Mortal Kombat: Deadly Alliance

Toen ik in 1992 MK1 op de arcade speelde wist ik niet wat ik zag, en was op slag verslaafd aan deze nieuwe vorm van spelen. Al snel spookte “toasty!”, “finish him” en het sadistische gelach van de eindbazen in me hoofd. Na een meer getekend MK2 gespeeld te hebben was ik helemaal verkocht aan de Mortal Kombat franchise. En nu, anno 2003, is deel 5 uit.

We must act now. We must stop this Deadly Alliance…

De titel Deadly Alliance (dodelijke samenwerking) slaat op de samenwerking tussen Shang Tsung en Quan Chi, die Earthrealm en het Outrealm willen overnemen. Zoals je al meteen merkt hebben de mannen van Midway veel meer tijd gestoken in een lopend verhaal als in de vorige delen, waar je als eindscherm een klein tekstje kreeg over het verhaal. Je zou bijna zeggen dat je door wordt gegooid met de verhaallijn, maar het geeft het spel wat meer diepgang.

De veteraan is weer newbie

Toen MK:DA net bekent gemaakt werd hoorde je veel verhalen als: “een compleet nieuw vechtsysteem” en “alle mensen die bekend zijn met mortal kombat mogen die kennis nu in de prullenbak gooien, want we hebben het omgegooid”. Ik als Mortal Kombat fanaat schrok me natuurlijk te pletter…. geen speer meer met de knoppen ‘achter,achter,low punch’? En zeer zeker ben ik geschrokken toen ik het spel voor het eerst speelde… Low/high punch/kick bestaat niet meer. Het heet nu attack 1-4, 2 slagknoppen, en 2 schopknoppen. Daarnaast ben je ook nog gezegend met de alheilige ‘Block’ knop en een special move knop.

Dan maar opnieuw leren

De grootste verandering in het vechtsysteem is dat elke character beschikt over 3 vechtstijlen. Dat zijn 2 ‘gewone’ vechtstijlen, en een waarin je een wapen hanteerd. Dit kunnen dolken zijn, maar ook bijvoorbeeld een Kitana. Je kan in een gevecht zoveel als je wilt veranderen van stijl.

De modes

Er zijn een aantal modussen om in te spelen. Allereerst hebben we de klassieke Arcade mode. Hierin vecht je tegen een serie characters, om het vervolgens tegen Moloch, Quan Chi en als laatste Shang Tsung op te nemen.
Ook een klassieker is de Vs. Mode. Hierin vecht je enkele gevechten tegen je vrienden (dan even vijanden).
De derde modus is een nieuwe, namelijk de Konquest mode. Hierin leer je Mortal Kombat spelen. Je krijgt van alle characters de basismoves en daarna ook de geavanceerde moves als combo’s en branch combo’s. Branch combo’s zijn combo’s waarin je tussendoor van kombat style veranderd, waardoor deze een erg bruut uiterlijk krijgen.

Grafisch onder de loep genomen

MK:DA is een 3D beat ‘m up. MK4 had ook al een 3D systeem, maar in DA is deze aanzienlijk verbeterd. De extra diepte geeft je veel meer mogelijkheden omdat je nu ook je tegenstander kan ontwijken om hem vervolgens je genadeklap toe te kennen. MK4 had bijvoorbeeld ook erg last van bugs en overlopende models. DA heeft daar, zover ik heb gezien, geen last van. De characters zijn tot in het kleinste detail uitgewerkt, van schrammen op het gezicht tot de bloed, zweet en tranen (hoewel het laatste niet te zien is). Het bloed guts rijkelijk, zoals we van Mortal Kombat gewent zijn. Hier is overigens ook spot mee gemaakt door de makers zelf. Af en toe krijg je een ‘Blood challenge’. Hierin moet je in een aantal seconden tijd een aantal pints bloed uit je tegenstander rammen/hakken/schoppen. Wat je ook wil, het bloed vloeit rijkelijk. Het bloed ziet er ook goed uit. het zijn geen blokken bloed meer, maar gewoon vloeistof, zoals het hoort. Bloed blijft ook de hele match liggen, wat een leuk effect geeft als je aan het eind van de match naar de vloer kijkt.

Oh goodie!

Er is een uitgebreid bonussysteem in MKDA, genaamt ‘the Krypt’. Dit is een grote grafkamer met 676 doodskisten. Heel toepasselijk passen daar 26 kisten in de breedte en 26 in de diepte. De kisten zijn gelabeld met AA…AB….AC……BA…BB… tot ZZ. In de Konquest mode krijg je na het volbrengen van elke missie een aantal koins. Ook na elke stap in arcade mode krijg je een aantal koins. Dit kunnen Sapphire, Onyx, Jade, Ruby, Gold of Platinum Koins zijn. Van deze koins kun je een doodskist openen, waar iets, of niets in zit. Hier moet je denken aan locked characters, eerste schetsen van de characters, testfilmpjes, komische filmpjes en de complete eerste strip van Mortal Kombat (41 plaatjes, dus 41 tombes hebben elk 1 plaatje). Een erg leuke uitbreiding vind ik, want zo vecht je ook nog voor wat nuttigs.

MK op de GameCube

Mortal Kombat speelt heel appart op de GameCube. De NGC controller is veel beter te hanteren als je de grijze joystick gebruikt, maar deze werkt niet in MKDA. Je kan alleen met de D-Pad spelen, en deze is een beetje onhandig geplaatst. Zeker als je een tijdje achter elkaar speelt, na 2 uur bijvoorbeeld, kreeg ik een beetje last van mijn duim door de iets onnatuurlijke houding waarin die moest verkeren (dit hield me echter niet tegen om verder te spelen). Daarnaast is de D-Pad niet gemaakt voor mensen met dikke vingers, om het maar zacht uit te drukken. Verder zijn alle knoppen op elk moment goed handelbaar en hoef je de controller nooit tussendoor anders vast te pakken doordat je niet bij een knop zou komen.

Geluid

Het geluid is erg mooi, maar eigenlijk let je er niet op. Er is geen opvallende achtergrondmuziek, dat wordt toch overkoepeld toch het gegil, geschop, het geluid van brekende botten enzovoorts. Het geluid is goed uitgewerkt, en je hoort niet meer iemand uren lang gillen nadat zijn hoofd van zijn lichaam is ontdaan, zoals dat vroeger wel was. Je zou bijna denken dat het realistisch is, totdat je weer iemand vuur ziet schieten uit het niets…

Finish him!

Mortal Kombat zou niets zijn zonder de nooit vervelende, altijd zeer bloederige Fatality’s. Het is Mortal Kombat’s trademark geworden, en ze zijn er dus weer gewoon bij. Een groot verschil met de laatste 3 versies (MK3, MK trilogy en MK4) is dat alles weer terug is gebracht tot 1 fatality. Babality’s, Animality’s, friendships, brutality’s and meerdere fatality’s zijn allemaal door de spoelbak gegooid. Missen doe ik ze eigenlijk niet. We hebben in plaats van 5 moeilijke, komische maar zeer onrealistische moves één goed uitgewerkte, iets realistiser (nog steeds onrealistisch dat wel!) move, waarmee je je vrienden met open ogen laat kijken.

Conclusie

Mortal Kombat: Deadly Alliance heeft na een hakkelperiode weer een grote stap vooruit gezet. Het zit grafisch goed in elkaar, loopt vloeiend en heeft strak geluid. De verhaallijn wordt duidelijk aangegeven en er zitten velen uren speelplezier in als je alles wil halen. 676 Krypts kosten voor koins, en koins krijg je alleen door de spelen, hoe moeilijker het niveau, des te meer koins. Midway heeft weer goed de smaak te pakken, dus alles wat ik nog kan zeggen is: FINISH HIM!

Meer Mortal Kombat: Deadly Alliance

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren