Na eens lekker door de steeds hoger wordende website stats gekeken te hebben zag ik tot mijn grote verbazing dat de preview van Halo 2 op Gamersnet een van de best bezochte links was op de hele server.
Nou, ik kan de gamers geen ongelijk geven, er zijn hoge verwachtingen voor de titel en… wacht eens even, wij hebben helemaal geen Halo 2 preview op Gamersnet!?.
De link “halo2” duidt namelijk niet op een preview van Halo 2, maar is destijds gemaakt om extra screens voor Halo: Combat Evolved te posten, niet wetend dat er in de toekomst een vervolg zou komen van deze wereldgame van Bungie.
Die ruimte kan dus veel beter besteed worden aan een preview van hopelijk een van de toekomstige meestertoppers voor de Xbox, en omdat ik redelijk ver in de wereld van Halo ben gestapt breng ik jullie hierbij een preview van Halo 2!
Cortana, what the hell sort of reinforcement have you got?
Wanneer je nog nooit wat over het Halo fenomeen hebt gehoord zul je een goed excuus moeten hebben of je diep gaan schamen.
Hoewel Halo als launchgame ruim 2 jaar geleden voor de Xbox verscheen, is het volgens iedereen nog steeds de beste Xbox game die er tot nu toe te verkrijgen is, en de hele wereld wacht vol spanning af wat de sequel gaat brengen, de die-hard fans (die eveneens beide Halo-boeken lazen) verwachten ook weer een verhaal om van te smullen.
Niet iedereen zult echter de diepe punten van het drama weten, daarom een samenvatting over het verhaal tot nu toe.
Wanneer het verhaal in de game begint is het 2552, de Aarde bestaat nog maar er zijn vele kolonies gesticht om het aantal inwoners goed te verdelen. Schepen vliegen nu sneller dan het licht, en het Verenigde Naties Space Command probeert alles zo voorspoedig mogelijk te laten lopen. 32 jaar geleden werd echter het contact met de verre kolonie Harvest verloren, een gevechtsgroep is naar dit gebied gestuurd en is compleet vernietigd, een vloot keerde terug naar Reach, een kolonie die aan de deurmat van Aarde ligt.
Het teruggekeerde schip vertelde dat er contact was gemaakt met een alien vloot, die vele levens heeft opgeëist aan de kant van de mensen.
Dit schip behoorde tot de Covenant, een groep van aliens bij elkaar gebracht door hun geloof. De Covenant geloven dat het menselijke ras compleet moet worden uitgeroeid, en dat zij de wapens van hun Goden zijn, daarom zul je geen Prisoners of War zien aan de kant van de Covenant.
De Covenant waren veel te sterk, en vele schepen en zelfs kolonies vergingen, het zou niet lang meer duren tot ze Aarde vinden, en deze ook proberen te vernietigen, de Aarde is nog steeds de dichtstbevolkte menselijke planeet van allemaal.
Daarom werd er op de kolonie Reach een super geheim militair project gestart, een project waar super soldaten moesten worden gemaakt, en grootgebracht vanaf hun 6e.
De SPARTAN-II soldaten behaalden immense records ten opzichte van Covenant in de vele testen, maar er waren te weinig om de oorlog voorgoed te beëindigen.
De soldaten van het SPARTAN-II project werden gereedgemaakt om aan boord te gaan van een Covenant schip, en de locatie van de thuiswereld van de Covenant te ontmaskeren.
Maar 2 dagen voordat de missie kan beginnen duikt de grootste vloot van Covenant op rond Reach, een immens gevecht begint, alle schepen van de Verenigde Naties werden bijeengeroepen.
De mensen lijden grote verliezen en als “The Pillar of Autumn” met één SPARTAN-II soldaat aan boord lijkt te worden vernietigd maken ze een blinde sprong in de ruimte, om zo de Covenant schepen weg van Aarde te lijden.
Dat is het moment waar Halo: Combat Evolved begint, na net de blinde sprong in de ruimte te hebben gemaakt komen jullie in een sterrenstelsel waar zich een vreemd object bevindt, het is een ringplaneet met een eigen atmosfeer, maar lijkt niet door de natuur te zijn geschapen.
De bemanning van “The Pillar of Autumn” kies ervoor om op het object te landen, helaas wordt jullie schip onderschept en moet jij als de enige SPARTAN-II soldaat beter bekend als Master Chief met de AI van het schip (Cortana) zien te ontsnappen van het schip, dit lukt jou en je land vervolgens via een escape-pod op de grond van de planeet, genaamd Halo.
In het begin van het spel zul je moeten zorgen dat je de overgebleven soldaten (Marines) veilig zijn, en je zult op verschillende reddingsoperaties moeten gaan, en op deze manier ook de kapitein van de Autumn (Capt. Jacob Keys) zien te redden.
Wanneer je de controlekamer van Halo vindt ontdekt Cortana, die jij altijd bij je draagt, dat de ring is gebouwd door een oud ras genaamd “Forerunner”, de ring schijnt een wapen te zijn die al het leven miljoenen lichtjaren om Halo heen uit zult roeien.
Jij zult ook ontdekken dat de Covenant niet de enige vijanden zijn waar jij mee te maken zult krijgen, op de ring is namelijk een mislukt project van de Forerunner, “The Flood” opgeslagen.
Mocht het zijn dat dit ras, wat lichamen van zowel mensen als covenant overneemt om zich te verplaatsen, vrij komt, dan zou Halo geactiveerd moeten worden, wat natuurlijk voorkomen moet worden aangezien je dan al het mensenleven uit zult roeien.
Jouw missie wordt dan Halo vernietigen, voordat het systeem van Halo geactiveerd kan worden.
Dit lukt en jij kunt ter nauwer nood ontsnappen, helaas heeft niemand anders het gered, jouw Halo: Combat Evolved avontuur zit erop.
Op de X02 die verleden jaar die in september van 2002 in het Spaanse Sevilla werd gehouden werden de dromen van de fans waar, er zat een vervolg op halo 2 aan te komen, en er werd gelijk een tipje van de sluier opgelicht over het verhaal.
Op een zeer indrukwekkende trailer zagen we vanuit de ruimte hoe Afrika werd aangevallen door tientallen Covenant cruisers, het is het menselijk ras dus niet gelukt de coördinaten van de Aarde verborgen te houden, en je snapt dat jij als Master Chief weer in actie kan gaan komen en het menselijk ras moet behouden van een uitroeiing.
Meer, meer, meer! Maar beter?
We weten dat het soms nog wel eens voorkomt dat sequels van hooggewaardeerde spellen niet zien zoals ze zouden moeten zijn, denk aan Metal Gear Solid 2, die door velen de Metal Gear Solid status flink naar benee haalde.
Voor Halo 2 staan meer wapens, meer karakters, meer voertuigen, meer vijanden, meer multiplayer modes en een nog dieper en interessanter verhaal op de planning.
Jason Jones, hoofd van Bungie Studios, vatte het mooi samen: “Halo 2 is a lot like Halo 1, only it’s Halo 1 on fire, going 130 miles per hour through a hospital zone, being chased by helicopters and ninjas. And the ninjas are all on fire, too”
De heren uit Redmond beloven ons aardig veel, meer velen hebben er nog steeds het volste vertrouwen in.
Op de E3 in Mei van 2003 liet Bungie ons een 8 en halve minuut lange real-time (dus ingame, daar gespeeld) demo zien van een level die goed in Halo 2 zou kunnen passen, in deze demo werden de meeste nieuwe punten van Halo 2 belicht, en aan de hand van deze demo, waar ik zelfs in m’n broek van piste van vreugde, vat ik even de nieuwste toevoegingen samen.
Wat je gelijk opvalt aan de demo is dat de details echt ongekend zijn, wie dacht dat Halo mooi was, heeft hier geen woorden voor.
Vele plasmastralen en granaatexplosies gaan langs je ogen voorbij, je ziet marines verpleegd worden, stukken van gebouwen afspringen, het is echt ongekend.
Ook zagen we de Master Chief werken met twee nieuwe wapens, allereerst de Battle Riffle, een nieuwe versie van de Assault Rifle die iets langzamer schiet maar wel kan inzoomen, verder kreeg MC ook twee Sub Machine Gun’s in z’n handen geduwd, en de reden dat je er 2 kreeg is natuurlijk niet voor niets, als nieuwe feature kun je twee wapens tegelijk afvuren.
“Destructable Environments” zijn ook aan de orde in Halo 2, de feature die Red Faction bekend maakte zorgt ervoor dat je een nog realistische ervaring krijgt.
De objecten om je heen zijn trouwens niet alleen te vernietigen, maar jij en je tegenstanders kunnen deze ook bijvoorbeeld omgooien en hierachter schuilen.
Dit brengt me gelijk op de AI van je medestanders en tegenstanders, deze was al perfect in de eerste game, maar belooft nog realistischer te worden, vijanden zullen soms formaties vormen om zich sterker op te stellen, sneaky snipen zonder gezien te worden is er ook niet meer bij, en ook je marines kunnen nu voertuigen besturen, zodat jij niet meer achter het stuur hoeft van de welbekende warthog.
Bungie heeft ons al enige tijd geleden beelden laten zien van 2 nieuwe Covenant rassen, de Prophet is een leider onder de Covenant, ze zijn intelligent en voelen zich te goed om te lopen.
Op de demo kon je ook “Brutes” zien, dit Brutes zijn slimmer dan Elite’s en sterker dan Hunter’s en zullen het leven van de MC dus knap moeilijk gaan maken.
De coolste feature in de Halo 2 in-game demo vond ik wel het kapen van een voertuig van de vijand, op zeer gave wijze stapte onze groene vriend op een Ghost van de tegenstander, trapte vervolgens de Brute van de bestuurdersstoel af, en nam zelf het stuur over.
Wat me als laatste opviel is dat de regie van Halo 2 velen malen dieper gaat dan in het vorige deel, gevechtsvliegtuigen razen over je heen nadat een sergeant om een “air-strike” roept, doktoren proberen in tenten de levens te redden van gewonde marines, Brutes springen vanuit drop-ships op jouw warthog en rukken de crew zonder pardon eruit, en als klap op de vuurpijl de achtervolging in de ghost die iedereen moet zien, vrijwel iedereen was het met elkaar eens, Halo 2 was de vetste console game van de E3.
Damn’it is anybody on this freq?
Halo 2 zal een compleet andere grafische engine gebruiken dan het vorige deel, Halo was oorpronkelijk namelijk als Mac-game bedoelt, en toen werd besloten dat dit een Xbox-game moest worden is de game grafisch iets verbeterd, dit keer zal dus de enige compleet naar Xbox specificaties zijn gemaakt, wat het dus een lust voor het oog zal maken.
De heren bij Bungie zullen voor Halo 2 gebruik maken van dynamische licht en schaduweffecten, bump-mapping en anti-aliasing technieken zullen worden gebruikt, en ze beloven dat ze alles uit de Xbox zullen persen wat erin zit.
Het team van Halo, en voornamelijk componist Marty O’Donnell, heeft vele awards ontvangen voor de prachtige en intense muziek die Halo had.
De soundtrack met 24 nummers vloog dan ook over de toonbank, en ruim 1 miljoen exemplaren zijn hier al van verkocht.
Gelukkig voor ons zal ook Marty O’Donnell het geluid verzorgen in Halo 2, dus we weten in ieder geval al zeker dat het oor flink vermaakt wordt wanneer de game eindelijk verschijnt.
Omdat het nog enkele maanden duurt voordat Halo 2 eindelijk te spelen zal zijn heeft Bungie ook nog niet heel veel bekend gemaakt over het verhaal en de locaties waar Halo 2 zich zal afspelen.
Uiteraard kom je langs Aarde, en van verschillende kanten horen we dat de MC onder andere ook een Maan zonder zwaartekracht, de Covenant thuiswereld en nog een Halo-ring zal bezoeken, maar we kunnen dit niet bevestigen.
Tijdens je avonturen op deze locaties kan je gebruik maken van een shitload aan nieuwe voertuigen, Bungie heeft namelijk een aantal variaties op de warthog gemaakt, er is een snowthog, een junglethog, een warthog met een gaswapen, een warthog voor 6 personen, en ga zo maar door.
Ook wordt er gespeculeerd dat de Pelican in Halo 2 te besturen zal zijn, en dat je op deze manier verschillende personen vliegensvlug kunt verplaatsen naar verschillende plekken, iets wat over Xbox Live dan vaak gebruikt zal worden.
Betcha can’t stick it…
De multiplayer kant van Halo is nog steeds razend populair, hoewel het geen Xbox live ondersteuning ondersteunde werden thuis, op lan-events en zelfs op de World Cyber Games heel wat af-ge-fragged in Halo style.
Halo 2 beloofd helemaal wat te worden op multiplayer gebied, het zal namelijk wel Xbox Live gaan ondersteunen, en met geweldige gameplay, veel wapens en voertuigen, super graphics en met veel, heel veel multiplayer modes zullen de Halo 2 servers volgend jaar overuren draaien.
Bungie zegt zelf dat ze eerst een perfecte SP ervaring willen creëren, en zullen dan pas hun best doen op de Multiplayer kant.
Een ding is 100 % zeker, een groot deel van de toekomst van de Xbox ligt in handen van deze titel die volgend jaar op de markt moet komen.
Na vele speculatie over releasedata heeft Bungie laten weten dat Halo 2 in de Herfst van 2004 moet gaan verschijnen, maar omdat de Herfst een groot begrip is houden wij het op de opmerking, “Halo 2 will come out when it’s done”
En met deze wijze opmerking laten de heren bij Bungie weten dat ze een meesterwerkje op tafel zetten, en laten we hopen dat ze niet ongelijk hebben.