BattleMech: Enorm aanvalsvoertuig, gewoonlijk op twee poten. Komt in vele soorten en configuraties voor. Wordt zowel door Clans als door Inner Sphere gebruikt.
MechWarrior: Bestuurder (M/V) van een BattleMech. Meestal onverschrokken. Vecht tot de overwinning behaald is of de dood erop volgt.
MechWarrior4 Vengeance: Nieuwste MechWarrior titel, waarin een MechWarrior wraak neemt op de moordenaar van zijn familie.
Oorlog, dood & verderf
De MechWarrior-serie is best populair, aangezien er nu zelfs al een vierde deel is en er zelfs al soort van spin-off is, in de vorm van MechCommander. Toch kan ik me voorstellen dat je geen idee hebt waarover MechWarrior nou precies gaat, vandaar een korte uitleg.
In de verre toekomst, ergens rond het jaar 3000, heeft de mensheid het nog steeds niet afgeleerd: Nog steeds wordt er
Veel nieuws
Net als het verhaal zijn er nog veel meer dingen nieuw in MechWarrior 4. Bij de start van het spel zie je dat al
Een paar van die andere acteurs zijn overigens zelf ook MechWarriors en daar zit nog iets achter: Deze ontwikkelen zich tijdens het spelen en dat stelt je in staat om de juiste keuze te maken voor een bepaalde missie. Voorgaande delen kende ook van deze medestrijders (‘Lance mates’), maar toen deden ze gewoon mee tijdens de strijd en konden ze gewoon vechten. Nu moet je dus echte rekening houden wie je meeneemt en met welke BattleMech je ze laat rondlopen.
De BattleMechs zelf zijn ook niet onveranderd gebleven. Allereerst zijn er een aantal bijgekomen, waardoor er nu een totaal van 21 verschillende ‘Mechs te besturen zijn. Deze zijn nog altijd naar hartelust aan te passen in het MechLab, maar er zijn nu restricties. Vroeger kon je de hele ‘Mech nog volgooien met gewenst wapentuig en zo een zware ‘Mech van bijvoorbeeld 5 raketlanceerders voorzien. Nu is ieder punt dat een wapen kan dragen ook van een bepaald type, waardoor er bijvoorbeeld alleen maar energiewapens op die plaats kunnen komen. Je zult dus een goede keuze moeten maken en dat zul je ook tijdens de missies merken. Verdwenen is wel het bergingsscherm waar je aan kon geven wat je wel en niet wou meenemen, nadat je een missie gehaald had. Nu worden alle dingen, die niet al te erg beschadigd zijn, meegenomen en daar zit dus nog iets in om voor uit te kijken: Schakel je vijanden op een zo handig mogelijke manier uit, zoals bijvoorbeeld een ‘head-shot’, want als die ‘Mech te erg beschadigd is, dan krijg je hem niet mee voor de volgende missie.
Engine
Een ander punt dat werd aangepast, was de engine. En dat is te merken ook! Grafisch is MechWarrior 4 weer veel verder dan MechWarrior 3. Kijk maar eens naar de lasers of een ‘Mech die explodeert! Die lasers zijn veel feller en lijken daardoor echter en een ‘Mech die explodeert laat zien dat je in een apparaat met een kernreactor zit! Je ziet de ‘Mech
De fysieke eigenschappen van de ‘Mechs zijn ook gewijzigd: Deze lopen nu harder en zijn een stuk wendbaarder dan in deel 3. Hierdoor zijn ze al een stuk gevaarlijker, maar dat is nog niet alles. Ze zijn ook nog een slimmer geworden en daardoor helemaal moeilijk te verslaan. Daar komt nog eens bij dat zomaar een been eraf schieten, zoals in voorgaande delen, niet lijkt te lukken. Een ‘Mech moet op een bepaalde manier goed beschadigd zijn voordat deze ontploft. Gelukkig zijn je Lance mates ook slimmer geworden…
Maar zelf moet je natuurlijk ook vechten en dat is ook niet alles. De besturing van deel 4 lijkt wel een stap terug vergeleken met deel 3. Dit heeft in ieder geval met de hogere snelheid van de ‘Mechs te maken, maar er zijn nog een paar dingen. Allereest moet je rekening houden met een gashendel (de toetsen 0 t/m 9), maar je vuurtoetsen (je hebt 6 verschillende wapengroepen) zijn de zes toetsen van insert t/m page down. En de verschillende vuurmodes (linked fire, group fire) zijn ook nog eens verwijderd! En dan kun je met het numerieke gedeelte van je nummerbord de ‘Mech besturen:
Het multiplayer gedeelte kent ook nog een aantal uitbreidingen: Je hebt standaard destruction (deathmatch) voor individuele en teamplay, attrition (deathmatch met punten voor elke schade die je aanricht) voor individuele en teamplay, Capture the Flag, Steal the Beacon (punten krijgen zolang je het beacon hebt) voor individuele en teamplay en King of the Hill (punten krijgen zolang je de baas bent op een bepaald stuk land) voor individuele en teamplay.
Conclusie
MechWarrior is er weer met een nieuw deel en de serie zal nog wel eventjes blijven bestaan. Het spel ziet er weer mooier uit en biedt een aantal extra strategische elementen, waardoor je ‘Mechs en Lance mates effectiever moet inzetten. Om het spel te spelen heb je echter wel een hele goede joystick met een zogenaamde twist handle (draaiende stick) nodig. Gelukkig maakt Microsoft die ook…