BREED

BREED zou een Halo-killer moeten worden. Betekent dit dat Halo op de PC geen kans meer maakt, of hebben we weer te maken met veel beloftes en weinig resultaat? Zou de beta demo een antwoord kunnen geven?

Features
In BREED draait alles om de Breed, een of ander robotachtig volkje dat het niet zo op heeft met mensen. Natuurlijk laten we ons niet zomaar uit het veld slaan, ook niet in 2610. We sturen dus een enorm leger om Mars te bevrijden en als we thuis komen, blijkt dat de veldslagen daar slechts een afleiding waren: de Aarde is overgenomen. Tijd om dat tuig van de planeet te schoppen!

Tijdens de campaign om de Breed te verslaan kun je het volgende verwachten van deze game:

  • Een grote hoeveelheid wapens.
  • Zijn de wapens nog niet genoeg? Spring dan in de voertuigen die gedode tegenstanders achterlaten!
  • Gigantische omgevingen, die realistisch te vernietigen zijn.
  • Vrijheid: je weet wat je moet doen, hoe je het doet is aan jou.
  • Hele mooie graphics met behulp van de Mercury engine.

  • Super 3D geluidssysteem waarbij je radiocontact kunt zoeken met medestrijders. Verder biedt dit systeem meer-kanaals achtergrondgeluid, waardoor een nieuw niveau van realisme wordt bereikt!
  • 18 ‘zenuwslopende’ missies met een ‘cool’ verhaal en een ‘hard’ scenario.
  • Multiplayer tot wel 32 spelers!
De demo
En toen kwam de beta demo uit en konden we eens zien wat er waar was van de features en wat voor een game BREED nou eigenlijk zal gaan worden. Tenminste, qua single player, want de demo biedt alleen een single playerlevel. Multiplayer is dus een feature die we even moeten vergeten hier.

De BREED-demo begint goed, met lekkere strakke graphics en een flinke dosis detail. Ik zie een ruimteschip waar een dropship zich klaarmaakt om richting een planeetoppervlak te gaan. Aangekomen in de atmosfeer gaat het richting een eiland en moet ik van een stem, die eerder lachwekkend dan stoer klinkt, plaatsnemen achter een ‘Ubergun’, om een radarpost uit te schakelen. Nadat deze post aan stukjes geschoten is, landt het schip op het eiland in begint de eigenlijke missie: het bereiken van de radarpost.

Na nog geen paar seconden aan land te zijn geweest worden ik en de rest van mijn team verrast door enkele Breed, die overigens zeer mooi zijn vormgegeven. Ze blijken geen partij te zijn voor mijn team en een tank die even later arriveert evenmin. Dan komt de eerste tegenslag: de tank is niet te besturen. Dat is toch jammer, als er duidelijk reclame wordt gemaakt met ‘maak gebruik van alle voertuigen die je tegenkomt’.

Meer tegenslag
Net als in Raven Shield is het in Breed mogelijk om tijdens de missie de identiteit van ieder teamlid aan te nemen. Ik kies voor de sniper om eens op zoek te gaan naar wat tegenstanders. En gelijk krijg ik nog een tegenslag te verduren: er zijn geen vijanden te zien. Dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met de zeer grote omgevingen van Breed. Door die gelijk vol te stoppen met alle tegenstanders, zou de game waarschijnlijk flink vertragen en dat is nooit leuk. De oplossing daarvoor is vijanden pas laten zien, als je op een bepaalde afstand van ze bent.

Bij Breed gebeurt dit echter van zeer dichtbij, als je rekening houdt met het feit dat je behoorlijk ver kunt zien. Daardoor lijkt het bijzonder veel op spawnen, iets wat ik werkelijk verafschuw. De ‘enorme vrijheid’ die je hebt bij het uitvoeren van de missies lijkt daarom niet veel meer dan: “Zoek een willekeurige route naar het eindpunt, terwijl je onderweg steeds spontaan verrast wordt door tegenstanders”. Van een eigen verrassingsaanval of het gebruik van een afleidingsmanoeuvre is dus geen sprake en er blijft dan ook niet veel meer over dan een rush richting eindpunt, onderbroken door wat vuurgevechten.

Nou zou ik dat nog niet zo erg vinden, als ik toch nog wat in de game getrokken werd. Dat gebeurt helaas ook niet en dat heeft weer te maken met het geluid. Om specifiek te zijn: ‘Verder biedt dit systeem meer-kanaals achtergrondgeluid, waardoor een nieuw niveau van realisme wordt bereikt!’ Ik had geen omgevingsgeluid, totdat ik mijn speakerset eens flink open zette. Toen klonken alle andere geluiden echter weer zo hard, dat het volume weer omlaag moest. Het ingamevolume van de achtergrondgeluiden is echter weer niet te regelen. Ook teamleden lieten vrijwel niets van zich horen, waardoor het vaak leek alsof ik alleen was. Verder leek het alsof alle commando’s die ik gaf verkeerd waren opgenomen, omdat er een galm inzat alsof ze in een blikje waren ingesproken. Ik liep echter in een buitenomgeving.

Conclusie
Nou wil ik Breed echt niet compleet gaan afzeiken op de punten die ik hierboven beschreven heb, want ik moet natuurlijk één ding in het achterhoofd houden: dit was een BETA demo. Zodra multiplayer en bestuurbare voertuigen zijn toegevoegd is Breed al een behoorlijk aardige game en als verder nog wat aan het geluid wordt gedaan wordt, dan weet ik zeker dat er nog best van te genieten is.

  1.   
    Bakura's avatar

    Beetje een halo Rip-off.

  2.   
    Nick[L]Kelly's avatar

    omg t lijkt op halo!
    omg ik haat halo!