Indy Racing League / DTM Race Driver op Race&Rally Maastricht

De Race&Rally beurs dus in Maastricht. Voor ondergetekende betekende dat om kwart voor zeven ’s ochtends in de auto om uiteindelijk om kwart over negen in Maastricht aan te komen. Het kan nog sneller getuige Olav Mol die het na zijn nieuwe ochtendshow bij YorinFM in minder dan 1:45 uur deed.

Al vrij snel bleek dat er ook Belgische collega’s waren uitgenodigd want bij de ingang stonden ook Jeroen van Fragland.be en de Belgische vertegenwoordigster van Codemasters te wachten op de persaccreditatie. Het was enigszins ongeregeld bij de ingang maar we kwamen toch vrij vlotjes naar binnen.

Op naar de stand van Codemasters alwaar de laatste hand gelegd werd aan de installatie van de simcockpit waar de Indy Racing League demo op zou gaan draaien. Ondertussen was de rest van de stand wel al gereed en konden we de PS2 versies van DTM Race Driver (click voor onze review) en Colin McRae Rally 3 (click voor onze review) even onder handen nemen. Aangezien Joris onze PS2 guru is, was het voor mij de eerste kennismaking met betreffende games en ik moet zeggen het smaakte naar meer ! Gezien de extra mogelijkheden op het gebied van multiplayer via internet ben ik dan ook erg benieuwd naar de PC versies.

De man die hier meer vanaf weet, de product manager van Codemasters, was gelukkig ook aanwezig en ik kon wat vragen op hem afvuren betreffende DTM Race Driver en Indy Racing League

Indy Racing League

In eerste instantie lijkt het vreemd om een dergelijke Amerikaans georienteerde game in de Benelux te gaan promoten. Volgens Jurrie is deze game echter van een dusdanige kwaliteit dat er ook in de Benelux zeker een markt voor te vinden is en daar kan ik me zeker in vinden. Zoals de specs van de game er nu naar uitzien komt hij uit op PS2, XBOX en PC en zal de moeilijkheid van de game instelbaar zijn tot een moeilijkheidsgraad waarvan Codemasters zelf zegt dat het in de sim-hoek van het genre terecht komt. De ervaring leert dat dit een hele klus is maar als men er inderdaad in slaagt de moeilijkheid knap schaalbaar te maken zal dat veel voordelen met zich meebrengen.

De eerste moeilijke meters met de game werden gedaan op een XBOX Development Kit met een zeer vroege build en zodoende valt er eigenlijk weinig over te zeggen. Wat me wel direct opviel was de kwaliteit van de graphics, zo was al te zien hoe de hitte van je motor omhoog kringelt als je stilstaat, en het gevoel van snelheid. Ook hier geld weer: als ze dit weten vast te houden kan dit nog een hele interessante game worden.

In ieder geval voor de PC is ook een multiplayer optie in de maak en dat, gecombineerd met de manier waarop de sim-karakteristieken uiteindelijk gaan worden, maakt Indy Racing League tot een titel waar ik zelf heel geïnteresseerd in ben geworden.

DTM Race Driver

Zoals gezegd: na de eerste proefmeters in de PS2 versie en later nog de eerste meters in een door Codemasters ter beschikking gestelde PC beta (meer hierover verderop in de week) was ik ook geïnteresseerd in de voortgang met de PC versie voor DTM Race Driver.

Het bleek een combinatie van goed en slecht nieuws waarbij in ieder geval bekend werd dat de LAN netwerkcode inmiddels gereed is maar dat er nog wat uitdagingen lagen op het vlak van de multiplayer Internet code. Met name het feit dat je op internet te maken krijgt met allerhande verschillende verbindingen van 56k dial-up tot ADSL en kabel zal hiermee te maken hebben.

Voor zover bekend staat de release nog steeds gepland voor maart 2003.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren