Conflict Desert Storm 2

Play as SAS or Delta Force
Niet alleen in de Tweede Golfoorlog, die net achter de rug is, speelde de Engelse en de Amerikanen een grote rol, ook in de Eerste waren ze beide van de ‘partij’. In Conflict Desert Storm 2 kan je daarom kiezen uit een 22nd SAS (uit Engeland) of een 1st SFOD Delta (Amerikaanse Delta Force). Een verschil heb ik niet kunnen ontdekken. Het maakte bijvoorbeeld voor de namen en personages niet uit of je nou Engels of Amerikaans was. Jammer dus dat het enige verschil maar tussen je oren moet zitten.

Doorsnee missie’s
De missies zijn erg gevarieerd, wat natuurlijk erg moeilijk is in een oorlogspel als deze. Vechten in de straten van Koeweit, stil door een kamp sluipen en iedereen uitmoorden of gevangen worden genomen en ontsnappen, het zit er allemaal bij. In de missies krijg je doelen die aangevallen moeten worden of juist moeten worden verdedigd. Daarbij moet je denken aan tanks, helicopters, vrachtwagens met een bepaalde lading of zelfs bunkers. Bij sommigen missies deed het me denken aan een soort Commandos als third-person shooter. Daar moet je ook heel voorzichtig alles zien te veroveren en als dan het alarm nog afgaat, wordt het nog verdomd moeilijk om de missie te vervolgen.

Teambased
Met Conflict Desert Storm 2 ben je dus een Special Force uit Engeland of Amerika. Het team bestaat uit: John Bradley, Paul Foley, Mick Connors en David Jones. Ieder teamlig heeft zo zijn eigen specialiteit.
John Bradley is de leider van het zootje. Mr. Bradley heeft een M-16 als wapen en meestal worden belangrijke doelen door hem vernietigd.
Paul Foley is de man met de vaste hand. Zijn specialiteit is het sniperen, wat overigens ontzettend spannend en realistisch is. Hij houdt de sniper niet helemaal stil en wanneer je ligt zal je zien dat je een stuk stabieler bent. Om nog eens even een schepje boven op de spanning te doen, hoor je ook nog eens even zijn hard slag dat steeds sneller gaat kloppen.
Mick Connors is een beetje de Rambo en daarom heeft hij het sterkste wapen. Het is niet precies maar met de enorme regen kogels waarmee je kan schieten met dat wapen moet je toch wel je doel raken. Overigens kan hij ook gewoon met een ander wapen schieten, als je een AK-47 ziet liggen, kan hij daar handig mee overweg. Je zult zien dat wanneer je achter een geweer van Irak gaat zitten, dat Connors degene is die daar het meest doeltreffend mee is.
David Jones is de man van de explosieven. Hij draagt niet alleen granaten zoals de anderen dat ook hebben, hij heeft ook mijnen en C4 tot zijn beschikking. Jones is een belangrijke man omdat bepaalde doelen door hem moeten worden opgeblazen.

Graphics
Al met al zien de graphics er goed uit voor de PlayStation2. De straten zijn mooi afgewerkt en dat is wel even wat anders dan de meestal stormachtige woestijn in Conflict Desert Storm. Toch zijn er ook minpunten die mij erg opvielen.

Eén van de grootste minpunten vind ik de route die je moet lopen. De route is veelte duidelijk en het is moeilijk om te verdwalen. Zwarte autowrakken waarbij het best mogelijk is om er over heen te klimmen sluiten een andere straat af en een simpel trapje waar iedereen onder de 65 nog makkelijk op kan klimmen wordt al gezien als een blokkade voor een huis. Ook zat er bijvoorbeeld tussen een wrak en een muur nog ruimte zat om er tussendoor te gaan. Ik wil erdoorheen maar vervolgens ren ik zonder vooruit te gaan.

Het allerergste en waar ik echt door regelmatig gefrustreerd mijn PlayStation2 aan- en uitknop door heb omgegooid is wel de AI van je medespelers. Bij een inval wachten ze wel eens waar op je, maar ze staan daar als een rijtje kippen naast elkaar. Echt, het menselijk schild van Arafat is er niets bij! Vervolgens moet je via een erg ingewikkeld systeem door middel van player wisselen er maar uit zien te komen, als je dat nog lukt, want 9 van de 10 sta je centraal in een vuurgevecht.
Nou kanker ik wel op de AI van je medespelers, maar dat van de Iraqies is ook zwaar beroerd. Natuurlijk zijn de Irakezen slecht opgeleide soldaten en zijn ze in feite kanonnenvoer, maar een beetje gezond verstand zegt toch wel dat je achter iets moet schuilen als een zwaar getrainde Amerikaanse elite je tegemoet komt? Dat is dus niet maar rennend en schietend naar de tegenstander rennen. Hoewel het AI van de tegenstanders beter wordt naar mate je het spel op een moeilijkere stand zet, stoorde ik me er mateloos aan.

Scripted events
In Conflict Desert Storm 2 zijn de ‘Scripted events’ vol op aanwezig. Dit betekend dat er bepaalde gebeurtenissen pas gebeuren als jij over een onzichtbare grens heen gaat. Het duidelijkste voorbeeld in het spel was wel te zien toen ik op straat moest vechten. Toen ik de hoek van een gebouw passeerde, kwam er een tank door de muur rijden die vernietigd moest worden. Het tegendeel gebeurde, ik werd vernietigd door de tank. De tweede keer ging ik eerst alle mannen op de straat elimineren en me vervolgens voor berijden op die tank. Ik wachten en wacht. Het duurde op een gegeven moment zo lang dat ik besloot door te lopen en die tank maar links zou laten liggen, maar wat gebeurde er? Bij het passeren van de hoek, kwam er een tank uit de muur zetten en gebeurde weer hetzelfde verhaal; ik werd vernietigd. Door deze Scripted events (wat dus letterlijk betekend: uitgeschreven gebeurtenis) wist ik wat er de derde keer zou gebeuren en was dus spanning er af, die nou juist zo erg en leuk aanwezig is in dit spel.

Geluid
Het geluid vond het meest indrukwekkende aspect in het spel. Het lawaai van de kogels, overvliegende F-16’s, de doffe klappen van bommen die ver weg exploderen en dit alles in Dolby Surround. De geluiden gaven diepte en het gevoel alsof je echt midden in een spervuur was beland.
Bij menig game hoorde ik geen verschil als ik op ander grond verder liep, maar bij Desert Storm 2 lijkt het wel alsof elke atoom een ander geluid heeft. Schitterend om te zien dat niet elke voetstap of schot hetzelfde klinkt
Vooral het detail is sterk verbeterd en hier en daar zijn er grappen in verwerkt of wordt de religie van de Irakezen als humor gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld bij een radiostation stil blijft staan en goed luistert, hoor je typisch Irakese muziek. Waar ik nog wel het meest om heb gelachen is bij een stilte missie er op eens een gebed begon en er een onverstaanbaar gebral uit de luidsprekers kwam gieren.

Gameplay
De besturing van dit spel is moeilijk, maar zeker wel te doen. Het richten gaat deels automatisch; wanneer je het vizier van je wapen ongeveer richt op je doel, zal er automatisch op het doel verfijnd worden gericht.
Om even snel een rookgranaat te gooien is geen tijd. Wanneer je in je uitrusting aan het zoeken bent naar je rookbommetje gaat het vuurgevecht gewoon door. Je moet dus wel heel snel je granaten, medi-kits of ander spul pakken wil je niet geperforeerd worden.
De commando’s zijn in het begin niet te doen, maar oefening baart kunst. Commando’s als: ‘Stay’ en ‘On me’ zijn gauw geleerd. Echter snel zeggen dat één man naar een plaats moet duurt langer. Van die optie heb ik dus weinig gebruik gemaakt tijdens missie. Het is dus geen noodzakelijke commando die vaak gebruikt moet worden.

Conclusie
Conflict Desert Storm 2 verdient een pluim voor het prachtige geluid wat nog eens even een schepje boven op de ontzettende spanning doet. Mede daardoor blijft het boeien om door het Midden-Oosten te stormen. Het commando is een leuk team door de verschillende specialiteiten en slechte punten van elke player. Het bedienen van deze mannen heeft echter nog een paar minpunten: het is redelijk moeilijk en kan niet snel worden gedaan, waardoor de frustraties bij mij af en toe kwamen op borrelen. Over de AI van tegen- en medestanders heb ik mijn gal al gespuid. Al deze minpuntjes overheersen de pluspunten en daarom vind ik het een game die je niet moet kopen voor de prijs dat het momenteel is. Als de prijs van het spel echter gehalveerd is, dan heb je een leuk spel voor een leuke prijs.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren