Vroeger? Vroeger was alles anders. Vroeger hadden we geen tactieken nodig in FPS games. Vroeger hadden we geen ingewikkeld plot of een besturing die meer dan 5 toetsen en een muis vereiste. Vroeger was het pure actie en geweld wat een game moest bevatten. Maar vroeger is nu terug. Serious Sam laat oude tijden herleven door een zo eenvoudig mogelijk concept te gebruiken: Schiet op alles wat beweegt zolang het nog beweegt!
Mooi is het wel…
De afgelopen tijd zijn er weinig games uitgekomen die mij als FPS gamer werkelijk kunnen interesseren (volgens mij is dat voor alle genres zo sinds afgelopen Kerstmis…) en dus heb ik gespannen gewacht op het verschijnen van Serious Sam. Want dat leek me wel wat: Een “FPS game met veel actie en mooie omgevingen”. Het verhaal achter Sam is in ieder geval kort en bondig. Het speelt zich allemaal ergens in de 21e eeuw af. De mensheid heeft grote delen van het universum gekoloniseerd en natuurlijk gaat dit allemaal niet goed. De vrede wordt namelijk door wezens uit een andere dimensie, geleid door ene Mental, verstoord. Deze Mental heeft maar één doel voor ogen: De mensheid uitroeien.
Gelukkig zijn er mensen als Sam ‘Serious’ Stone die Mental zoiets graag willen beletten. Het mag allemaal niets baten,
De grafische artiesten van CroTeam (de makers van Serious Sam) hebben echt goed werk geleverd met het maken van de textures. Ook het geluid is redelijk goed aanwezig. Je hoort bijvoorbeeld al van verre een wezen op je afkomen en dat
…maar speelbaar…
In het tweede level wordt je eigenlijk al gauw geconfronteerd met datgene waar ik dus een hekel aan heb: Hordes vijanden die op de meest ongelukkige momenten om je heen spawnen. Het is gewoon ontzettend frustrerend om in een ruimte
Het spel bestaat gelukkig ook nog uit enkele andere dingen. Allereerst is er een editor waar je ‘je eigen levels en wezens mee kunt maken, die je direct kunt invoeren in het spel’. Die heb ik verder niet geprobeerd, omdat ik een gamer ben en geen levelbouwer. Misschien dat het multiplayer gedeelte nog wat leuks te bieden heeft, maar daar heb ik mij ook niet in verdiept, gewoon omdat ik geen zin meer had in Serious Sam. Over het multiplayer gedeelte wil ik nog wel één kleine bijzonderheid vermelden: Deze bevat een split screen optie. Die zie je op console games vaak, omdat je dan met één computer met meerdere mensen kunt spelen. Hoe je dit met slechts één toetsenbord wilt redden is mij een raadsel…
Conclusie
Waren alle games vroeger echt zo? Ik heb Doom niet echt veel gespeeld, maar ik kan me wel herinneren dat ik daar niet zo gefrustreerd van werd als van Serious Sam. Het enige wat Sam volgens mij gemeenschappelijk heeft met Doom is de AI van de vijanden: Die is er niet. Wil je echt terug naar vroeger, speel dan eens Doom of Duke3D of bijvoorbeeld Wolfenstein nog eens opnieuw. Wil je iets van deze tijd, dan kun je beter Kiss: Psycho Circus gaan spelen. Serious Sam is voor echte FPS freaks die geen frustratie kennen.