Crimson Skies: High Road to Revenge

Enige tijd geleden recenseerde ik de vrij onbekende flightgame Yager voor de Xbox, deze viel erg goed bij mij in de smaak door onder andere de diepgang.
Nu kreeg de game van de gelijknamige studio er een concurrent bij, die wel multiplayer modes, en zelfs heuse Xbox Live online play aanbiedt.
Is Crimson Skies: High Roads to Revenge vanaf nu de koning onder de flightgames, of steekt Yager hier nog steeds boven uit?

Eigenlijk had Crimson Skies al veel eerder moeten verschijnen, maar omdat Fasa Studio tussen het ontwikkelen door de opdracht kreeg om er ook Xbox Live in te programmeren heeft Crimson Skies nu het ongeluk om tussen de wintercollectie van Microsoft te zijn beland, een collectie die wordt bestookt met vele toppers.
Crimson Skies: High Road to Revenge is het Xbox-vervolg op de gelijknamige game die nu in de budgetbak voor de PC te vinden is.
De game is ontwikkeld door Fasa Studios, die ook een van de eerste Xbox Live titels neerzette, Mechassault, een game die voornamelijk bedoelt was om online te spelen, daarom zullen sommige zonder Xbox Live misschien niet zo snel de stap zetten naar Crimson Skies, terwijl dit deels onterecht is.

I hope you don’t mind if I leave my socks on?

De Single Player van “High Road to Revenge” bestaat uit een uitgebreide Story Mode, waarin jij de luchtpiraat en knappe hunk Nathan Zachary speelt.
Nathan is de leider van de Fortune Hunters bende, die hun brood verdienen en het geluk opzoeken door gespuis in de lucht te lijf te gaan, en nare klusjes voor verschillende inwoners van de nieuw gevormde staten te klaren.
De eerste wereld oorlog (toen nog Great War) liep in Crimson Skies iets anders af dan dat de geschiedenisboeken ons nu vertellen.
Amerika werd verdeeld in verschillende apart regerende staten, en de enige degelijke vervoersmiddellen zijn het vliegtuig en de zeppelin.

Wanneer je het spel start wordt je in een mooie cutscene wakker, je hebt net je vliegtuig en je persoonlijke zeppelin, de Pandora, vergokt, en wordt nadat het fimpje tot een prachtig einde komt meteen de lucht in gestuurd om de “bad-guy” neer te halen, als je de missie tot een goed einde brengt heb je gelukkig je eigendommen weer terug.
Hierna zal je contact krijgen van een vriend van je, Docter Fassenbinder werd gedwongen om in de Great War een windturbine te ontwikkelen, omdat de oorlog afliep is het hier niet van gekomen, en heeft de Doc geprobeerd de plannen veilig en uit de handen van criminelen te houden.
Helaas zijn er ook in de lucht een hele reeks bendes te vinden, die allemaal graag de plannen in handen krijgen, dit loopt zelfs zo uit de hand dat Chicago volledig verpletterd lijkt te worden.

In de missies die volgen kom je langs verschillende locaties, zo zul je een rustig zeestadje, een rots valei, Chicago en een verlaten ondergrondse stad tegenkomen, die jou en jouw verschillende vliegtuigen genoeg ontdekkingsruimte geven om jouw urenlang bezig te houden.
Jouw tuisbasis is zoals al genoemd de Pandora, een zeppelin die genoeg ruimte biedt voor een crew en ’s werelds beste en snelste vliegtuigen.
Deze vliegtuigen zul je tussen de levels door kunnen stelen, waarna ze in het volgende level kiesbaar zullen zijn wanneer je een missie wilt beginnen.
Ook zijn met Upgrade Tokens, die je in levels kunt vinden en verdiend wanneer je een missie hebt volbracht, je vliegtuigen op te waarderen naar meer power en snelheid.
In de multiplayer modes die Crimson Skies biedt zijn alle vliegtuigen wel meteen beschikbaar, en hoef je deze niet eerst te unlocken voordat je hiermee het luchtruim onveilig kan maken.

Multiplayer

De gelukkige gamers die in het bezit zijn van Xbox Live zullen Crimson Skies voor het merendeel in de Multiplayer standen spelen, deze bevatten de Split Screen en System Link, maar ook Xbox Live online multiplayer voor maximaal 16 personen.

Crimson Skies bevat 6 multiplayer speelmodes, waarvan er 4 free for all zijn, en 2 in teamverband moet worden gespeeld.
Deze modi bestaat uit Dogfight en Team Dogfight, wat dus gewoon de standaard Deathmatch is, en dan zijn er nog Flag Heist, Keep Away en Wild Chicken, dit zijn spelletjes die allemaal vrij veel weg hebben van het Capture the Flag concept.
Het aantal speelvelden lijkt misschien aan de lage kant, dit zijn er slechts vijf die gebasseerd zijn op locaties uit de single player, maar zijn inmens groot, waar je bij wijze van spreke nog steeds in kunt verdwalen.
Gelukkig bevat HrtR ook downloadable content, er is tot op heden nog niks te downloaden, maar Fasa Studios kennende zal dit snel veranderen. Deze mannen hebben bij Mechassault al voor vele content beschikbaar gesteld.

De statistics zijn zeer goed uitgewerkt, je wordt nu niet alleen op het aantal kills beoordeeld, zoals in de vorige Xbox Live games. Daar kon je met heel veel spelen en zo heel veel kills halen hoog in de ranglijsten komen te staan, en werd er niet gelet op hoe goed je echt was.
In Crimson Skies wordt daar wel op gelet; er wordt een score samengesteld bestaande uit het aantal kills, het aantal keer dat je neergeschoten bent, het aantal kills per minuut en je richtvaardigheid. Zo krijg je een eerlijk beeld van hoe goed iemand is.

De Multiplayer geeft dus over het algemeen een goede ervaring voor Xbox Live klanten, er is weinig lag te bespeuren, en alles is netjes geregeld.
De eerste online flightgame op de Xbox pakt dus goed uit, en zal je dagenlang online bezig houden.

Conclusie

Op grafisch gebied is er weinig verschil met Yager, die game was al prachtig, en Crimson Skies doet hier niet echt aan onder.
Hoewel ingezoomd alles er soms niet helemaal perfect uit zag, en de Multiplayer iets inlevert, is hier verder niks op aan te merken.
Wanneer je in de vele luchtgevechten verzeild raakt zul je niets tot weinig merken van het geluid, en dat komt in sommige gevallen heel goed uit, er is rustige achtergrond muziek, die iets spannender wordt wanneer je in benarde situaties komt.
Verder zijn de explosies van neergeschoten vliegtuigen mooi maar niet echt spectaculair, de cutscenes, die je wel degelijk spectaculair mag noemen zijn van zeer hoge kwaliteit, alleen de synchronisatie is ietsje minder gedaan.

Zeker voor de mensen die Xbox Live hebben, en zitten te wachten op een online schietfestijn is Crimson Skies: High Road to Revenge meer dan aan te raden, op het netwerk van MS is geen enkel negatief punt te vinden wanneer je met deze game speelt.
Of je als offline gamer ook zoveel plezier kunt beleven aan Crimson Skies zal er erg vanaf hangen hoe je de game speelt, ben jij een multiplayerfan dan zul je toch echt 4 controllers moeten hebben om hier optimaal van te genieten.
De Single Player brengt je naar uitdagende plekken, en er valt veel te ontdekken, speel je de game echter te vaak dan is deze ervaring vrij snel over, maar omdat de game in vier verschillende moeilijkheidsgraden te spelen valt voor sommigen ook wel een uitdaging.
Qua diepgang en verhaal kies ik toch eerder voor Yager, ook omdat hij net ietsje mooier oogt, gelukkig is er in Crimson Skies, meer actie, meer bad-guys, en is het allemaal net iets beter geregeld, waardoor ’t naar mijn mening wel een beter speelbare game maakt.
Dus voor de Xbox gamers die op een flightgame wachten is dit een verplichte kost, de Xbox Live gamers zouden hem ook niet moeten laten liggen, de actiefanaten zouden er ook goed aan doen om de game mee te nemen, de resterende groep zou er misschien goed aan doen de game eerst uit te testen, alvorens hij de game aanschaft.
Gelukkig is de resterende groep aardig klein, wat het aantal potentiële kopers alleen maar verhoogt, dus binnenkort zien we heel Nederland vliegend het luchtruim onveilig maken.

Meer Crimson Skies: High Road to Revenge

  1.   
    Syappie's avatar

    Ik wil een vervolg voor op de PC 😕 want ik heb geen Xbox 😥