Nascar Racing 2003 Season

De voorgeschiedenis is al geruime tijd bekend. Electronic Arts heeft vanaf het seizoen 2004 de exclusieve rechten om games te maken op basis van de Nascar Series. Dat betekende dus voor Papyrus Racing Games nog één poging had om de standaard die Nascar Racing Season 2002 al was nog verder te verbeteren. Dat dit een kwestie was van het afronden van de evolutie was vanaf het begin duidelijk maar uiteindelijk heeft men toch nog zeer veel zaken grondig bijgewerkt.

Aanpassingen

De belangrijkste aanpassingen zijn weer gemaakt op het gebied van de physics. Voor NR2003 Season is Manuel Daskalos van het Jasper Racing Team aangetrokken als extern adviseur en hij kon met echte windtunnelgegevens, constructiegegevens en telemetriedata komen. In eerste instantie gebaseerd op het seizoen 2002 maar in een aankomende patch zullen nieuwe inzichten die door Jasper Racing Team in 2003 zijn opgedaan worden verwerkt.

Om je door al die setup mogelijkheden te leiden is er een duidelijke uitleg in de game manual gezet maar ook staat er op de game-CD een verhaal van Manuel Daskalos zelf waarin hij beschrijft tegen welke keuzes een Nascar team aanloopt bij het bepalen van de setup van hun wagen. Om met zijn woorden te spreken gaat het uiteindelijk allemaal hierom: “A NASCAR Winston Cup race car is a 3600-lb combination of man and machine trying to get around turns fast.”

Net als bij NR2002 is er weer veel werk gaan zitten in het verfijnen van het modelleren van de banden, bandenslijtage en temperatuurinvloeden. Met de gegevens die Daskalos meenam zijn echter ook het chassis en de wielophanging nog maar eens aangepakt. Ook heeft men de tracks nogmaals nagelopen en de details verder verfijnd. Zo zijn er meer oneffenheden verwerkt en dat heeft bijvoorbeeld geleid tot het verleggen van de racelijn op een heel aantal tracks. Volgens Nascar coureurs die de game getest hebben zit men nu eng dicht bij de werkelijkheid.

Buiten de physics zijn ook de graphics verbeterd. Er zijn nu voor alle wagens hoge resolutie skins gemaakt en de graphics engine gaat beter om met die skins. Ook de details van de verschillende tracks zijn vebeterd en er is wat animatie van trackobjecten toegevoegd.

Multiplayer nog steeds nummer 1

Sinds de netcode van Grand Prix Legends is geen enkele studio erin geslaagd om Papyrus op dit punt voorbij te streven. Nog steeds kan je met 43 andere wagens in een race belanden en met de verbeterde verbindingen van tegenwoordig is het zelfs geen probleem op op een server van Sierra in Amerika te gaan racen. Voorlopig zal de ondersteuning van Sierra voor deze servers nog blijven maar gezien de hoeveelheid mensen die bereid zijn races te hosten en het feit dat er een aantal interessante mods aankomen zullen we voor NR2003 waarschijnlijk dezelfde kant opgaan als met Grand Prix Legends waar een vaste kern van gebruikers over zal blijven die tot in lengte van dagen in leagues en andere losse verbanden races blijven organiseren. Als we de route van GPL mogen aanhouden dan zitten we in 2008 nog steeds lekker met zijn allen te Nascarren.

Over mods gesproken

Voor het eerst in de Nascar Racing serie word er serieus hard gewerkt aan mods voor de game. Vanwege goede contacten met Papyrus is Project Wildfire op dit moment de club die daar het meest mee bezig is maar ook andere samenwerkingsverbanden zijn met de NR2003 engine aan de slag. Dit alles mede mogelijk gemaakt doordat de ontwikkelaars van Papyrus de physics in NR2003 zodanig hebben aangepast dat er ook een physics set is voor de Busch Grand National Divisie en de Craftsman Trucks Series. Ook heeft voor een Trans Am mod het zaakje zo weten aan te passen dat er 4 Trans Am modellen gemaakt kunnen worden en dat deze een zesversnellingsbak kunnen hebben (in tegenstelling tot Nascar, BGN en CTS waar men een vierversnellingsbak gebruikt).

Conclusie

De kwaliteit van deze release en feitelijk van de hele afgelopen Nascar Racing Serie is dusdanig dat eigenlijk alleen maar een diepe buiging en een groot dankwoord past aan Papyrus Racing Games. Wat de toekomst voor hen als studio brengt is niet duidelijk maar met Nascar Racing 2003 Season kunnen de simracers van deze wereld erg lang vooruit.

Meer Nascar Racing Season 2003

8/2/2003American Conquest 9
  1.   
    dieselgangster07's avatar

    😥

      [quote][u][url]
  2.   
    °Nano_ßoy°'s avatar

    hoe kan je dese downloaden man :S

  3.   
    kelstar's avatar

    het spel is egcht wel leuk