Project Eden

Door overbevolking is de Aarde ondertussen veranderd in een gigantisch gebouwencomplex. Kilometers hoge flatgebouwen reiken tot ver in de atmosfeer. Alleen de rijken wonen bovenin deze gebouwen en alleen zij zien de zon nog. Onder de elite speelt zich een heel ander, grauwer leven af. Chaos en misdaad is hier aan de orde van de dag. Het nieuwste bewijs hiervan zijn de problemen in de ‘Meat Factory’. Gelukkig is er nog de Urban Protection Agency. Een team van vier leden van die UPA moet onderzoeken waarom de machines in de Meat Factory op hol sloegen en hoe het kan dat alle monteurs verdwenen zijn. En natuurlijk mag jij dat team besturen.

Puzzelen
Core Design Ltd. maakte Project Eden en in plaats van er een 3rd person actie/adventure, met veel actie en hier en daar een puzzel, van te maken, werd het een 1st/3rd person actie/adventure, met hier en daar actie en veel puzzels. Inderdaad: Project Eden lijkt helemaal niet op Tomb Raider. Het team dat je in Project Eden bestuurt bestaat uit een leider, een hacker, een reparateur en een robot. De leider is de enige die bepaalde deuren kan open maken, de hacker kan inbreken in computers en daarmee bepaalde apparatuur aansturen, de reparateur kan (je raadt het al) machines repareren die je kunnen helpen en de robot kan zich vrij door gebieden bewegen die voor mensen ontoegankelijk zijn. Dit alles wordt al snel duidelijk in de demo. Let op: Ik ga hier een groot gedeelte uitleggen van hoe je de demo uitspeelt. Wie dit niet wil weten, die moet deze preview overslaan en zelf de demo spelen. Druk dan overigens ook niet op de knop ‘Demo’ in het hoofdmenu van de Project Eden, want dan zie je het alsnog.
De demo begint met alle vier de leden op een loopbrug. Je neemt de besturing van het eerste lid aan in 3rd person en je bekijkt eerst het doel van de missie. Je moet hier met alle leden een bepaalde lift bereiken, maar eerst zul je nog een aantal obstakels moeten overwinnen. Nu het doel bekend is, begin je met de omgeving te verkennen. Je ziet gelijk een soort rioolbuis aan een ketting hangen, boven een afgrond. Je kunt niet in de buis springen om zo aan de overkant te komen; springen kan zelfs helemaal niet. Ook zie je een schakelaar. Door de schakelaar over te halen valt een andere rioolbuis naar beneden in begint de eerste buis te zwaaien. Nu kun je in de buis springen, die echter aan de andere kant tegen een dichte deur met twee sloten beukt. Je schakelt over naar 1st person en je schiet op de sloten, waardoor de deur open valt. Je kunt nu een kamer in, maar die is echter leeg en er zijn verder geen doorgangen. Misschien iets over het hoofd gezien? Je gaat terug en je kijkt nog eens rond en je ziet een computerpaneel. Het spel geeft aan dat de hacker hier iets mee kan. Je schakelt over naar de hacker en je bekijkt het paneel. Hier zijn twee keuzes: Een optie om een deur open te maken en een gesloten optie. De deur van de eerste optie is echter kapot en moet dus nog gerepareerd worden. De gesloten optie moet gehackt worden. Met behulp van een minigame waarbij je reflexen getest worden, je moet vier keer op het juiste moment op een knop drukken, kom je in de verborgen optie. De verborgen optie laat de kamer draaien, waardoor twee doorgangen vrijkomen. Je laat de reparateur de kamer ingaan en draait deze, want achter één van de doorgangen zit de kapotte deur. Het draaien van de kamer vult deze doorgangen echter met gas. Tijd voor de robot dus, want mensen stikken in dit gas. De robot gaat één van de doorgangen door en zet een afzuigsysteem aan, waardoor het gas verdwijnt. De reparateur komt bij de deur aan en via een andere minigame, laat vijf maal op tijd de actieknop los, repareert hij de deur. De hacker kan nu de deur openen en in de ruimte hier achter komen ze, na een gewone deur te hebben geopend, twee stukken straattuig tegen, waardoor een vuurgevecht noodzakelijk is. Na een andere buis te hebben laten zakken en een loopbrug te hebben verplaatst is de demo uitgespeeld.

Gameplay
Project Eden is dus echt een puzzelspel en dat is in de rest enigszins te merken. De omgevingen zijn niet echt bijzonder en de vuurgevechten zijn vrij simpel. Grafisch stelt het spel ook niet zoveel voor. Hoewel het spel op de PC en de PlayStation 2 zal verschijnen, vind ik de graphics voor beide systemen nogal onder de maat. De omgevingen zijn Tomb Raider-achtig blokkerig, met enigszins mooie textures. Misschien dat dit in de final release nog veranderd gaat worden, want ik heb screenshots waarbij de robot een heel mooi glimmend pantser heeft. Die glans zie ik in de demo nergens terug. En wat mij ook opviel, was dat het spel enorm begon te schokken in een vuurgevecht waaraan alleen ik en twee vijanden deel namen. De framerate daalde tot onder de 5 frames per seconde en dat op een gigahertz PC met meer dan voldoende ram en een bovengemiddelde videokaart! En dan zijn de vijanden ook nog eens niet de slimsten. Ze lopen gewoon een beetje rond te schieten en letten niet eens op afgronden. Ze duiken verder alleen weg als dat in hun script staat. De muziek en de geluidseffecten zijn ook niet echt bijzonder. Sterker nog, als je de geluidsboxen uitzet, dan zal je het verschil nauwelijks merken…
Toch is het geen slecht spel en dat heeft te maken met de gameplay. Veel spellen met supermooie omgevingen en heel goed geluid halen het vaak niet door te weinig gameplay, maar daar ontbreekt het in Project Eden in ieder geval niet aan. Het is gewoon lekker puzzelen waar je eens rustig bij moet nadenken en het zijn nou niet echt moeilijke puzzels waardoor je je avonden lang zit op te vreten over hoe je de volgende deur moet loskrijgen.

Conclusie
Project Eden is voor mensen die graag van een beetje puzzelen houden. Mensen die van Lemmings houden bijvoorbeeld. De die-hard FPS-fan zal dit spel links laten liggen, ook al kun je en moet je af en toe schieten in first person. Grafisch is het spel nogal zwak, maar daar let je niet op terwijl je probeert uit te vinden hoe je in de volgende ruimte komt.

  1.   
    )GN(-Erik's avatar

    en deze tijd van Next Gen gaming vind ik deze titel toch nog wel leuk genoeg om een tijdje mee bezig te zijn met irritante puzzels 🙂 En dat heeft eigenlijk maar 1 reden: Omdat ik squadbased games het leukste vind 😀