element in de game was toegevoegd. Je moest voortaan niet alleen je vijanden vanuit de lucht bestrijden maar ook te voet. Of dit een fatale misstap is geweest van Factor 5 lees je in deze review!

“A long time ago, in a galaxy far, far away…”
De bekende spreuk die wij allen uit het begin van alle Star Wars films kennen zit ook in Rebel Strike verwerkt. Het verhaal van Star Wars: Rogue Squadron 3: Rebel Strike speelt zich af in de episodes 4, 5 en 6. Deze episodes gaan zoals menig Star Wars fanaat wel weet over Luke Skywalker, Han Solo en vele andere kornuiten. Zodra je het spel uiteindelijk hebt opgestart en aan je eerste missie begonnen bent vallen gelijk de grafische schoonheden van dit spel op je netvlies. Je begint met een normale Rogue Leader missie in een X-Wing en in een filmpje vooraf heb je te horen gekregen wat je missie is. In dit geval is het aan jouw de taak met nog een aantal teamleden om verschillende objecten te vernietigen. Nadat jij je taak hebt voltooid vliegt je X-Wing een tempel binnen en begint (jawel) je eerste loopmissie!

Wat een fout heeft Factor 5 hier begaan! Luke Skywalker loopt de tempel binnen als iemand die zes dagen de behoefte in zijn broek heeft gedaan! Je eerste missie bestaat uit het lopen in gangen en ondertussen moet je een paar Stormtroopers uitroeien. Het schieten bestaat heel eenzijdig uit ‘button-smashen’ en vervolgs komen als een wilde de laserstralen uit je pistool. Het richten hoef je ook al niet te doen: dit gebeurt automatisch. Ook dit gaat niet van een leien dakje want het auto-lock systeem werkt niet naar behoren. Voor je het in de gaten hebt schiet je niet de Stormtroopers overhoop maar een pas gemetselde muur. Nu denk je alles gehad te hebben maar nee, de camera wil ook maar steeds niet meewerken. Je komt vaak genoeg in verschillende benarde posities terecht. Waar het dan ook wel handig is als je de vijanden kunt zien om ze vervolgens te beschieten. Dit alles maakte de loopmissies voor mij tot een drama en daar wou ik het wat betreft de loopmissies bij laten.

Gelukkig laten de vliegmissies ons niet in de steek en beslaan gelukkig het merendeel van het spel. De verhaallijn zal ik je niet verklappen maar net als in KotOR kun je twee verschillende verhaallijnen bespelen. Het ene verhaallijn kun je spelen met Luke Skywalker en de andere met zijn teammaat Wedge Antilles. De twee verhaallijnen kunnen los van elkaar gespeeld worden (duh), wat zorgt voor extra speelruimte en vele uren meer speelplezier. Over uren speelplezier gesproken, deze game bevat ook het gehele vorige deel: Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader. Deze moet je dit keer niet in je eentje maar met een maat in de coöperatieve mode zien uit te spelen. Dit is natuurlijk een geweldige extra, gewoon een volle Star Wars game cadeau die je als echte Star Wars fan niet mag missen! En nu we het dan toch over extra’s hebben: het spel bevat ook nog audio-commentaar van de makers bij iedere missie, een Making Of documentaire, de complete soundtrack van de game én maar liefst twee speelbare oude Star Wars klassiekers! De games Star Wars en The Empire Strikes Back stammen nog uit de jaren ’80 en zijn nu speelbaar in Rebel Strike, maar dat moet je ze nog wel even unlocken ;).

Beeld
Hier komen we bij het sterkste punt van het spel. De vliegmissies zien er uitermate strak uit en het water lijkt dit keer ook echt op water. Er is dit keer goed op de details gelet waardoor de game stukken mooier is geworden dan het vorige deeltje. Het is duidelijk te zien dat Factor 5 meer aandacht heeft besteed aan de vliegmissies dan de houterige loopmissies. Door de haperingen, de slechte animaties en de matige grafische kwaliteit zijn de loopmissies een schaamte voor het spel. Hier en daar zitten wat kleine foutjes, maar verder mag ik over de grafische kwaliteit in de vliegmissies niet klagen maar zelfs flink boffen.

Geluid
De componist van de originele Star Wars films John Williams heeft zijn muziek beschikbaar gesteld aan Rebel Strike! Alle Star Wars geluiden zijn weer terug. Dit komt de kwaliteit van het geluid zeer ten goede. De voice-acting is dit maal dik in orde en de special-effects zijn zeer goed door je dolby-speakers te horen.

Gameplay
Of je nu in de cockpit zit of erbuiten het speelt allebei even gemakkelijk. De besturing is haast identiek aan Star Wars Rogue Squadron II Rogue Leader en geoptimaliseerd aan je controller. Alles beweegt soepel en al je tegenstanders zijn eenvoudig uit de lucht te knallen. Het enige minpuntje in de vliegmissies is dat het heel soms onduidelijk is op welk doel je moet schieten omdat deze soms nogal slecht vindbaar zijn. Helaas geld al deze sympathie niet voor de loopmissies. De loopmissies zijn te eenzijdig en bestaan onder andere uit het uit de weg ruimen van Stormtroopers en ‘button-smashen’.
Toch ben ik ook de kwaadste niet en wil ik niet de game geheel afrekenen omdat de loopmissies slecht zijn. Als Factor 5 iets meer aandacht aan de loopmissies had besteed, dan had men zo weer een Star Wars topper in de la liggen.

Conclusie
Star Wars: Rogue Squadron III: Rebel Strike is een aardige game met nogal wat gebreken. Echte Star Wars fans moeten deze game absoluut in huis hebben, maar voor de wat gemiddelde gamer zou ik toch naar wat anders grijpen. Verder kun je deze game eigenlijk een mengsel van twee games noemen, de goede vliegmissies en de kwade loopmissies. Als ik Factor 5 was had ik de loopmissies eruit gelaten en wat vliegmissies voor in de plaats gezet. De multiplayer van deze game is heel goed, dit komt onder andere doordat het hele vorige deel coöperatief bespeelbaar is. Verder kun je in de multiplayer het tegen elkaar opnemen met een X-Wing of AT-AT’s.

Uiteindelijk mag ik toch wel concluderen dat dit geen slecht vervolg is op het vorige deel maar de vliegmissies maken dit spel tot een aardige game. Dus in het vervolg geen loopmissies, Factor 5!