Grand Theft Auto 3 krijgt over niet al te lange tijd grote concurrentie… denk ik. The Getaway stond gepland, een half jaar na introductie van de Playstation2. Dit spel heeft dus een slordige anderhalf jaar vertraging.
Waar komt deze vertraging vandaan en is het spel straks nog wel up-to-date? Eigenlijk hebben deze twee dingen met elkaar te maken. The Getaway is zo groots opgezet dat het maar niet af komt. Het resultaat beloofd nu al heel erg veel. Dit spel belooft een megaknaller worden.
Londen
Achter The Getaway zit een vrij simpel idee. Je kunt rondlopen en rijden in een groot gedeelte van Londen in een soort film-setting. Een goed verhaal moet je door het spel heen leiden. Maar al snel bleek dat om dit spel groot te maken er veel voor gedaan zou moeten worden. Zo wilden de makers niet een stad maken, gebaseerd op Londen. Nee, ze wilden Londen! Dat betekende dus 75 vierkante kilometer aan gebouwen fotograferen! De afstanden in de stad zijn zoals in het echt. Het volledige centrum is in The Getaway opgenomen. Dat betekend dat je dus echt lang onderweg kan zijn! Degenen die wel in Londen geweest zijn zullen ongetwijfeld ook de locaties herkennen. Picadilly Circus, Trafalgar Square en Oxfort Street zul je bijvoorbeeld ook tegenkomen onderweg.
Je speelt het figuur van Mark Hammond, een ex-crimineel die ongewild het illegale circuit weer wordt in gesleurd. Hij bezit een club, maar als zijn zoon wordt gekidnapt, moet hij weer illegale activiteiten ontplooien om zijn zoon terug te krijgen. Het hele verhaal moet een soort filmgevoel over zich krijgen. Je kunt er ook voor kiezen om gewoon in de stad rond te gaan rijden en lopen. Het verhaal lijkt heel erg op dat van “Gone in 60 Seconds” en de setting op die van “Grand Theft Auto 3”. Een erg goede combinatie als je het mij vraagt.
Keep on movin’
Je kunt je op verschillende manieren rondbewegen in de stad. Zo kun je natuurlijk gewoon rondlopen. Mensen om je heen lopen erg realistisch en hebben ook verschillende gezichtsuitdrukkingen. Waarschijnlijk zijn ze niet zo blij als je een pistool onder hun neus drukt, maar dat moet je zelf maar uitproberen natuurlijk.
Naast lopen, kun je ook een auto stelen om daarmee rond te gaan rijden. En auto’s zijn in dit spel wat mij betreft een absolute plus. Er is een heel realistisch straatbeeld gecreëerd door allerlei verschillende auto’s uit verschillende jaartallen te gebruiken. Niet alleen nieuwe auto’s, maar bijvoorbeeld ook oude Golfjes sieren de omgeving. De auto’s zelf moeten een realistische ‘feel’ krijgen, zoals in Gran Turismo 3 het geval is. Schademodellen zijn ook van de partij, dus je moet je auto niet al te veel slopen, wil je snel door kunnen rijden.
De techniek achter dit spel is erg overtuigend te noemen. Zo zien de graphics er erg goed uit. De stemmen van de karakters zijn ingesproken door echte acteurs. Alle bewegingen zijn met ‘motion capture’ vastgelegd om een levendiger beeld te krijgen. De filpjes bestaan uit real-time beelden die vloeiend overlopen in het spel. Om het realisme te verhogen heb je ook geen meters, balken en statistieken in je speelscherm. Je kunt aan de bewegingen van je karakter zien hoe erg hij gewond is. Hij kan ook niet al te veel klappen incasseren. Het gevoel van de film moet ook hier overheersen.
Dus…
Al met al denk ik dat The Getaway een gigantische titel wordt. Het duurde erg lang voordat het spel enige vorm kreeg, maar nu eindelijk was er op de E3 in Los Angeles een speelbare versie van. Realisme is het sleutelwoord in The Getaway. Ik hoop dat we binnenkort meer horen over een eventuele releasedatum, want daar wordt het onderhand wel eens tijd voor. Houd deze titel dus in de gaten, want een revolutie in games zou wel eens voor de deur kunnen staan.