BloodRayne

Gooi Blade, Max Payne en Wolfenstein samen in een game en je komt al behoorlijk dicht in de buurt van de demo van BloodRayne. Houd je dan nog wel een leuke game over?

Agent Rayne
BloodRayne draait om een jongedame, die in 1932 werd opgepakt nadat ze dwars door Europa een spoor van dood had achtergelaten. Ze beweerde op zoek te zijn naar haar vader die, net als haar slachtoffers, een vampier was. Zijzelf bleek een Dhampir, half mens, half vampier en met de sterke punten van beide (waar had je dat ook al weer eerder gehoord?).

Een organisatie genaamd The Brimstone Society had flinke interesse in haar, omdat deze organisatie als doel had bovennatuurlijke wezens uit te roeien. Een van de tegenstanders van BloodRayne’s nieuwe werkgever was Jurgen Wulf, een Nazi elite chef die met behulp van een aantal relikwieën de wereldheerschappij wilde behalen. BloodRayne werd achter hem aan gestuurd.

Vampier
BloodRayne is dus half vampier en dat brengt allerlei interessante eigenschappen met zich mee. Allereerst kan ze, zoals het een vampier betaamt, bloed zuigen. Dit dient als een vervanging van medkits, want door het bloed uit vijanden te zuigen, al dan niet nadat je ze met een harpoen naar je toe hebt getrokken, vult de healthmeter zich weer.

Verder kan ze zeer hoog springen, wat handig is om op hoger gelegen plaatsen te komen en om projectielen te ontwijken. Daarnaast kan ze zeer acrobatische sprongen maken, terwijl ze met haar voeten en twee aan haar armen bevestigde messen haar vijanden aanvalt. Elk gebruik van die messen vult een meter en met een volle meter kun je BloodRayne’s Blood Rage gebruiken, waardoor ze nog sterkere aanvallen kan uitvoeren.

Andere handige vampierfeatures zijn de verschillende soorten zicht die BloodRayne kan gebruiken. Ze kan gewoon kijken, maar ook inzoomen. Met haar derde zicht kan ze aura’s van tegenstanders zien, waarbij je de aura’s van speciale doelen dwars door een aantal muren heen kunt zien. Haar vierde zicht is nog handiger, want daarmee kan BloodRayne de tijd vertragen en dan krijg je een soort bullet time-effect, dat in tegenstelling tot Max Payne oneindig gebruikt kan worden, maar verder niet dé feature is waar de game het van moet hebben. Het is gewoon een trucje dat af en toe helpt.

Actie
Naast al deze speciale vampiermogelijkheden kan BloodRayne ook nog een aantal wapens oppakken, die in de klassen lichte wapens, zware wapens, speciale wapens en explosieven vallen. Je kunt één klasse per keer gebruiken, dus je zult zo af en toe tactisch moeten kiezen. Het richten van de wapens gaat automatisch. Dit is aan de ene kant handig, maar aan de andere kant heb je weinig controle over op wie je richt, waardoor je jezelf soms naar een bepaalde plaats moet manoeuvreren, voordat je de juiste tegenstander kunt neerschieten.

Wat levert dit springen, hakken en schieten allemaal op? Een actiegame waarin je niets anders doet dan springen, hakken en schieten, terwijl het bloed zeer rijkelijk vloeit en de ledematen af en toe alle kanten op vliegen. BloodRayne voelt mij aan als een kruising tussen Max Payne en de lichtzwaardgevechten uit Jedi Knight 2, maar dan zonder de finesse van die beide games. Die finesse is vervangen door hordes tegenstanders die afgeslacht moeten worden, op weg naar het uiteindelijke doel van het level.

Conclusie
De basis van deze preview is de demo van BloodRayne en uit de demo kan ik opmaken dat BloodRayne een pure actiegame is. Die actie bestaat uit continu hakken en schieten, waarbij de vampiereigenschappen van de hoofdrolspeelster de originele draai aan dit alles geven.Ik zie mij straks wel de volledige versie spelen, maar dan slechts één, misschien twee levels per keer, want alleen hakken en schieten blijft niet mateloos boeien.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren