Amplitude

Frequency was geen groot succes, of Amplitude dat wel wordt is nog niet helemaal duidelijk. Aan de kwaliteit van de game zal het in ieder geval niet liggen.

De reden van het uitblijven van het grote succes voor games als Amplitude is vaak de onbekendheid. Als je na lang ploeteren in de modder eindelijk je salaris binnenkrijgt willen veel mensen toch meestal de bekende games kopen, zoals een game als FIFA. Want je wilt je hardverdiende stuivers natuurlijk niet uitgegeven aan een onbekende game, die achteraf misschien een schandalige miskoop blijkt te zijn. Een game als Amplitude is een goed voorbeeld van een redelijk onbekende game, er is geen grootse reclame-campagne om de game heen gegooit en de game staat niet echt ‘aanwezig’ in de rekken bij de plaatselijke spellenhandelaar, maar dit betekent echter niet dat deze game slecht is.

Natuurkunde
Wat toch wel vreemd is, is dat dit vervolg op Frequency geen Frequency 2 heet maar wel Amplitude. Door goed op te letten in de natuurkunde lessen herinnerde ik me ineens een les van vorig jaar. Het was een donkere nazomerse wintermorgen en er werd verteld over geluid. Geluid onstaat door twee factoren, namelijk de frequentie van het geluid en de amplitude. Wat daar verder over werd gezegd is mij helaas ontschoten, maar nu weet ik inmiddels wel hoe de mensen bij Harmonix tot de naam van de games zijn gekomen. Ik weet alleen niet hoe ze een derde deel in de serie willen gaan noemen…

Rollercoaster
Voor de mensen die het principe van Amplitude niet kennen zal ik het even uitleggen. In Amplitude zit je in een soort van ruimtevoertuigje, met dit voertuigje zit je vast op een snelweg. Een snelweg met een aantal banen, deze snelweg maakt allerlei bewegingen waardoor het lijkt dat je in een achtbaan zit. Op iedere baan van de weg is een ander muziekonderdeel, zoals een gitaar of drums. Als je op zo’n baan zie je allemaal puntjes voor je, deze moet je zien te raken met je Star Wars lichtstralen die uit je ruimtevoertuig komen. Deze kun je raken door op je L1, R1 en R2 knop te drukken. Als je op het goede moment de juiste knoppen indrukt krijg je muziek te horen, hierdoor krijg je punten en energie. Maar als je dit helemaal fout doet krijg je geen punten, raak je jouw energie kwijt en je hoort geen muziek. Heb je misschien niet helemaal begrepen wat er hierboven staat, dan zal ik het even uitleggen waar deze game omdraait. De game draait om het op tijd drukken van de juiste knoppen, in de muziekscene ook wel ritme genoemd.

Theatro de Musica
In een game als Amplitude is het uiteraard erg belangrijk wat voor muziek er te behoren is. En dat hebben de mensen bij Harmonix goed voor elkaar, zo zijn er onder andere Pink, David Bowie en Garbage te horen in deze game. Het zijn dan wel niet de nieuwste platen die je voor je oren (of kiezen) krijgt, ze zijn wel lekker divers en ook nog eens goed bespeelbaar ook. Je kunt deze game ook goed in je eentje spelen, maar wat veel leuker is om te doen is met vrienden te gaan Amplitude’en. Heb je echter geen vrienden, dan kun je altijd tegen de rest van de wereld strijden in de online mode. In deze mode kun je met drie anderen (vier totaal) muziek gaan maken, verdraaien of hoe dat ook mag heten. Het is alleen wel jammer dat je geen tracks van het internet kunt downloaden, zou heel goed zijn geweest voor de lastability.

Round-Up
Concluderend is Amplitude een hele leuke game geworden, met lekkere muziek en verslavende gameplay. De game is ten opzichte van het eerste deel stukken uitgebreider, leuker en stukken beter. Voor de fans van Frequency is dit gewoon een hele goede, vertrouwde aankoop, vooral ook omdat ze nu hun kunsten ook online kunnen gaan vertonen. Ook voor de mensen die het eerste deel nooit gespeeld hebben, en openstaan voor nieuwe games is dit ook een erge leuke game! En mocht je hier helemaal niks aanvinden nadat je het hebt gekocht, dan kan je hem nog altijd even omruilen…

Amplitude-Song
Ter ere van Amplitude, en omdat bekende Nederlanders het ook steeds vaker doen. Hieronder een gedicht annex songtekst over Amplitude, dit gedicht moet je lezen in een matige upgrade tempo met een redelijke forceback van de Zuid-Limburgse keelspieren.

Ze vroegen wat ik vond van Amplitude,
ik antwoordde het is niet echt knudde.
Het cijfer is rond de acht,
ik had er veel van verwacht.
De game heeft het waargemaakt,
en heeft me in mijn diepste geraakt.
Steeds Amplitude weer of geen weer,
maar tot de volgende keer.

Meer Amplitude

6/11/2003Review: Amplitude 1
  1.   
    jefke gamer's avatar

    wtf!!