Medal of Honor: Allied Assault (Updated)

De ene gamer vraagt zich af of Medal of Honor: Allied Assault een heel realistische game zal worden. De andere gamer vraagt zich af, of het spel er wel mooi uit gaat zien. Weer een andere gamer ligt wakker met de vraag:”Zijn vijanden slim en werken ze samen, of wordt het lekker makkelijk neermaaien?” Vrijwel iedere gamer vraagt zich echter af: Welke game is beter: Medal of Honor: Allied Assault of Return to Castle Wolfenstein?

PlayStation to PC
Eerlijk gezegd had ik me voordat ik aan de single player-demo begon helemaal niet verdiept in het spel. Het enige dat ik echt wist, was dat er allerlei problemen rond deze demo waren. In de eerste week van 2002 (terwijl ik dit schrijf nog geen vier dagen terug) kwam deze demo uit. Nog geen dag later moesten allerlei sites hem weer van hun server halen, omdat deze exclusief als primeur voor PC Gamer en Europese equivalenten was bestemd. Twee dagen later mocht iedereen de demo toch weer plaatsen, ook al was de betreffende PC Gamer nog niet uit. Ik hoop niet dat mensen straks bij het verlaten van de winkel hun spel weer mogen inleveren, omdat een andere winkel de primeur had.

Ondertussen weet ik al meer van Medal of Honor: Allied Assault en ook waar ik het spel eerder had gezien. Of beter gezegd, waar ik van één van de voorgangers had gehoord. Voorganger? Ja, er is ondertussen al een Medal of Honor-serie verschenen op de PlayStation. Ik weet nog goed dat ik naar één van de twee Nederlandstalige gamesprogramma’s zat te kijken en ik een WOII First Person Shooter zag. Ik dacht nog ‘Die komt binnenkort wel naar de PC’. Mooi niet dus, dat programma werd volgens mij al zo’n anderhalf jaar geleden uitgezonden! Medal of Honor: Allied Assault is ook helemaal geen port van een PlayStation-titel, maar echt een volledig nieuw deel. Het concept blijft hetzelfde: Voer als Amerikaanse soldaat allerhande missies uit tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Teams
Tot zover nog weinig verschil met Return to Castle Wolfenstein (nou ja, dat was dus niet ooit een PS-titel). Wat wel veel verschil maakt, is dat je niet met je verstand op nul direct een ruimte binnen kunt rennen en lekker alles wat beweegt kunt neermaaien. Dan daalt je health wel heel snel. In RtCW moet je ook in enige mate sluipen, maar als je je echt niet kunt beheersen en op alles in het wilde weg begint te schieten, dan haal je de missie meestal ook nog wel. Tijdens de demo kom je al snel achter dit verschil in gameplay. Ik dook regelmatig weg voor vijanden die op mij zouden gaan schieten, iets wat ik in RtCW echt wel minder deed. Je kunt in MoH overigens niet leunen zoals in RtCW. Het is dus echt: Schieten, wegduiken, wachten, weer schieten. Zo zou het in het echt ook meer gaan (meer dan in RtCW lijkt me!).

In MoH:AA heb je ook soldaten, die met je meevechten en dat zag je ook niet in RtCW. Dit zijn overigens AI-soldaten, maar ze zijn absoluut niet slecht! Ze volgen je van punt naar punt (die volgens mij door de levelbouwers zijn vastgelegd) en zoeken ook enige dekking, maar niet meer dan de vijandige soldaten doen. Ze waarschuwen ook voor granaten en vijandig vuur (net als de vijanden dat ook voor elkaar doen). Vijanden schieten goed en lopen ook goed naar dekking (al heb ik het idee dat dat is vastgelegd in een script) en ze vallen ook realistisch neer als ze zijn geraakt. Het is dan wel oppassen, want soms zijn ze niet dood en zullen ze weer gaan aanvallen. Dat aanvallen gaat behoorlijk goed, al vind ik dat de met Mausers bewapende vijanden te snel gericht schieten. Nou ja, moet je ze maar voor zijn. Ze laten af en toe wel health achter. Even voor de vergelijking met RtCW: De vijanden zijn slimmer en realistischer in MoH:AA. Wat wel vervelend was in de demo, was dat er een soort van spawn points waren. Dat bleken gebouwen vol met Nazi’s te zijn, die één voor één naar buiten kwamen en pas dan, als de vorige groep dood was. Daar ging het realisme weer wat omlaag, maar het spel zou onmogelijk te halen zijn als ze direct allemaal op je af zouden stormen.

Qua wapens zit er weinig verschil in beide spellen: MoH:AA heeft een sniper rifle, de Thompson, een BAR (heavy machine gun), wat granaten en een Panzerschrek (soort bazooka). In de multiplayer demo zat ook nog een shotgun en een pistool. Beide zijden (Geallieerden en Nazi’s) hadden dan dezelfde wapens, maar wel verschillende modellen die hun kant in de oorlog aangeven.

Multiplay
MoH:AA is (ook) op de Quake III-engine gebaseerd. Dat resulteert ook weer in mooie strakke omgevingen, al zijn ze nu wat doffer gekleurd en daarmee wat realistischer. RtCW maakt van wat bontere kleuren gebruik. Ook de soldaten zelf zijn in MoH:AA minder opgepompt of gedrongen dan in RtCW en zien er echt als fiere jongens uit. De omgevingen lijken wel anders, hoewel de demo slechts één missie laat zien. Deze missie speelt zich volledig buiten af. Hoewel dat in RtCW ook wel voorkwam, heb ik het gevoel dat MoH:AA grotere levels gaat hebben.

Quake III: Arena werd gemaakt voor multiplay en dat is dan ook het laatste punt van vergelijking tussen MoH:AA en RtCW. MoH:AA biedt deathmatch en coop. RtCW bood ‘slechts’ coop (in verschillende stijlen), maar wel een hele goede! De coop-demo van MoH:AA heb ik niet gespeeld, die hou je tegoed bij de review van het complete spel. De deathmatch heb ik wel even gespeeld, al was het in m’n eentje op een zelfgestarte server. Voor het spelen op Internet bleek je ‘ja’ te moeten antwoorden bij de vraag ‘GameSpy installeren?’ en dat had ik dus niet gedaan. Voor een uitgebreid deathmatchverslag zul je ook tot de volledige review moeten wachten. Wat mij wel opviel, was dat je in RtCW sneller kunt lopen. In MoH:AA ben je wat langzamer, waardoor de deathmatch realistischer wordt dan de snelle deathmatch, zoals in Quake III:Arena en Unreal Tournament.

Conclusie
Medal of Honor:Allied Assault geeft je een redelijk beeld van hoe het moet zijn geweest in de Tweede Wereldoorlog. Domweg binnenvallen en schieten is er absoluut niet bij. Als iemand vraagt: Medal of Honor: Allied Assault of Return to Castle Wolfenstein, dan moet ik met een wedervraag antwoorden: Wil je vrij onbekommerd schieten of zoek je juist naar meer realisme? Voor de laatste kom je dan bij Medal of Honor: Allied Assault terecht. Maak je beslissing voor 22 januari, want vanaf dan kun je het spel in de schappen tegenkomen.

  1.   
    Boy-Elite's avatar

    geef mij maar zo’n vette WO II shooter 8)