Wat heb je gedaan, als je zojuist het grootste gedeelte van het spel achteruit hebt gespeeld? Of als je in nog geen paar uur tijd een pijnlijke muisvinger hebt ontwikkeld? Of als je gillend wakker wordt, omdat je overal om je heen vijandige wezens zag spawnen? Of als je een reisje naar Egypte uitstelt, omdat je hoopt dat daar ook afstel van komt, omdat je verwacht, dat hordes aliens je daar gaan beschieten? Dan heb je waarschijnlijk net Serious Sam: The First Encounter gespeeld! En denk maar niet dat je leven de komende tijd weer makkelijker gaat worden, want een Second Encounter is op komst!
100% pure actie
Voor mij was een opvallende afwezige bij ‘de games van 2001’ op vrijwel alle gamessites en in vrijwel alle gamesbladeren ‘Serious Sam: The First Encounter’. Volgens mij is het spel vrijwel nooit genomineerd en dat terwijl het spel zo goed ontvangen werd! Toegegeven, in mijn review was ik ook niet erg enthousiast over het spel, maar later heb ik The
Sequel of Mission pack?
De verschillen tussen The First Encounter en The Second Encounter zijn eigenlijk niet zo groot. Er zijn drie nieuwe wapens, een handvol nieuwe wezens, wat verbeteringen aan de engine, een hoop nieuwe levels, drie nieuwe omgevingen en een veranderde look voor Sam. Bij die veranderde look moet je denken aan Sam uit het eerste
De nieuwe wapens voegen wat extra’s toe aan het arsenaal van Sam. Je hebt nu namelijk ook de beschikking over een vlammenwerper, een sniper rifle en een motorzaag. De vlammenwerper is behoorlijk krachtig en bakt vijanden vrij snel, tenzij het vuurwezens zijn, maar dat lijkt me wel logisch. Ook kun je er de omgeving meer in brand zetten. De sniper rifle is bijzonder geschikt voor de gigantische buitenomgevingen in het spel. Je kunt hordes vijanden nu dus ook al in de verte afmaken. Als je genoeg munitie heb, tenminste… Vreemd genoeg begint het spel met slechts het enkele pistool, terwijl je dus net in Egypte alle wapens hebt verzameld. Om dat goed te maken, krijg je aan het begin van The Second Encounter het laatste nieuwe wapen: de motorzaag. Hiermee wordt het werkelijk een eitje om ongewapende op-je-afstormende wezens heel erg dood te maken. Maar Sam is niet de enige die hiermee overweg kan, want één van de nieuwe vijandige types, Cucurbito kan dat ook! Deze forse houthakker heeft een halloweenpompoen als hoofd en laat zich niet snel doodschieten. Tenzij je een raketwerper hebt, natuurlijk. De andere nieuwe vijanden zijn minder opzienbarend, al zit er een wezen met raketwerper bij, die volgens mij verdacht veel op die vijanden uit Amsterdoom lijkt…
Niet alleen de omgevingen, het wapenarsenaal en de alienverscheidenheid werden aangepast, ook de engine werd nog
The Second Encounter zal ook in de gameplay nog wat nieuws bieden. Hier en daar zullen enkele (simpele) puzzeltjes en springbehendigheidstesters zitten. Die laatste zijn van die behendigheidstesten, waarbij je op de juiste manier moet springen, om niet in de pijlloze diepten van het level te verdwijnen. Hmm. Misschien dat The Second Encounter dan slechts 99% pure actie gaat bieden?
Om de vraag ‘Sequel of Mission pack’ te beantwoorden: The Second Encounter is beide: Het is dezelfde Serious Sam als The First Encounter met slechts enkele nieuwe wapens, wezens en levels en wat andere kleine veranderingen, die stand-alone kan draaien.
Conclusie
Maak je klaar om weer eens flink op de ene na de andere horde wezens te schieten. The Second Encounter speelt als en gaat vrolijk verder na The First Encounter. Zet je verstand dus op nul en schiet op alles wat beweegt. Serious Sam: The Second Encounter staat voor deze maand (januari 2002) gepland, dus nog even geduld. The Second Encounter is trouwens de eerste die voor een europrijs op de markt komt, maar dat verandert niets aan één van de Serious Sam-principes: Ook deze game krijgt weer een budgetprijs. Veel fun, weinig kosten. Dat zie ik graag!