Colin McRae Rally 3

Terwijl de aankondigingen voor deel vier uit de Colin McRae Rally serie ons alweer om de oren vliegen is de PC versie van CMR3, met flinke vertraging, op de PC uitgekomen. Waar deel 2 uitgebreid werd geroemd door de arcade racers en gekraakt door de simracers is de vraag hoe de verhoudingen liggen in deel 3. Lees wat wij ervan vonden in deze review.

Colin McRae Rally 3 dus. Een van de blijvertjes in de stal van Codemasters en een van de meest verkochte rallygames die er op de PC verkrijgbaar zijn. Daar waar de XBOX en PS2 versies van Colin McRae 4 alweer bijna in de winkel liggen moeten de PC gamers het echter doen met CMR3.0. Waar in de vorige games het historische perspectief nog klopte is dat door de situatie in het World Rally Championship helaas niet meer het geval. Voor wat betreft Colin McRae betekent dit o.a.:

  • Colin heeft al geruime tijd geleden met knallende ruzie afscheid heeft genomen van zijn navigator Nicky Grist. Hij rijd tegenwoordig met Derek Ringer.
  • Colin heeft in het WRC Ford verruild voor Citroën, in de game nog niet.
  • Ford heeft al geruime tijd een nieuwe versie van de Ford Focus WRC rijden, ook die zit niet in de game.

Irritant, maar is het irritant genoeg om van CMR3 een mindere game te maken ?

New & Improved
Gezien de tijd die er tussen deel 2 en deel 3 zit moet er wel veel veranderd zijn en dat is gelukkig zo.

Allereerst de physics: het was even graven in het geheugen maar duidelijk is dat er veel meer parameters in de engine zijn ingevoerd. Zo zijn er o.a. verschillende motortypes, veel meer verschillende soorten banden, verschillende chassistypes en meer instellingen voor de besturing toegevoegd. Dit alles zorgt voor een duidelijk verbeterd gevoel met de wagen en de wagen reageert ook beter op zijn omgeving.

De omgevingen waar je doorheen rijd zijn ook weer aangepakt en nog mooier en uitgebreider gemaakt. De modellering van de tracks is fors verbeterd en dat betekent o.a. dat er veel meer van sprongen, dwarsrichels, greppeltjes en cambers in de bochten gebruik is gemaakt bij het ontwerpen van de rallystages. Jammer blijft nog steeds dat men geen originele WRC licentie heeft en dat je dus op niet bestaande proeven rijd tegen niet bestaande tegenstanders. Het enige dat mij soms in negatieve zin opviel was dat er behoorlijk groffe klappen door de ophanging werden doorgegeven terwijl het terrein er helemaal niet zo grof uitziet. Je bent dan in plaats van strak de bocht aan het aansnijden gewoon je voorwielophanging aan het slopen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Het andere gevolg van het gebrek aan een WRC licentie (denk ik dan maar) is het feit dat de stages nog steeds zo rond de drie minuten zitten. Nou kan ik me voorstellen dat men dat doet om een PS2 of XBOX niet al te hard aan het zweten te brengen maar op de PC wil ik toch echt wel eens een stage van een kwartier afleggen. Wat men voor de volgende keer eens zou moeten doen is de lengte van de stage relateren aan de gekozen moeilijkheidsgraad. Zo zou iedereen aan zijn trekken komen.

Power is nothing without Control
Was CMR2 nog enigszins (en soms nog beter) te rijden met een gamepad, je zult nu toch echt moeten overwegen om een stuurtje aan te schaffen. Voor zover je er niet al een hebt staan natuurlijk. De stages zijn dusdanig lastig geworden dat je heel fijntjes moet kunnen sturen, gasgeven en remmen om de auto precies daar te plaatsen waar je hem hebben wilt. Wat daarbij wel opvalt is de hoeveelheid stelwerk die nog nodig is om het gevoel in het stuur goed te krijgen. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Nascar games van Papyrus die dit direct goed hebben op het moment dat je voor het eerst gaat spelen. Gelukkig is de stuurreactie en de Force Feedback een stuk beter dat die van DTM Race Driver, behalve dan wanneer je op asfalt rijd (dan voel je namelijk niets in het stuurwiel, terwijl daar de weerstand natuurlijk vrij groot zou moeten zijn.

Control is nothing without someone telling you where to go

Lastig, lastig. Ik moest even denken of ik dit nou ging noemen of niet. Uiteindelijk besloten om het toch maar op te schrijven, dan mag je zelf besluiten of je het een ramp vind of niet. Het gaat namelijk om de navigatie. Zoals ik al zei: Colin en Nicky zijn niet meer bij elkaar. Tijdens de game begon ik een beetje met Colin mee te voelen vanwege het gebrek aan informatie dat er door de navigator gegeven word. Tuurlijk, hij vertelt je wel welke kant de bocht opgaat en hoe hard je erdoorheen kan maar de makers van de tracks hebben nogal eens de neiging gehad om lage stenen langs de rand van de weg te plaatsen. Als je op het randje rijd knal je dus zomaar ongevraagd op zo’n steen (die trouwens dan voelt als een rotsblok en je volledige auto sloopt). Aangezien het bijvoorbeeld in Engeland nogal eens wil hozen (wel ontzettend goed in beeld gebracht overigens) moet je blind kunnen vertrouwen op je bijrijder en dat blijkt dus niet helemaal het geval te zijn.

Conclusie
CMR3 is een waardige opvolger van CMR2. Er is veel verbeterd ten goede van de simulatie van een echte rallywagen en op een paar hardnekkige puntjes na is het zeker een game waar je veel lol aan kan beleven. Zoals de game nu is, is het een goede game maar als men voor de volgende editie rekening houd met langere stages en iets betere navigatie dan word dat echt een toppertje.

  1.   
    nfsgek's avatar

    Dit is tog de opvolger van 2 die was ook al orgineel voor de tijd