The Sum of All Fears

The Sum of All Fears in het kort: Rainbow Six en Ghost Recon komen elkaar tegen in een ander Tom Clancy-verhaal. Dat moet toch wel een interessante game opleveren, of niet?

Ghost Recon CQB edition

Wie denkt de naam The Sum of All Fears al te kennen, die kan gelijk hebben: Het is tevens de titel van een film die onlangs in de Verenigde Staten in premiere ging. Tegelijkertijd met de film kwam deze game ook uit en dat doet het vermoeden ontstaan, dat je in de game de film naspeelt. Dat is echter niet het geval, want waar de film zich richt op Jack Ryan die een nucleaire bom moet vinden, speel je in de game het hoofd van een Hostage Rescue Team. Het enige wat de film en de game eigenlijk gemeen hebben, dat zijn de titel en een klein aantal missies in de game, die een overlapping met de film hebben.

De film draait overigens op het moment nog niet in de bioscopen in dit gedeelte van de wereld en ook de game is nog nergens te vinden in de winkels hier. Vandaar dat we eens een kijkje hebben genomen naar de demo. Deze demo bevat slechts één level, dat voor zowel single als multiplayer dienst doet.

Als de demo eenmaal is opgestart, dan word je gelijk met een bekende interface geconfronteerd, als je Ghost Recon gespeeld hebt tenminste. The Sum of All Fears blijkt dan ook gebaseerd te zijn op de engine van Ghost Recon. De gameplay is echter wel anders, die lijkt wat meer op die van Rainbow Six, maar dan zonder het vooraf plannen. De overeenkomsten met die game zitten hem vooral in het CQB-gebeuren van The Sum of All Fears. CQB staat voor Close Quarters Battle, wat inhoudt dat je het niet in grote open velden opneemt tegen vijanden, maar in meer afgesloten gebieden en dan vooral binnenin gebouwen. Dat betekent dus, dat je heel langzaam en voorzichtig deuren moet benaderen en openen en dat je ook flashbangs (een granaat die een verblindende flits geeft bij ontploffing) tot je beschikking hebt, zodat je veilig vijanden kunt uitschakelen.

De missiedoelen van de missie die je in de demo moet uitvoeren, zijn het uitschakelen van een bom, het uitschakelen van een wachtpost en het bevrijden van enkele gijzelaars. Je staat er gelukkig niet alleen voor, je bent lid van een ‘fire team’ van in totaal drie personen en natuurlijk ben jij de leider. Je teamleden volgen je waar je gaat, maar je kunt ze desgewenst ook ergens laten stilstaan. Ook kun je ze een gesloten of open formatie laten aannemen en ze aangeven gewoon te schieten, of zo weinig mogelijk. Handiger in het betreden van onbekende ruimtes zijn echter de opties waarmee je ze een deur laten openen en, indien nodig, een flashbang naar binnen laat gooien, alvorens ze de kamer veilig stellen. De game heeft op die manier dan ook erg veel weg van Police Quest: SWAT 3, één van mijn favoriete games. The Sum of All Fears is een behoorlijk waardige concurrent van deze game.

Wat helaas af en toe een beetje tegenvalt, dat is de AI. Op het makkelijkste niveau zijn de tegenstanders behoorlijk dom en vallen ze zonder tactiek een kamer in zodra ze je horen. Sommige tegenstanders wijken hier vanaf door zich wel tactisch terug te trekken achter een muurtje of iets dergelijks, maar dat gebeurt zo consequent dat het wel scripted lijkt. Een niveau hoger in de moeilijkheidsgraad wordt dat scripted gevoel alleen maar groter, want dan vallen ze vaak op dezelfde manier aan. Ook zijn er een paar plekken waar vijanden direct op een deur gericht zijn, waar ze direct op schieten zodra ze wat zien. Het is dan bijna onmogelijk die ruimte zonder kleerscheuren in te gaan. Wat meer variëteit in de plaatsing en kijkrichting had voor het plezier wel gemogen en dan vooral ook voor de herspeelbaarheid van missies, want na twee keer spelen weet je wel waar iedereen staat en waar ze naartoe kijken en dan wordt alles wel heel makkelijk.

De herspeelbaarheid wordt nog wel enigszins opgekrikt door de quick missions. Je kunt hier namelijk naast de standaardmissie voor een map ook kiezen voor fire fight en lone wolf, waarbij je respectievelijk met je team iedereen moet uischakelen of van het ene punt op de map naar een ander punt moet komen. Alle drie deze spelmodi zijn ook aanwezig in multiplayer, waar je ook in co-op alles kunt spelen. Een beetje á la Ghost Recon dus.

Conclusie

Ik houd wel van CQB-games en The Sum of All Fears is heel goed te spelen. De volledige versie biedt volgens de persberichten naast de gijzelaarsreddingsacties ook nog missies waarin je bijvoorbeeld afluisterapparatuur moet plaatsen en dat klinkt mij behoorlijk goed in de oren. En aangezien de voorgaande titels van de makers heel goed waren en deze game elementen van die games verenigt, moet dit toch wel op z’n minst een aardige titel worden.

Meer Sum of all Fears

31/7/2002Nostromo SpeedPad n50 0
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren