Conflict Desert Storm

Irak, 1991. Je bent met drie anderen gedropt achter vijandelijke linies, om in het geheim een einde te maken aan de bezetting van Koeweit. Met sluipen, het leggen van hinderlagen en, als niets anders lukt, grof geweld moet het lukken. Attentie aan PS2, Xbox en GameCube bezitters: Deze game komt ook jullie kant op!

Skills

In Conflict: Desert Storm speel je een elite commando team (naar keuze Delta Force of SAS), die missies moeten uitvoeren tijdens de Desert Storm campagne van 1990-1991. Je hebt daartoe vier soldaten tot je beschikking, die ieder hun eigen speciale vaardigheden hebben, die ook weer afhankelijk zijn van de keuze of je Delta Force of SAS hebt gekozen. Zo heeft ieder SAS-lid medische vaardigheden en zijn er slechts twee Delta Force-leden die goed verbanden kunnen aanleggen. Aan de andere kant zijn de Delta Force-leden al in het begin beter geschoold in het vechten. De keuze voor het soort team dat je speelt is dus niet slechts de keuze van de mooiste naam.

De skills die ieder lid van je team heeft zijn in het begin nog niet erg ontwikkeld, maar dat is niet zo erg, want naarmate je je soldaten meer werk met betrekking tot een bepaalde skill laat uitvoeren, zullen ze beter daarin worden. Het puntensysteem dat hierbij hoort, kent automatisch deze verbeteringen toe. Ook krijgen soldaten die veel werk doen in een bepaalde missie een hoger experience level, dat ook weer automatisch gaat. Het is dus niet zo, zoals bijvoorbeeld in Ghost Recon, dat je achteraf in de hand hebt, hoe en waarin een soldaat beter wordt.

Ghost Recon

Dat ik enkele regels terug Ghost Recon noemde, was niet toevallig. Conflict: Desert Storm heeft veel van deze game weg, maar het is bijna allemaal net in wat mindere mate. Van de twee games (Ghost Recon en Conflict: Desert Storm) voelt Ghost Recon het echtst aan, maar die is daarbij ook moeilijker. Zo is het met de medic skills en een medic box (waarvan er in elke missie ook nog een hoop te vinden zijn) in Conflict: Desert Storm mogelijk voor de soldaten om zichzelf en anderen te genezen. Sterker nog: In alle behalve de hoogste moeilijkheidsgraad (er zijn er drie) is een soldaat met de health bar op nul nog niet gelijk dood, maar slechts ‘bewusteloos’. Door op tijd deze soldaat te laten genezen door een andere (de rood geworden health bar loopt langzaam naar zwart terug), kun je ze weer strijdvaardig maken. Dat scheelt weer een inladen van de laatste savegame, waarvan je er per missie slechts twee.

Qua AI en de daarmee verwante gameplay is Ghost Recon ook de meer volwassene van de twee. In Conflict: Desert Storm wordt je naar mijn idee veel makkelijker gezien en als je eenmaal gezien bent, dan komen de tegenstanders achter elkaar in een paar golfjes van drie tot vijf man naar je toerennen, om vervolgens neergemaaid te worden. Het enige dat ze nog een beetje kunnen is zichzelf op de grond laten vallen, maar echt slim zijn ze verder niet. Vervelend zijn ook echt de soldaten met een raketwerper, want die schieten zonder pardon en ook van dichtbij met dat wapen. Persoonlijk vind ik dat ook wat minder realistisch.

Alle systemen tellen mee

Conflict: Desert Storm komt voor alle grote gamesystemen uit: Zowel PC als PS2 als Xbox-bezitters kunnen hem al in huis hebben. GameCube-bezitters moeten nog eventjes wachten, want pas in november komt deze game ook voor hun systeem uit. Hoewel dit natuurlijk hartstikke mooi is en het de jaloezie zal wegnemen tussen de gamers met verschillende systemen, heeft het ook weer een beetje een schaduwzijde.

De vier verschillende systemen hebben namelijk verschillende controllers en dat zou roet in het eten kunnen gooien. Gelukkig lijkt dit voor de mensen van Pivotal geen onoverkomelijk probleem te zijn geweest, want het is gelukt. Ik moet wel bekennen dat ik dan alleen de PC-versie heb gespeeld. Hier blijkt echter al uit, dat de game met een controller in gedachten is ontworpen. Want hoewel een toetsenbord veel toetsen heeft, wordt nog niet eens de helft gebruikt. Hierdoor hoef je dan ook bijna geen acrobatische toeren meer uit te halen met je vingers. Let echter wel even op de muisbesturing: Standaard staat ‘mouse acceleration’ aan, iets dat handig lijkt voor een analoge stick op een controller, maar snelle muisbewegingen onnodig irritant maakt.

De besturing van de game met de PC is als volgt: Je loopt met de de WASD-toetsen en je richt met de muis. Schieten doe je met de linkermuistoets, terwijl je met de rechtermuistoets tussen 1st en 3rd person view wisselt. Die 3rd person view is overigens zeer handig tijdens het verkennen van de omgeving en het besluipen van de vijand.

Door middel van de toetsen 1 t/m 4 wissel je tussen je teamleden. Je wilt echter natuurlijk niet altijd één voor één je manschappen besturen, dus kun je met Alt-W en Alt-S door de verschillende manschappen bladeren, alvorens je ze, met de Alt-toets nog ingedrukt, een order geeft. Zo laat je ze met Alt-F jou volgen en kun je ze met Alt-C plat op de grond laten liggen. Handig is ook Alt-A, waarmee je ze naar een bepaalde locatie laat lopen en waarmee je ze ook een kijkrichting kunt geven. Toch wil je ze vaak liever individueel besturen, want hun zichtsveld lijkt iets kleiner dan jij als gamer hebt, waardoor jij eerder op vijanden reageert dan zij. Toch kun je ze met een gerust hart even ergens achterlaten, want ze kunnen zichzelf best goed redden en nemen eigen beslissingen, zoals het gebruik van een medikit of het gooien van een granaat.

Graphics & Sound

Nog een probleem van het breed uitbrengen van een game is het probleem van de graphics. De zwakste machine is daarbij de trendsetter voor de rest en dat resulteert in wat minder hoogwaardige graphics voor de sterkere machines. Toch is dit niet helemaal waar, want PC en Xbox-gamers hebben wat kleine extraatjes, in de vorm van bijvoorbeeld een realistischer zandstorm. Toch zijn de graphics op die machines ook niet geweldig en zijn de omgevingen en de levende wezens (je komt naast mensen ook nog wel eens een geit tegen) nogal hoekig van aard. Daar staat dan weer tegenover dat de wapens die je kunt vinden en de voertuigen die in het spel aanwezig zijn er wel weer behoorlijk gedetailleerd uitzien.

Qua geluid doet Conflict: Desert Storm het best goed. Vooral in 1st person view zijn de lage tonen van de wapens behoorlijk indrukwekkend en dat is een verademing ten opzichte van de klappertjespistolen die je in andere tactische shooters nog wel eens hoort. Helaas had ik wat problemen met het afspelen van orders en andere gesproken teksten tijdens missies, want deze werden na de eerste klank al afgebroken. Wat ik wel wat minder vond, dat was de muziek. Die is nogal sterk aanwezig en deze heb ik ook vrij snel flink in volume omlaag gezet.

Extra pret

Vrijwel geen enkele game wordt tegenwoordig zonder multiplayeroptie aangeboden en Conflict: Desert Storm is daar geen uitzondering op. Hier krijg je trouwens ook gelijk een verdeling tussen de PC en andere versies: Terwijl consolegames lekker in co-op met elkaar ten strijde kunnen gaan tegen de vijand, moet je het met de PC ‘slechts’ met (team) deathmatch, Assault/Defend (het ene team verdedigt het voertuig, het andere team heeft de raketwerpers), Recovery (breng als eerste het voorwerp terug naar de basis) en VIP Assassination doen.

Conflict: Desert Storm is sinds kort niet meer de enige in de serie, want SCi heeft onlangs nog twee andere titels in de serie aangekondigd: Conflict: Desert Sabre en Conflict: Missing Presumed Dead. Desert Sabre moet in de herfst van 2003 uitkomen en gaat over missies tijdens de Desert Shield campagne. Hierin is zowel actie als overleven een belangrijk punt.

Conflict: Missing Presumed Dead gaat over de Amerikaanse oorlog in Vietnam, waar een aantal soldaten achter vijandelijke linies is terecht gekomen tijdens het Tet offensief van 1968. Deze soldaten moeten in de game een “reis van epische omvang maken, in de gedachte van Apocalypse Now”. Deze game moet in de herfst van 2004 uitkomen.

Conclusie

Conflict: Desert Storm is een wat simpelere tactische shooter dan de genreleiders, zoals Ghost Recon en Operation Flashpoint. Dat maakt het ook gelijk voor een veel breder publiek speelbaar. Een aanrader voor iedereen die “wel eens” een tactische shooter wil spelen.

Meer Conflict Desert Storm

  1.   
    nightgamer's avatar

    het ziet er goed uit 😆

  2.   
    nightgamer's avatar

    hij speelt goed maar ik geloof dat niemand hier nu komt