Restaurant Empire

Begin jaren 90 kwamen de Tycoon spellen als pijlen uit een boog. Het begon met Pizza Tycoon en Railroad Tycoon. De meest succesvolle uit de Tycoonserie was toch wel Rollercoaster Tycoon. Kan deze Restaurant Empire daar misschien aan tippen?

Wat is het?

Enlight Software, bekend van Capitalism en Seven Kingdoms komt weer met een nieuwe sim-game. Dit keer is het geen stad, geen golfbaan, maar een restaurant. Daar komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Het is geen eitje om voor te schotelen wat de gasten willen. Gasten willen afwisseling en luxe. Allereerst moet je natuurlijk beginnen met een oogstrelende gevel. Dat trekt mensen aan. Maar dan moet het eten nog smaken en dat is een tweede. Om eten lekker te laten smaken moet je goed koks aannemen en de leiding geven aan een ervaren chef. Voordat je dit echter kan betalen moet je tentje wel lopen. En is dat wel zo leuk om te doen?

Het eten

Natuurlijk het belangrijkste in een restaurant. Je komt er om te eten, dat is logisch. Maar dan moet het eten wel smaken. Gasten houden van afwisseling. Die afwisseling kan je kiezen uit drie keukens: Italiaans, Frans en de lekkere vette keuken van Amerika. Dan kun je nog kiezen uit de categorieën; ontbijt, voorgerecht, soep, hoofdgerecht en nagerecht
Je kan zelf je menu samenstellen op de suikerkorrel nauwkeurig. Daarna is het de buurt aan de koks om er wat van te ‘bakken’. Je kan nog een top menu hebben, het eindresultaat ligt bij je koks. Als die koks hebben ook weer hu specialiteiten op het gebied van keukens en gerechten. Aardig wat keuzes dus.

De inrichting

Welk team je kiest voor een gerecht zal ook invloed hebben op je sfeer in je restaurant. In een Amerikaanse keuken zet je natuurlijk lekkere ketchup en andere vette sauzen op tafel en in een Frans restaurant bied je een lekker stokbroodje aan. Aan alles kan je een draai geven. Alles je alles goed afstemt wordt het een succes. Gebeurt dat niet? Hou het dan maar bij een cafetaria.

Personeel

Een echte manager weet alles over zijn bedrijf dus ook over zijn personeel. Zijn personeel moet tip top in orde zijn. Klanten stellen nou eenmaal eisen aan personeel en daar moeten ze aan voldoen. Doe ze dat niet, dan zijn klachten onvermijdelijk. Klachten heb je altijd. Maar in dit spel heb je wel overdreven veel klachten over het slechte eten en het onbeschoft zijn van obers. Je wordt er af en toe gek van, maar het bericht blijft zich herhalen.
Dan heb je nog dat je je personeel kunt bedienen op een The Simsachtige manier. Wel is het even wennen, want de opdrachten die je geeft worden gelijk uitgevoerd. Wat is dan het probleem? Nou, als je een paar opdrachten te gelijk doet, zal de ober de oudste opdrachten niet doen, met als gevolg dat het een rommel wordt. En dan heb je de poppen aan het dansen, want dan komt de warenwet voor voedsel en krijg je weer klachten en dus een slechte naam! En dat door één opdrachtje niet uitvoeren…

Conclusie

Ik weet niet of deze game je zuurverdiende centjes wel waard zijn. Echte sim liefhebbers zouden zich er nog wel een paar weekjes mee kunnen vermaken, maar voor de meeste gamers zal dat niet zo het geval zijn. De echte variatie zit verwerkt in het inrichten en juist dat doen je maar één keer.
Het is geen spel waarmee je bij je vrienden opschept en het is ook zeker geen spel waar je nog een keer op terug kijkt. Ik zeg niet dat het tijd verspilling is, want een regenachtige week kan je er uitstekend mee vullen, maar super is een te overdreven woord.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is deze game zeker niet zo complex als Capitalism. Het is een game die door je 10-jarige neefje met wat uitleg kan worden bedient, door de wat ‘magere’ mogelijkheden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren