Red Faction II

Sequels lijken altijd zoveel op hun voorganger? Moet je Red Faction II eens spelen!

Geo-mod je rot!
Toen Red Faction twee jaar geleden uitkwam, leek het een zoveelste
Half-lifekloon. Feitelijk was het eigenlijk ook niet veel meer, maar het had wel een leuke toevoeging: het geo-modden. Dankzij de geo-mod engine kon je namelijk op muren schieten en deze gingen dan ook eindelijk kapot, waardoor je je eigen doorgangen kon creëren. Tenminste, dat was het idee, want een groot nadeel van de game, voor mij althans, was dat er slechts weinig geo-modbare muren in de game zaten.

Goed nieuws voor mij: in deel 2 is dat wel even anders. In Red Faction II is het aantal afbreekbare muren flink toegenomen. Geldt het rekensommetje ‘al het goede uit het vorige deel’ + ‘verbeteringen aan dat wat slecht uitgevoerd was in het vorige deel’ = ‘supergame’ dan nu voor Red Faction II?

Helaas
Was het maar waar. Het tweede gedeelte van de rekensom gaat namelijk fout, want Red Faction II lijkt helemaal niet meer op haar voorganger. Zo draait de game niet meer om onderdrukte mijnwerkers, maar om opgejaagde soldaten die samenwerken met een groepje revolutionairen dat van eerdergenoemde mijnwerkers toevallig de naam Red Faction heeft overgenomen. Dat is vrijwel de enige link van het verhaal tussen de twee games.

Over ‘verhaal’ en ‘link’ gesproken: de game en het verhaal linken ook helemaal niet zo goed meer als in het eerste deel. Het eerste deel was goed verhaalgedreven en had mooie plotwisselingen. Deel 2 is eigenlijk één grote stoot actie, waar een verhaal losjes achteraan hobbelt. Het tweede deel heeft wel grote plotwisselingen, maar deze vallen gewoon weg tegen de actie en het kon me dus eigenlijk ook niets schelen dat ze zich voordeden.

Bulky again
Ook grafisch lijkt Red Faction II niet meer op deel 1. Dit verschil is het beste te vergelijken met het verschil tussen Unreal Tournament en Unreal Tournament 2003. Inderdaad: vergeleken met deel 1 zijn de figuren in deel 2 enorm opgepompt en zijn ook de omgevingen er meer ‘bulky’ uit gaan zien. Vergeet dus de grote grotten en ruime omgevingen van deel 1 en verwelkom de nauwe steegjes en enge gangetjes van deel 2.

Maar wacht eens, was een ander opvallend verschil tussen UT en UT2003 ook niet dat de omgevingen erg ‘plastic’ waren geworden? Dit is met Red Faction II helaas ook het geval. Verder zijn de omgevingen ook nog eens erg kaal en herhalend.

Port
Dat kale en herhalende kan te verklaren zijn door de oorspong van Red Faction II, want deze game komt oorspronkelijk van de PS2. Ondanks dat dit een behoorlijk krachtige machine is, komen in haar titels toch vrijwel nooit de gedetailleerde omgevingen van de nieuwste generatie PC-shooters in en in Red Faction II zeker niet. Helaas is Red Faction II voor de PC een nagenoeg directe kopie van de PS2-versie en is er dus niets veranderd, waardoor de game nogal kaal overkomt.

Dat het een port is, is verder ook goed te merken aan het savesysteem en dus kun je quicksaves weer vergeten. Sterker nog: in Red Faction II kun je niet eens per map saven, want maps zijn gegroepeerd in zoiets als hoofdstukken en je kunt alleen het bereiken van het begin van een hoofdstuk saven en vanaf daar de volgende keer verder gaan. Gelukkig kun je wel aan het begin van een map beginnen als je een map niet haalt.

Multiplayer
Maar het ergste komt nog: ondanks dat de PS2 online mogelijkheden biedt leek het de ontwikkelaar toch niet zo’n goed idee om deze destijds in Red Faction II in te bouwen. En ook hier blijkt weer dat de PS2-versie en de PC-versie van de game identiek zijn: ook de PC-bezitters moeten het zonder multiplayer doen. Laat ik de multiplayer van Red Faction nou net zo goed hebben gevonden…

Maar niet geheel getreurd: Red Faction II heeft wel een botmatch aan boord. Je kunt dus (team) deathmatchen, CTF’en, ‘bagmannen’ een arena-game spelen of zelfs ‘regime’ spelen, maar dan alleen tegen bots…in bulky omgevingen…die kaal en saai zijn.

Conclusie
Red Faction en Red Faction II hebben alleen de titel en het geo-modden gemeen, verder zijn ze totaal anders. Red Faction II is een snelle shooter met constante actie, die zich in nogal kale omgevingen afspeelt. Niet slecht, maar zeker niet bijzonder. Nog even een pluspuntje: Red Faction II gaat voor budgetprijs over de toonbank, precies de prijs die erbij past.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren