Nascar Racing Season 2002


De Nascar series van Papyrus is de ongekroonde koning als het gaat om het naspelen van een van Amerika’s grootste raceformules: De Nascar Winston Cup. Het voorlaatste deel, Nascar Racing 4, werd als baanbrekend gezien op het gebied van realisme in een computergame en het algemene idee was dat men nog wel even bezig zou zijn met het gladstrijken van enkele hardnekkige bugs in de game.

Plotseling verschenen echter de geruchten van een opvolger gebaseerd op het Nascar seizoen 2002. Al vrij snel daarna was het officieel: Nascar Racing Season 2002 zou snel verschijnen en, volgens de ontwikkelaars, weer een verbetering brengen ten opzichte van Nascar 4.

De voornaamste verbeteringen zijn aangebracht op het gebied van graphics, een verdere vergroting van de texturegrootte voor de carskins, en op het gebied van de physics engine, te weten een verbetering in het modelleren van het bandengedrag. Verder heb je met deze versie natuurlijk de beschikking over de actuele auto’s van het huidige seizoen.


Niet zomaar een uitbreiding

Na een eenvoudige en duidelijke installatieprocedure (die natuurlijk al bekend was van Nascar 4) wordt pas duidelijk dat men echt grondig aan het werk is geweest. De hele menuinterface is overhoop gegooid en daarbij springt nog een toevoeging aan de game in het oog: Driving Lessons. Papyrus heeft Nascar coureur Darryl Waltrip bereid gevonden om op basis van zijn praktijkervaring het een en ander te vertellen over allerhande zaken waar je rekening mee moet houden als je serieus aan de slag gaat met deze sim.

In tien uitgebreide lessen + instructievideo’s van iedere track die in het spel aanwezig is wordt je helemaal bijgekletst over wat Nascar racing eigenlijk inhoudt en hoe je op een bepaalde baan het snelst rond kan gaan. Hiermee heb ik meteen een fantaaaastische brug naar een andere grote verandering: het replay gedeelte. Alle instructievideo’s zijn namelijk gemaakt met de in-game replay functies. Je hebt een heel arsenaal aan instrumenten om je eigen spectaculaire Nascar video in elkaar te draaien. Geheel compleet met eigen teksten en muziek zodat je niet, zoals voorheen het geval was, aan de slag moet met een programma als Adobe Premiere.

In – game ervaringen

Een kleine verandering met hele grote gevolgen bleek de modellering van het bandengedrag te zijn. Hierover zei designer Richard Yasi in een interview met HomeLan Fed: “Physics-wise, the biggest change has been to the tire modeling. NASCAR® Racing 2002 Season’s tire model is more accurate than NASCAR® 4’s, and you can really feel the difference. The irony is that by modeling the tires more realistically, most of us feel that the car has actually become EASIER to drive. So this was one of those all-too-rare cases in which “More Realistic” didn’t equate to “More Difficult.”

Beter kan ik het zelf ook niet omschrijven. Het is alsof de banden meer kunnen hebben en dat hun eigen rebound veel minder is geworden. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om knap over de kerbs te knallen op Watkins Glen (zie screenshot) en er zit veel meer variatie in de griplevels die een band kan hebben. Ook de geluidseffecten ondersteunen dit nu veel beter. Doordat de banden in feite het contactvlak met het asfalt zijn, heeft deze aanpassing dus verstrekkende gevolgen gehad voor de handling van de auto.

Het geluid is over het algeheel gezien ook flink verbeterd. De wagens klinken lekker zwaar en dreigend, zeker als je midden in een pack zit.

Multiplayer

Het begint misschien te vervelen, maar ook zijn duidelijke verbeteringen aangebracht. De interface van Sierra.com is vrijwel gelijk gebleven maar met de toevoeging van een “Boss” systeem is de kans op wreckers (spelers die doelbewust een Destruction Derby proberen te maken) veel kleiner geworden. De eerste persoon die op een server inlogt is namelijk de Boss en krijgt meteen de rechten om bepaalde spelers van een server te weren. Om misbruik hiervan weer te voorkomen heeft men bij Sierra een soort aangiftesysteem toegepast. Het eindresultaat, althans op de servers waar ondergetekende vaak aanwezig is, is een best prettige sfeer waarbij een soort van automatische rechtvaardigheid ontstaat.

De aanpassingen in de physics hebben hun uitwerking in het multiplayer gedeelte ook niet gemist. Waar de auto’s in Nascar 4 bij het minste of geringste om hun as stonden, lastig als dat met 300+ op de teller, kan je in NR2002 nog veel closer racen. Hier een daar een tikje is geen probleem meer en ook bump-draften (zie screenshot) behoort nu meer tot de mogelijkheden.

In multiplayer zijn helaas nog een paar hardnekkige bugs aanwezig, zoals de door het hele veld beukende pacecar, maar deze zullen in het gros van de online races niet optreden en zijn daarom niet belangrijk genoeg om NR2002 af te houden van de titel:

Gamersnet Aanrader van het Jaar

Afsluitend kan ik niets anders dan NR2002 uit te roepen tot “Gamersnet Aanrader van het Jaar”. Nascar Racing Season 2002 is echt een must-have voor iedere gamer die racet op de PC. Als de game hier 49 euro zou kosten was het al een aanrader maar de prijs hier in Nederland maakt het echt helemaal te gek. Voor 29,95 euro heb je een topgame in handen.

Stap over je vrees van linkerbochten heen 😉 en probeer eens de de demo van de NR2002 website.

Meer Nascar Racing Season 2002

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren