Red Faction

“Kom naar Mars, beleef de mooiste avonturen en ervaar het opwindende leven van een mijnwerker”. Jammer dat de werkelijkheid anders is. Mijnwerkers worden geacht uren per dag onmenselijk werk te doen om vervolgens ook nog eens door de aanwezige bewakers uitgekafferd te worden. En dan is er nog de plaag die zoveel mijnwerkerslevens eist. Tijd om in actie te komen! Tijd om Ultor te laten zien dat we het niet meer pikken! Tijd om de wapens op te nemen en voor eens en voor altijd af te rekenen met het onmenselijke management van ons mijnwerkers!. Tijd om lid te worden van de Red Faction!

GeoMod engine
Red Faction is een nieuw product van Volition Inc, die eerder al Conflict: FreeSpace.makte. Ook Summoner komt van Volition en nu kunnen ze daar aan het rijtje van SpaceFighterSim en RPG dus ook First Person Shooter toevoegen. En dan niet eentje die snel vergeten wordt. Red Faction mag dan in principe een standaard verhaalgedreven FPS zijn en ook nog eens in meerdere opzichten een ontzettende Half-life kloon lijken, het biedt toch ook enkele nieuwe dingen. Dit zijn dan voornamelijk de GeoMod engine, het besturen van voertuigen, hier en daar een stealth level en de Magnetic Rail Driver (railgun, maar dan met een andere naam).
De GeoMod engine is dan eigenlijk ook de enige echte innovatie in het spel. Deze stelt je namelijk in staat om muren, rotsen en allerlei andere delen van de omgeving helemaal aan gort te schieten, om zo nieuwe doorgangen te creëren en vijanden te verrassen (en daarna verassen!) . Je kunt nu dus eindelijk dingen beschadigen die in andere games maar star blijven staan en dus een beetje het realisme onderuit halen. Neem bijvoorbeeld de pantserwagen uit één van de eerste levels. Deze rijdt over een stenen brug, die nou niet bepaald dik is. Je kunt natuurlijk wachten tot hij voorbij gereden is om de ruimte te betreden, maar het is natuurlijk veel leuker om voor en achter de wagen een raket te laten inslaan, waarna pantserwagen en escorte in de peilloze diepte van Mars duiken… Ook zijn er bepaalde plaatsen in het spel die nou eenmaal niet normaal te bereiken zijn en die je dus met een raket of één of ander explosief toegankelijk moet maken. Verwacht nou niet direct te veel van dit opblazen van omgevingen, want een hoop muren zijn te hard om op te blazen en explosieven zijn er niet in overvloed. De muren die je hier en daar moet opblazen lijken dan ook snel een herinnering aan het feit dat de GeoMod engine aanwezig is. Het is overigens wel aardig om te zien hoe de computer uitrekent hoe het gat eruit moet zien. Je ziet dan echt dat er bepaalde driehoeken geselecteerd worden, waarna het gat verschijnt. De gaten worden dus echt in real-time bepaald en zijn niet van te voren al vastgelegd. Ramen kun je overigens ook kapot schieten, maar dat is eigenlijk niet nieuw.

Extraatjes
Het besturen van voertuigen moet je zo nu en dan ook, al is het aantal keren wel ontzettend beperkt. Er zijn er vijf, te weten: De ‘Driller’, de Armoured Personel Carrier, de All Terrain Vehicle, de Submarine en de Aesir Fighter. Die laatste twee lijken ontzettend veel op elkaar en hebben als verschil, naast de wapens, dat de één in de lucht vliegt en de ander zich onder water voortbeweegt. De APC is niets anders dan een gepantserde auto met een raketwerper en een machinegeweer en de driller ben ik zelfs nog niet eens tegengekomen. De ATV is een jeep, waarin je als bestuurder plaats kunt nemen, maar waarop ook een machinegeweer achterop staat, waar je ook achter plaats kunt nemen. Een voertuig voor twee personen dus. De besturing van deze voertuigen is overigens ontzettend eenvoudig en daardoor voor iedereen te doen.
De stealth levels (het zijn er twee…) zijn levels waar je tijdelijk andere kleding, zonder pantser, draagt en waar het zaak is je wapen, een pistool met optionele demper, niet te laten zien. Ook moet je uit de buurt van bewakers en andere mensen blijven, want als ze je herkennen zul je je met dat iele pistool moeten redden. De bewakers hebben namelijk wel zware wapens. Wegduiken in gangen en ontlopen van bewakers is dan ook hetgene dat je in die levels zult moeten doen.
Het laatste nieuwigheidje van Red Faction is de Magnetic Rail Driver. Nou is dit wapen wel vaker gebruikt in games (de Railgun uit Quake II en Quake III: Arena bijvoorbeeld), maar Volition heeft toch nog iets gevonden. En dat is de infra-red view, waarmee je dwars door muren en deuren heen kunt kijken! Je ziet dan, afhankelijk van de afstand van de vijand tot de muur, een rode silhouet van de persoon achter de muur, die je met één druk op de vuurtoets in elkaar kunt laten zakken. Je hoeft dus niet meer de deur te openen, naar binnen te kijken, beschoten te worden en terug te schieten. Let wel op: Vijanden kunnen dit ook! Al moeten ze je wel in persoon gezien hebben, alvorens ze in actie komen. Je kunt je dan ook maar beter eerst van vijanden die een Magnetic Rail Driver dragen ontdoen, alvorens anderen te grazen te nemen, want het kwam meer dan eens voor dat ik om een muur keek, een vijand met een Magnetic Rail Driver zag, dekking zocht en alsnog neergeschoten werd, omdat de dekking die ik zocht dus geen echte dekking bood voor dat wapen.

Kloon of toch niet?
Zoals gezegd doet het spel heel erg Half-life aan. Dat begint al bij het verhaal. Je begint als mijnwerker onderaan in een mijn en je moet je een weg naar buiten banen, waarna je het maar gelijk opneemt tegen Ultor, je (voormalige) werkgever. Goed, geen aliens en transportatie, maar de paralellen zijn echt wel te trekken. Het verhaal, of eigenlijk: de single player campain is net als bij Half-life lekker lang en dat komt het spel echt wel ten goede. In het begin lijkt het verhaal nogal saai, maar daar komt toch verandering in. Het was zelfs zo erg dat ik tot twee keer toe dacht dat ik het spel had uitgespeeld, maar dat het toch weer verder ging. Het heeft dus echt zin om even door te bijten en verder te gaan. In het tweede gedeelte van het spel zul je bijvoorbeeld ook de mooiere wapens pas tegenkomen. In het eerste deel heb je namelijk alleen maar een riot stick, een pistool, een vlammenwerper, een shotgun, een paar machinegeweren, een sniper rifle, een raketwerper en wat explosieven met een radiografische ontsteking. Je ontkomt er haast niet aan om hier ook gelijk aan Half-life te denken. De leukste move vond ik bij deze wapens, om explosieven op een vijand te gooien, waarna hij gillend richting zijn strijdmakkers rende, waarna ik de ontsteker gebruikte. De arm die je ziet bij het plaatsen van de explosieven heeft trouwens weer veel weg van die van G. Freeman uit Half-life…
In het tweede gedeelte van het spel krijg je de pas echt interessante wapens, zoals de precision rifle, de Magnetic Rail Driver, de Heavy Machine Gun en de monsterlijke Fusion Rocket Launcher. Deze laatste schiet enorm explosieve raketten af die in een redelijk wijde omtrek nog voelbaar en schadellijk zijn. Persoonlijk vond ik de Precsion Rifle het lekkerste wapen, aangezien dit wapen een scope heeft en het hiermee veel eenvoudiger is om head-shots te maken.
En head-shots zul je moeten maken, want vijanden zijn op een andere manier heel wat moeilijker tegen de vlakte te krijgen. Vooral de bewakers in het eerste levels zijn behoorlijk hyperactief en daardoor rennen ze constant van links naar rechts. En dan zijn de eerste wapens ook niet direct de meest precieze, waardoor je dus vrijwel niets raakt! Rustig aanleggen en een head-shot maken kost je dan heel wat minder munitie. Naast hyperactief zijn de vijanden ook nog best slim, omdat ze nooit zomaar op je afstormen, maar liever dekking zoeken en wachten tot jij hun komt aanvallen. Als ze flink geraakt zijn rennen ze in paniek en smekend weg, om vervolgens voor een laatste schot terug te komen. Dat is dus wat minder slim.
Red Faction beschikt ook over NPC’s, die je overigens niet volgen. Je kunt wel hun volgen en ze vallen ook vijanden aan. Er zijn ook een aantal NPC’s die gewoon voor de sier meedoen en dan vooral in de stealth levels. Ook zijn er hier en daar doktoren te vinden, die gratis en voor niets je health helemaal terug op 100% zetten. Tenminste, als je niet met getrokken wapen de ruimte waarin ze staan binnenrent.

Multiplayer
Grafisch stelt Red Faction niet zo heel erg veel voor. Er zijn geen supermooie effecten of superstrakke omgevingen en er is ook niet zo heel erg veel detail te zien. Levels zien er vaak kaal uit, maar dat valt alleen in de levels die zich binnen in gebouwen afspelen op. Grotten zijn van nature natuurlijk al kaal. Mensen zien er nogal iel uit en dat geldt ook voor de wapens. Ze lijken allemaal wat fragiel als ze op de grond liggen. Het geluid is verder goed in orde en er wordt vaak tegen je gesproken via voice berichten. Dat vind ik zelf altijd wel prettig in een een FPS, aangezien ik dan het gevoel dat ik er niet alleen voor sta en het helpt nou eenmaal ook het verhaal.
Natuurlijk heeft Red Faction ook een multiplayeroptie aan boord, al is het wel een minimale: Alleen DeathMatch, Team DeathMatch en Capture the Flag worden ondersteund. Ook is het aantal te kiezen models vrij klein en zijn de wapens nou niet direct goed uitgebalanceerd voor multiplayerspellen. Het aantal maps is gelukkig wel groot en alle wapens uit het single player gedeelte zijn in principe (dus niet in alle maps) aanwezig en dat zijn er een hoop, waardoor je daarin toch genoeg variatie hebt. Maar nu natuurlijk de vraag: En de GeoMod engine dan? Inderdaad, ook in multiplayer kun je naar hartelust omgevingen vernietigen en nog wel beter ook, vanwege de respawnende munitie. Toch stelt het niet zo veel voor. Je kunt de vloer onder iemand vandaan schieten, maar de kans dat zoiets lukt, is vrij klein. Ook de Magnetic Rail Driver is te gebruiken, maar mensen staan minder vaak stil dan computerspelers en dan is dat wapen ook al vrij gauw nutteloos. Voertuigen ben ik in multiplayer nog niet tegengekomen, maar ik verwacht ook niet dat die aanwezig zijn. Nog één multiplayertip: installeer nog niet direct de huidige 1.10 patch, want het aantal servers dat dit ondersteunt is nu nog ontzettend klein. Daar zal binnenkort wel verandering in komen, maar het is nu in ieder geval nog zonde.

Conclusie
Het mag dus duidelijk zijn, Red Faction heeft veel weg van Half-life, maar het biedt toch weer genoeg verschillen, vooral de genoemde extraatjes, om toch een eigen spel te zijn dat zeker aandacht verdient. Het duurt lekker lang voor het uitgespeeld is en stelt dan ook niet teleur. Grafisch stelt het niet veel voor, maar zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat dit eigenlijk een PS2 port is? Ach, het maakt ook niet zoveel uit. Gewoon spelen!

  1.   
    RPG-Ridder's avatar

    Wel even een dikke vette 400 MHz 😆 😛