IGI2: Covert Strike

My name is Jones, David Jones

David Jones is de naam van het character dat je speelt in IGI2: Covert Strike. Hij werkt als special agent bij de IGI (Institute for Geotactical Intelligence) en in die hoedanigheid is het zijn opdracht om diep in vijandelijk gebied solo-missies aan te pakken die allerhande terroristisch activiteit en ongein moeten oplossen. Codemasters en Innerloop hebben bij het design van de game de hulp ingeroepen van Chris Ryan, ex-SAS en auteur van een aantal bestsellers in het misdaad- en antiterreurgenre. Met zijn hulp, die gelukkig beperkt is gebleven tot adviezen in tegenstelling tot die van bijvoorbeeld John Mullins bij de Soldier of Fortune serie, heeft men een aantal realistische zaken kunnen toevoegen aan de game. Wat mij vooral opviel was de kwaliteit en de detaillering van de wapens

Wapens

Je hebt in IGI2 de beschikking over in totaal meer dan 30 verschillende wapens van je trouwe mes tot aan machinegeweren, sniper rifles, combat shotguns en explosieven. Deze wapens komen naarmate je verder in game vordert beschikbaar en in eerste instantie zal je ze aan je tegenstanders moeten zien te ontfutselen. Hierbij komt meteen al een stukje tactiek om de hoek kijken aangezien je geen bodemloze zak in je jas hebt zitten. Je moet dus al vrij snel keuzes maken met welk wapen je een bepaalde missie gaat afronden.

Missies

Gedurende de 19 missies die het spel rijk is zal je gebruik moeten maken van een mengeling van tactiek en kracht om je doelen te bereiken. In de praktijk zal het een aantal mensen lukken om als een zotje het level rond te rennen en alles in hun pad te vernietigen maar dit zal uiteindelijk vrij frustrerend blijken en is ook niet de opzet van het verhaal. Zeker ook niet omdat de AI al snel nogal accuraat blijkt en je dus al snel tegen een aantal schoten aanloopt. Ook het gebruik van handgranaten is ze met de paplepel ingegoten blijkt al snel.

Stealth en verrassing zullen dus net zo belangrijk zijn en je zal merken dat je daarmee veel meer voldoening uit het spel haalt. Gelukkig zit je met GPS apparatuur, een verrekijker en een hittezoeker goed in je spullen om je tegenstanders te besluipen en stilletjes uit de weg te ruimen.

Verderop in het spel blijkt dat niet alleen stealth belangrijk is. Je moet ook snel om kunnen schakelen naar een actiemode waarbij je geen spaan heel laat van je tegenstanders en de rest van de omgeving. Helaas is hierbij nog steeds het nadeel dat de AI ongelooflijke scherpschutters zijn en je dus al snel aan het eind van je latijn bent. Hiermee komen we direct op een ander feature van IGI2: er is een SAVEGAME ! Waar je in deel 1 nog van frustratie tegen de muur vloog als je op het laatst van je missie werd neergeschoten kan je in deel 2 een gedeelte van de schade beperken door middel van savegames. Het duurde even voordat ik hem gevonden had, hij bleek namelijk in de GPS computer te zitten, maar eenmaal gevonden heeft het een heel stuk frustratie voorkomen.

Een laatste puntje nog waar we vaak over vallen is bij IGI2 in ieder geval niet van toepassing: spawn points. Jaja, die magische zwarte gaten in de lucht waar pardoes allerhande vijanden uit komen gevallen. Niets van dit alles: als iedereen is uitgeschakeld, blijft iedereen uitgeschakeld.

Waar voor je geld

Wat mij is opgevallen is de duur van de missies. Je kan rustig een minuut of twintig met 1 missie bezig zijn (als je het gebruik van de savegames enigszins beperkt houd). Met de 19 missies in de single player zitten heb je dus voldoende te doen om je een hele periode bezig te houden. Heb je je uiteindelijk door de singleplayer heengewerkt of wil je wat anders ? Dan kan je altijd omschakelen naar de multiplayer. Bij gebrek aan servers was het echter nog niet mogelijk om deze te testen maar gezien de positieve reacties op de MP demo zal je ook hier aan je trekken komen.

Hoor wie loopt daar kinderen

Geluid is erg belangrijk en goed gedaan in IGI2. Niet hoogstaand maar gewoon goed. Zeker in dit genre is het van groot belang precies te kunnen horen waar de vijand loopt en hoe hij reageert. Zo hoor je hem reageren als je net even teveel lawaai maakt en ook als hij weer gerustgesteld is. Verder zijn er aardige details ingemixt zoals je eigen gehijg wanneer je enige tijd aan het rennen bent geweest. De geluidsmeter is slaat dan ook op die momenten hoger uit dan wanneer je de rust zelve bent.

Conclusie

Met IGI2 zijn een heel aantal van de tekortkomingen van deel 1 gerepareerd. Buiten het feit dat alles qua graphics en geluid is opgewaardeerd naar de laatste standaards zijn er een aantal fijne verbeteringen aan de gameplay toegepast. Het is in vergelijking tot deel 1 bijvoorbeeld beter mogelijk om je verbergen en op stealth basis je missies te spelen. Red je het daar echter niet mee dan kan je door middel van grof schietwerk je toch uit een nare situatie vechten. De AI reageert daar heel fijntjes op. Een minpuntje is wel dat wanneer er maar 1 mogelijkheid is om een kamer in te komen je rustig kan gaan zitten wachten tot de vijanden binnen komen stormen. Hebben ze echter meer mogelijkheden om een kamer in te komen dan zal je merken dat ze daar wel weer heel slim mee omgaan en je waar mogelijk van achteren verrassen.

Met wat kleine minpuntjes is IGI2 een solide game waar je flink wat speelplezier van zult hebben.

  1.   
    irapi's avatar

    van vroeger dan he 😛

  2.   
    ckerigon's avatar

    Heb de game gister gehaald van de rommelmarkt 50 cent xD