Tom Clancy’s Splinter Cell

Enkele maanden geleden wist Splinter Cell de harten van vele Xbox-gamers te veroveren. Is de conversie naar de PC geslaagd en hoe houdt Splinter Cell eigenlijk stand tussen het aanbod aan sneakergames op de PC?

Splinter Cell in een notendop
Voor de mensen die nog niet weten waar Splinter Cell om draait en die ook nog eens te lui zijn om de Xbox-review erbij te pakken komt hier Splinter Cell in het kort:

Splinter Cell draait om Sam Fisher, een ‘geheim agent’ van het ultrageheime Third Echelon van de NSA. Zijn missie: de vrijheid van de wereld (of in ieder geval de Amerikanen) behouden. Dat doet hij voornamelijk door informatie te verzamelen en dat gaat het meest effectief door ongezien te blijven.

Qua gameplay is Splinter Cell dan ook een echte sneaker, waarbij naar binnen rennen en schieten vaak een snelle dood betekent. Sterker nog: vaak is het uitschakelen (al dan niet dodelijk) van tegenstanders geen goede keus. Sam kan daarom beter van schaduw naar schaduw bewegen.

Om in die schaduwen te blijven, kan hij dan ook heel wat: rennen, sluipen, rollen, springen, hand-over-hand bewegen, abseilen, stil afspringen, tokkelen, mensen bewusteloos slaan, mensen neerschieten, mensen stil vastpakken en wegslepen…afijn, heel wat dus. Ook heeft hij een aantal gadgets, waarmee hij bijvoorbeeld onder deuren door kan kijken of op afstand tegenstanders stil kan uitschakelen en natuurlijk moet je zijn nachtzicht en infraroodkijker niet vergeten.

Xbox vs PC
Qua verhaal, levels en verdere inhoud verschilt de PC-Splinter Cell niet van de Xbox-versie. Wat dat betreft krijg je op de PC dus dezelfde uitstekende game die Xbox-gamers al mochten ervaren. Wat wel verschilt, dat zijn allereerst de grafische mogelijkheden. Veel meer dan hogere resoluties is hierover echter niet te melden.

Wat weldegelijk verschilt met de Xbox-versie, dat is de besturing. De Xbox heeft immers een speciale controller, die bij de meeste PC’s zal ontbreken. Naast de meeste PC’s vinden we wel een toetsenbord en een muis.

Vooral die muis is een echte opluchting, aangezien richten met wapens nu een stuk eenvoudiger is. Toch heb je nog steeds enkele kogels nodig om één lamp op een beetje afstand uit te schakelen. Blijkbaar heeft Sam nog wat meer schietlessen nodig.

De rest van de besturing is vrij standaard voor PC-games: rondlopen gaat met de WASD-toetsen, springen gaat met shift, bukken met ‘c’ en interactie verloopt via de spatiebalk. Desgewenst zijn alle toetsen anders in te stellen. Wat speciale aandacht verdient, dat is het muiswiel. Deze is haast onmisbaar in Splinter Cell, want daarmee bepaal je Sam’s snelheid en het blijkt in de praktijk zeer snel en prettig te werken. Gamers met een muis zonder muiswiel kunnen wel toetsen instellen, maar ik raad aan om toch maar over te stappen naar een muis met wiel (en als je dan toch bezig bent, neem dan gelijk een optische).

Een laatste verschil tussen de PC- en Xbox-versie is de mogelijkheid op ieder moment te saven. Dat is absoluut een uitkomst vanwege de aard van Splinter Cell (daarover later meer) en het is iets waar PC-gamers al heel lang mee verwend zijn en waarmee vele gamers waarschijnlijk niet meer zonder kunnen. Het is door dit soort aanpassingen duidelijk dat UbiSoft niet zomaar een port gemaakt heeft.

Splinter Cell vs de PC-tegenstand
Wat zijn de tegenstanders van Splinter Cell op de PC? Thief (2), Deus Ex, IGI (2), Metal Gear Solid en No One Lives Forever. Er zijn nog wel een paar titels te noemen, maar dit zijn in ieder geval de bekendste.

Splinter Cell wint het van al deze tegenstanders qua graphics. Dat is natuurlijk ook wel te verwachten, aangezien het gebruik maakt van bijna de nieuwste Unreal technologie. UbiSoft heeft extra veel aandacht besteed aan lichteffecten en de daarbij behorende schaduwen (wat overigens nog wel eens ten koste gaat van de framerate).

Het sluipen van schaduw naar schaduw gaat prima en met een speciale meter kun je zien hoe ‘onzichtbaar’ je bent, net als in Thief dus. Het sluipen gaat in Splinter Cell ook net zo goed als in Thief en beter kan waarschijnlijk ook niet, wat zeker een pluspunt is. Het geluid en dan vooral de positionering ervan (erg belangrijk bij sneakers) is net zo goed als bij alle tegenstanders.

Waar Splinter Cell vooral van de meeste tegenstanders afwijkt, is dat je de game in 3rd person speelt. Dat geeft wel eens problemen bij het juist schatten van de afstand tussen Sam en een vijand, waardoor het mogelijk is dat je misslaat. Aan de andere kant geeft 3rd person veel meer overzicht op de omgeving en dat is vooral bij dit soort games handig.

Als we het over de AI gaan hebben, dan moet Splinter Cell in Thief naar mijn idee toch zijn meerdere zien, al scheelt het echt niet veel. De wachters in Thief gaan namelijk altijd realistisch zoeken na het horen van een geluid. De wachters van Splinter Cell daarentegen willen soms van de rechtstreekse route naar het geluid afwijken, om ineens voor je neus te staan en te gaan schieten, terwijl je je in het pikkedonker verstopt had. Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar in de gevallen dat het gebeurt, irriteert het wel flink.

Als er dan één punt moet zijn waarop je een andere game beter zou kunnen vinden dan Splinter Cell, dan is het dat laatstgenoemde bijzonder lineair is. Je kunt hier en daar bijvoorbeeld uren gaan wachten op een wachter die langs moet komen, maar die komt pas als je een bepaalde denkbeeldige lijn in het level overschrijdt. Dit zorgt er ook wel eens voor, dat je net die ene manier moet zien te vinden om op sommige plaatsen verder te komen, met het vele laden van quicksaves als gevolg. Het maakt de game helaas ook zeer beperkt herspeelbaar. Dat het anders kan, dat bewezen Thief en Deus Ex al. De lineariteit en de scripted events lieten de game wel een stuk meer op een film lijken, wat ik wel weer als een pluspunt ervoer. Het is dan ook echt geen punt om deze game op af te wijzen

Conclusie
Splinter Cell was op de Xbox al een dijk van een game en op de PC behoudt het die reputatie zeker. Iedereen met een interesse in sneakers behoort deze game te hebben, al kunnen de systeemeisen wel roet in het eten gooien. Nog niet overtuigd? Speel de demo dan maar eens en ik weet zeker dat je daarna direct naar de winkel gaat.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren