Xbox Live Facts

Afgelopen vrijdag kwam Xbox Live in de winkels te liggen. We hebben hem dan ook meteen in huis gehaald om te kijken of de hype gegrond is. In dit artikel geven we nog een laatste prognose tot de eerste reviews uit de grond zullen komen.

Servers?

Beginnen bij het begin, zullen we maar zeggen. En de basis van elk online netwerk zijn de servers. Microsoft heeft daarbij zelf het voortouw genomen en overal in de wereld eigen servers neergezet. Die servers zullen nooit iets anders gaan doen dan Xbox Live runnen en zouden een capaciteit hebben waardoor Live nooit vertraging zou moeten hebben. Zelfs wanneer iemand thuis een game opstart, is niet diegene de server maar loopt het alsnog via Microsoft’s serverpark. Dat gecombineerd met het feit dat er alleen maar breedband aansluitingen worden geaccepteerd op Live zou van Xbox Live een lag-vrije verbinding moeten maken.

Gebruikersgemak?

Sommigen die thuis een breedband verbinding hebben en een Xbox hebben staan zullen misschien al geprobeerd hebben om hem met een netwerk kabeltje op internet aan te sluiten. Dat is echt één, twee, drie gedaan en prompt verschijnt er een berichtje op je Xbox dat je Live kunt downloaden. Een beetje verbaasd kijk je naar dat bericht maar vervolgens is je Xbox heel even bezig en staat er opeens Live op je Xbox. Het enige wat je verder nog nodig hebt is een creditcard (verplicht om in te vullen, zorg dat je pa blij met je is) en een subscription code. Dat vul je allemaal in vijf minuutjes in en dan is Live helemaal startklaar.

Extra’s!

Wanneer je aanmelding hebt voltooid heb je ook een unieke gamertag gemaakt. Een gamertag is jouw naam op Live, die geen enkel ander persoon kan hebben omdat alle namen wereldwijd worden bijgehouden. Je kan ook een password op jouw Gamertag zetten zodat je kleine broertje je (wereldwijd bijgehouden) stats niet kan beïnvloeden. Maar aangezien je maar één Gamertag per account kan maken zou je dan meerdere starter kits moeten kopen en dat is een beetje overdreven.
Verder kun je simpel nieuwe content downloaden en zijn er makkelijke functies om servers te zoeken die aan al jouw eisen voldoen. Je kunt zelf instellen tegen welke gradatie tegenstander je vecht. In bijvoorbeeld Unreal Championship zou je zelf kunnen instellen welk gametype je wilt spelen en hoe moeilijk de tegenstand ongeveer moet zijn. De servers zoeken binnen een paar seconden de ideale match voor je uit en je kan gaan spelen. Met de Friends list bouw je bovendien simpel een netwerkje op van mensen waar je graag tegen speelt. Die kun je dan vervolgens een game-invite sturen voor welke game je dan ook wilt spelen, waarbij het niet uitmaakt welke game je vrienden op dat moment in de Xbox hebben zitten. Zitten zij THPS4 te spelen en wil jij een potje UC tegen ze spelen, dan verwisselen zij simpel even de cd en je kunt beginnen.
En één van de coolste features van Live is natuurlijk de Xbox Communicator. Daarmee kun je in real-time met je tegenstanders en teammates praten. Je kunt je stem maskeren met allerlei andere stemmetjes, zodat je net zo makkelijk een stem hebt als je oma of je neefje van drie. De Communicator zelf is ook nog eens zo ontworpen dat je hem uren op je hoofd kunt dragen zonder er last van te krijgen, maar dat hebben we natuurlijk nog niet kunnen checken. De microfoon staat als het ware op je mond gemikt, zodat alleen jouw stem doorkomt en niet allerlei achtergrond geluid. En als er dan toch ruis en dergelijke doorkomt, dan wordt die er in de Xbox uit gefilterd.

Prognose:

Vier maanden na de launch in Noord-Amerika zijn er al meer dan 350.000 mensen online, die samen voor meer dan 1.800 jaar hebben gespeeld! De mogelijkheid om je eigen community op te bouwen met de Friends list en je unieke Gamertag zijn erg leuk, om nog maar te zwijgen van de Communicator. Alle andere feiten zien er ook erg goed uit en zijn door Microsoft goed geregeld.
Live is het eerste jaar gratis, daarna moet er maandelijks betaald worden. De maandelijkse kosten zijn nog niet bekend maar verwacht wordt dat het ergens rond de 10 euro zal zijn. Live zit het eerste jaar dus in ieder geval goed, en dat mag van de gamer ook gezegd worden. De Developers zijn ondertussen bijna allemaal met Live bezig en elk respectabel spelletje zal binnen de korste keren ook Live enabled zijn. Als alles wat is gezegd waarkomt wordt Xbox Live een succes en is online gamen op de console misschien eindelijk volwassen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren