Gamersnet.nl

Prince of Persia: The Sands of Time

Wat doe je als je eerste poging tot het maken van een goede Prince of Persia 3D game mislukt? Juist, dan probeer je het gewoon nog een keer…

En zo dacht Jordan Mechner, de brains achter de Persische prins, er ook over. Maar dit keer moest het echt een succes gaan worden, een game waar zijn moeder trots van zou worden. Een game dat niet zomaar een spelletje zou worden, maar een hoogtepunt in iemands leven moest worden. Nu is dit natuurlijk ietwat overdreven, maar dat ze hun best hebben gedaan om een zo goed mogelijke game te maken is wel waar. Want geloof mij, de game die ik tot dusver heb gespeeld is goed. Een game waar zijn moeder trots op zou zijn, zeg maar.

Ubi roelt de pan uit!
Om maar lekker op de positieve toer verder te gaan, wil ik graag een applaus aan Ubi Soft geven. Ze proberen dan wel af en toe onze levens te vernietigen met games als Batman: Dark Tomorrow en het mislukte Rayman 3, maar ze maken toch zeker net zo vaak echte toppers. Zoals een tijdje geleden Tom Clancy’s Splinter Cell, een game die vooral bij Xbox-gamers te boek staat als een absolute topper. Op de PlayStation2 en Gamecube hoorde ik wat minder positieve geluiden over deze game, al waren die reacties nou ook niet echt puur slecht te noemen. Maar ik zou Ubi Soft ook in het zonnetje willen zetten vanwege hun aankomende topgames, zoals: Far Cry, XIII, Beyond Good and Evil en het hieronder te bespreken Prince of Persia: The Sands of Time. Maar hoe leuk het ook is om over aankomende games van Ubi Soft te lezen, je wilt waarschijnlijk als lezer mijn eerste bevindingen over deze koninklijke game te weten. En de lezer bepaalt, dus…

First look
Zoals beloofd zal ik nu mijn eerste bevindingen van Prince of Persia op papier gaan zetten. Iedere keer als je een game opstart heb je een bepaald verwachtingspatroon, of je verwacht enorm veel van de game of je verwacht er bitter weinig van. Het is maar net hoe je aan die game komt, als je de game zelf gekocht hebt zul je waarschijnlijk een hoger verwachtingspatroon hebben van de game, dan als je de game gekregen hebt van een of ander Jantje die iedere verkoper gelooft op zijn woord. Maar anyway, toen ik begon met spelen merkte ik gelijk een ding op: sfeer, wat een fantastische sfeer is er in deze game. Geen gezellig sfeertje zoals wij Nederlanders een bakje koffie, een plakje cake en een fantastische krentenbol zien, maar een sfeer die past bij de Arabische wereld. Een beetje mysterieus, avontuurlijk en met veel aardewerk. En hoe gek het ook klinkt, maar Prince of Persia (Perzie ligt in de Arabische wereld) speelt zich af in de Arabische wereld, niet om terroristen af te knallen hoor. Nee, in deze game is het de bedoeling dat je met je zwaardje een beetje gaat zitten roeleren, je zou het ook tegenstanders in de pan hakken kunnen noemen. Niet op een platte manier zoals in veel van die games uit Japan, maar wel op een stijlvolle manier. Een manier met klasse, zoals eigenlijk bij de gehele game het geval is. Verder zien de graphics er erg goed uit, als is dat waarschijnlijk niet te zien aan de screens. Prince of Persia maakt gebruik van dezelfde engine als Beyond Good and Evil, en eerlijk gezegd zie je dat toch wel een beetje…

The Matrix: Rewinded
Vind jij het ook zo vervelend als je na uren gamen van de allerlaatste jump afspringt en per ongeluk in een diepe ravijn belandt, met als resultaat: de dood. Nou de makers vonden dit ook erg frustrerend en irritant en hebben daarom je de mogelijkheid gegeven om even de baas te zijn van de tijd. Zo kun je de klok stilzetten, vertragen, versnellen en… rewinden. Voor de mensen die weleens Blinx op de Xbox hebben gespeeld klinkt dit natuurlijk bekend in de oren, maar voor de mensen die dit nog niet eerder hebben gespeeld is het toch helemaal nieuw. Overigens beweren de makers van Prince of Persia: Sands of Time dat zij eerder waren met het tijdselement, maar door verkeerd te gokken liepen de mensen van Blinx met de primeur weg. Of dit waar is mag jij overigens beslissen, omdat achteraf praten natuurlijk erg makkelijk is. Persoonlijk lijkt mij het tijdselement erg tof worden, ik heb het tijdens het spelen ook meerdere keren gebruik van gemaakt, en het voorkomt een hoop irritatie. Wat naast het tijdelement erg belangrijk is voor onze koninklijke prins is water, water maakt hem namelijk gezonder. Zo hebben Mechner en vrienden er ook nog een educatieve boodschap ingestopt: ‘water is goed voor het mentale, geestelijke en physieke gesteldheid van de mens’. Wat echter de boodschap achter de uiteindelijke versie gaat worden is natuurlijk nog even afwachten, maar dat de moeder van Mechner trots kan zijn op zijn zoon is inmiddels wel duidelijk…