F1 Challenge 1999 – 2002 en mods

Alweer een laatste deel in een langlopende succesvolle serie racegames (zie de review van Nascar Racing 2003 Season). Ook Electronic Arts is zijn licentie kwijtgeraakt en heeft er daarom voor gekozen om in het laatste deel een chronologisch overzicht te geven van de ontwikkeling van de Formule 1 in de afgelopen jaren. Alle banen, teams en reglementen van de jaren 1999 tot en met 2002 zijn in het spel opgenomen en ook onderhuids is er flink wat gewijzigd. Waar het echter bij deze serie ook om draait is de “mod-ability” van de physics en carshapes. Hierdoor zijn er voor F12002 al vele mods van hoge kwaliteit uitgebracht en het is dus de vraag of F1C net zo’n goed platform is. Deze review krijg je dus twee voor de prijs van één.

DE F1 GAME


De updates

Electronic Arts staat bekend om het gebruik van zijn licenties en merknamen. Van iedere leidende merknaam is er ieder jaar wel een update, add-on of nieuwe versie. In de F1 serie was men hierbij altijd dusdanig grondig dat men over de afgelopen jaren een hele grote bak met gegevens van de verschillende circuits, wagens en auto’s heeft opgebouwd. In F1 Career Challenge heeft men deze gegevens gebruikt om alle circuits en auto te updaten naar de laatste mogelijkheden van de physics engine.

Bij het opstarten van het spel maak je een spelers-profiel aan en selecteer je welk jaar je gaat spelen. Op basis van die instelling worden de teams en circuits van dat jaar beschikbaar en kies je je team en coureur. Dat er sinds 1999 heel wat veranderd is, merk je al snel wanneer bijvoorbeeld Damon Hill je aangrijnst bij het Jordan team.

Wat opvalt is dat men ervoor gekozen heeft om de Career Challenge (waar de game toch naar vernoemd is) uit de PC versie van de game te slopen. Wat er verder niet inzit in vergelijking met de vorige titels uit de serie zijn de trainingssessies (waarbij je per sector op het circuit in een Minardi of Arrows tweezitter een bepaalde tijd moest halen om door te kunnen naar de volgende sector).

Wat men wel heeft gedaan is het verbeteren van de physicscode, de framerate, de multiplayer netcode en de aansturing van verschillende stuurtjes (met name de MS Sidewinder Force Feedback was in F1 2001 en F12002 lastig te calibreren en vergde veel ‘tuning’ om een goed gevoel te krijgen).

On the road

Op de verschillende circuits is in ieder geval een verbeterd gevoel van de auto te merken. Of dat nou komt door de hogere framerates, het verbeterde stuurgevoel of veranderde physics is echter moeilijk te zeggen. De voornaamste wijzigingen aan de physics zijn dan ook, als ik op de berichten in de community afga, bedoeld voor het nog beter kunnen modden van F1C.

De circuits zelf zijn tot in de puntjes nagebouwd en als je dus, zoals ik, nog steeds graag op het oude Hockenheim door de bossen wil knallen dan kan dat en het ziet er allemaal fantastisch uit. Jammer alleen dat de standaard setups voor Hockenheim niet helemaal lekker zijn.

Subconclusie

Heb je F1 2002, ben je daar helemaal blij mee en speel je eigenlijk geen mods ?

Dan is F1C misschien niets voor jou. In alle andere gevallen is F1C een duidelijke verbetering ten opzichte van F12002 en al helemaal ten opzichte van de eerdere delen uit de serie en daarmee dus een game die echt aan te raden is. Ben je helemaal hooked aan mods als GTR2002 of Le Mans ? Dan moet je zeker overwegen om F1C te kopen vanwege alle mods en verbeteringen die er voor F1C gaan uitkomen.

Meer info over een aantal mods die op stapel staan voor F1C lees je hieronder.

=======================================================================

DE MODS

Er is een hele serie aan mods in voorbereiding. Een deel hiervan nog specifiek voor F12002 maar een conversie is niet moeilijk en de meeste modteams zijn daarom overgestapt op ontwikkelen voor F1C. Er zijn in de afgelopen maanden meer modteams opgestaan dan ooit tevoren en dat betekent een aantal heel interessante mods die nogal afwijken van de Formule 1 basis.

Hieronder een overzicht van vier interessante mods die op dit moment in voorbereiding zijn voor F1C:

BMW M3 mod door de community

De BMW M3 mod voor F1C is net uit en daarmee een van de eerste echte mods voor F1C. De originele BMW M3 mod was een van de verborgen pareltjes van F12002. Destijds gemaakt door Neil Walker en na zijn originele release vrijgegeven aan “de community” omdat het hem de tijd en de zin ontbrak om ermee door te gaan. Gelukkig zijn er een aantal leden die de sfeer en het gevoel van de mod goed in de gaten houden en is men met de release van F1C hard aan de slag gegaan om een goede conversie van deze mod te maken. Uiteindelijk is er nog zoveel werk in nieuwe modellen, paints en physics gaan zitten dat je bijna kan spreken van een nieuwe mod.

De opzet is eenvoudig: de BMW M3 is wereldwijd bekend als een zeer goede allround sportwagen en het is daarom des te verrassender dat er niet een internationale merkencup mee gereden word. Gelukkig bestaan er games als F1C waar dat toch nog mee mogelijk is. In tegenstelling tot de andere mods is de straatversie van de M3 hier de basis geweest dus je zal merken dat je niet bepaald op rails rijd.

De originele site van de M3 mod is helaas uit de lucht, maar op RaceSimCentral is wel een forum waar je terecht kan voor vragen: http://forum.racesimcentral.com/forumdisplay.php?s=&forumid=258.

De downloadlokaties van de mod kan je vinden op het No-Brakes forum: http://www.no-brakes.com/forum/viewtopic.php?p=6142#6142


Classic Trans Am mod door de Detroit Muscle Mod group.

De Classic Trans Am mod (CTA) is in eerste instantie opgezet als een mod van het seizoen 1970 van de Amerikaanse Trans-Am klasse boven 2 liter. Klassieke Amerikaanse race/toerwagens als de Ford Mustang, de Chevrolet Camaro Z28, Pontiac Firebird en Dodge Challenger worden met deze mod beschikbaar om mee te racen. Voor de Detroit Muscle Mod Group een niet geheel toevallige keuze aangezien een heel stel van deze modders uit het wereldje van Need for Speed: Motor City Online komt. Het uiteindelijke doel van de DMMG is dan ook om na het seizoen 1970 door te gaan en meer klassieke Amerikaanse sportwagens te bouwen om uiteindelijk een soort van vervanging van MCO te kunnen zijn (Electronic Arts trekt binnenkort de stekker uit het MCO verhaal).

Meer info over de CTA mod en de Weekender mod (een andere mod van de DMMG, de site is op het moment van schrijven nog niet gereed) kun je vinden op respectievelijk http://www.racingnationonline.com/transam en http://www.racingnationonline.com/weekender.

De Prototype-C mod door Team Virtua_LM

Na een aantal incarnaties te hebben doorlopen is deze mod van Team Virtua_LM aangeland in zijn definitieve fase. Na eerdere versies voor F12001 en F12002 heeft ook dit team zich gericht op F1C als basis en dat zal je in de kwaliteit zeker terug kunnen vinden. De Prototype-C klasse was eind jaren ’80 en begin jaren ’90 dé klasse voor het lange-afstandsracen. Races als de 24 uur van Le Mans en 1000 kilometer races op Spa en de Nurburgring werden door dit soort auto’s verreden. Beroemd zijn de Mercedes Zilveren Pijlen van die tijd, een auto waar bijvoorbeeld ook Michael Schumacher zijn opleiding nog in heeft gehad.

Meer info en meer screenshots dan je hier ziet kan je vinden op de website van team Virtua_LM: http://virtua-lm.racesimcentral.com/. Hier staat ook informatie over de andere mods van dit team: LM99 (Le Mans 1999) en GTX5 (1980-1982 Group5/IMSA/GTP wagens).

De V8 Supercar mod door de community

V8 Supercars is een raceserie die loopt in Australië en Nieuw Zeeland en diegenen die DTM Race Driver van Codemasters hebben gespeeld zullen ze al eens zijn tegengekomen. Op dat stukje zuidelijk halfrond is de benzine nog spotgoedkoop en hebben de meeste gemiddelde burgerwagens al een V8 in het vooronder liggen. Een simpeler idee voor een raceserie kan je je haast niet voorstellen. Grote wagens, grote spoilers, grote motoren en close racing. Twee fabrikanten: Holden (is van General Motors, GM kennen wij van Opel) en Ford strijden om de eer en als deze mod klaar is, kan jij ook met deze beesten aan de slag. Er is een team geformeerd maar in tegenstelling tot grotere teams heeft men niet een eigen identiteit aangenomen.

De geplande releasedatum is eind september maar de volledige release zal ergens rond kerst plaats gaan vinden.

Alle mods die hierboven staan beschreven en nog een heel aantal anderen hebben allemaal een plekje op RaceSimCentral. Je kan ze allemaal bekijken in het forum voor EA F1 series mods: http://forum.racesimcentral.com/forumdisplay.php?s=&forumid=478.

Meer F1 Challenge 1999 - 2002 en mods

1/9/2003De Xbox games van September 0
  1.   
    nfsgek's avatar

    ziet een beetje leuk uit