Tropico

We nemen een eiland in een tropisch klimaat. We planten er 20 inwoners neer en we plaatsen er een nieuwe President. Die President ben jij, nou ja, als je wilt. Je kan namelijk ook de Dictator uithangen of juist de Democraat. Wat je ook doet, het heeft invloed op je bevolking. Zijn ze niet tevreden? Dan kan er een staatsgreep komen of je volk eist nieuwe verkiezingen. Denk niet dat het allemaal even makkelijk is, je hebt rekening te houden met de Russen, Amerikanen, de Gelovigen en nog veel meer.

Een missie starten
De versie die wij mochten ontvangen had maar één scenario, de tutorial. Die bleek ik hard nodig te hebben. Na de woorden en daden gevolgd te hebben van de goede man die me alles uitlegde ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Om een nieuwe missie te starten zijn er een boel keuzes die je kan maken. Eerst maar eens bepalen wat voor een eiland het moet zijn. Plat, bergen, veel bossen, weinig bossen, veel mineralen, weinig mineralen, veel water, weinig water. En ga zo maar even door. Elke instelling die je doet maakt de missie makkelijker of juist erg moeilijk. Pak je een klein eiland met veel bergen en veel water dan moet je dus zuinig omgaan met je bouwgrond. Neem je het tegenovergestelde dan hoef je eigenlijk nergens op te letten. Deze optie geef zeker heel wat meer waarde aan het spel. Na de instellingen gedaan te hebben ga je bepalen wat voor een soort missie je gaat spelen. Ga je voor een plaats in de geschiedenis? Of wil je juist 60 jaar aan de macht blijven, ga je voor een sterke economie, kortom, keus genoeg. En nu komt pas het leukste deel voor je een spel start!

Dictator? Democraat? Studiebol?
Als je alles in hebt gesteld wat je maar kan veranderen ga je de President samenstellen die jou voor moet stellen. Als je dit de eerste keer tegenkomt schrik je even, bijna alles kan je veranderen. Het karakter, de uitstraling de invloed en nog veel meer. Er zijn in totaal vier categorieën. De eerste is je achtergrond. Hier kan je selecteren wat voor persoon je bent, een student die net van Harvard komt, een boer, een man van het volk. Elke keuze heeft weer invloed op de groeperingen die op je eiland voorkomen. Als je een man van het volk bent krijg je meer respect maar de kerk bijvoorbeeld moet je niet. Neem je de achtergrond als student die net van Harvard komt dan kun je de goede betrekkingen met Rusland wel vergeten. Een andere optie, hoe ben je aan de macht gekomen? Door een staatsgreep, gekozen als Communist, of ben je juist door de KGB op het eiland gezet. Als je door een staatsgreep de macht hebt genomen verdien je extra respect onder je soldaten. Het volk daarentegen zal je niet aankijken omdat ze een stuk vrijheid kwijt zijn. Risico hiervan is dat ze vervroegde verkiezingen eisen of er komt een staatsgreep. Ben je gekozen als Communist, dan werken de boeren sneller en produceren ze 10% extra. Je verdient meer respect onder de communisten maar de Amerikanen en de Amerikaanse toeristen zullen je als een beest zien.

Een eigen huis
Je begint je eiland met een paleis, wat boerderijen en een paar Shacks. Shacks zijn eigenlijk gewoon een paar krotten omdat je mensen nog niets beters hebben om in te wonen. Naarmate dat je bevolking groeit zal je steeds meer huizen en appartementen moeten bouwen. Een Shack is eigenlijk het slechtste waar je mensen in kunnen wonen. Maar het grootste nadeel, je kunt er geen huur voor vangen. Geld moet je hebben, dus als eerste stamp je wat goedkope woonwagens uit de grond. Je vangt 1 Dollar per maand voor elk gezin dat erin woont. In zo’n wagen gaan twee gezinnen dus er komt al iets of wat geld binnen. Als de huizen beter zijn waarin ze wonen zijn ze ook blijer, wat je wel erg goed in de gaten moet houden is dat de huizen vlak bij je industrie staat. Als ze een eindje moeten lopen werken ze minder lang omdat ze daar de energie niet meer voor hebben. En dat willen we niet..geld willen we!

De industrie
Om wat geld binnen te krijgen moet je een goede industrie opzetten. De goedkoopste hiervan is de boerderij. De mensen moeten eten, dus houd je er rekening mee dat je twee of drie korenboerderijen bouwt. Elke boerderij levert eten voor ongeveer 30 inwoners. Omdat je het spel begint met een kleine 20 inwoners heb je dus een beetje overschot. Dat is helemaal niet erg, het overschot wordt overgebracht naar de haven waar het weer wordt geëxporteerd. Die haven is trouwens erg belangrijk, via die haven komen en gaan de toeristen, komen er nieuwe mensen op je eiland en worden je goederen op de schepen geladen. Andere gewassen die je kan laten groeien zijn bananen, koffie, papaja, suiker en nog wat andere tropische gewassen. Die gewassen kan je ruw verschepen of je bouwt een fabriek waar ze Rum maken, de ananas netjes inblikken. De koffie malen zodat je gemalen koffie hebt en maken ze van de tabak overheerlijke sigaren. Nadat een product bewerkt is heeft het meer waarde en dan betekent weer meer Dollars. Als er behoorlijk wat geld binnenkomt moet je er natuurlijk wel aan denken om de arbeiders een opslag te geven. Daardoor kunnen ze weer meer uitgeven aan de huur en in de kroeg. Waar nu net jij de eigenaar van bent. Alle dollars komen uiteindelijk toch weer bij je terug.

Onderhoud van gebouwen en vervoer van goederen
Alle gebouwen die je neerzet moeten onderhouden worden. Hiervoor heb je een Construction Office. Die, heel toevallig, ook je gebouwen bouwt. Deze gebouwen zijn dus erg belangrijk voor je eiland. Als je te weinig van deze hebt duurt het bouwen langer en worden de huizen, boerderijen en fabrieken minder goed onderhouden. De gevolgen daarvan zijn niet meer te overzien. Voor het vervoer van je goederen die je geproduceerd hebt heb je een Teamsters Office. Deze mannen lopen met een kruiwagen je boerderijen en fabrieken af. Laden de spullen op de kruiwagen en brengen het naar de haven of naar de fabriek waar er een eindproduct van wordt gemaakt. Deze mannen zijn dus ook erg belangrijk, als je er veel van rondt hebt lopen dan wordt alles sneller rondgebracht en verwerkt.

Ontspanning, geloof, gezondheid, opleiding
Ontspanning is voor je inwoners van groot belang. Elke dag alleen maar werken is geen pretje en zal het moreel van je arbeiders geen goed doen. Een kroeg of restaurant bezoeken op zijn tijd is een welkome afwisseling. Een grote groep van je inwoners zal ook op zijn tijd eens willen biechten bij de pastoor, inderdaad. Een kerk, bouw je deze niet dan krijg je zeker problemen met de religieuze groepering op je eiland. Maar nog belangrijker is natuurlijk de gezondheid van je inwoners. Als ze gezond zijn en regelmatig een arts kunnen bezoeken voelen ze zich prettiger en hebben ze een langere levensverwachting. Je moet er namelijk rekening mee houden dat een nieuwe inwoner pas na zijn dertiende jaar aan de slag gaat als arbeider. Hoezo kinderarbeid? Plant je geen kliniek neer dan krijgen de inwoners last van hartaanvallen, TBC en andere narigheid. De bevolking dunt dan steeds meer uit en je economie gaat op zen gat. Om een arts, ingenieur of pastoor te kunnen aannemen moet die natuurlijk wel opgeleid worden. Alle inwoners op Tropico hebben geen opleiding gehad en weten dus van niets. Je doet er dan ook het beste aan om een school te bouwen en na verloop van tijd een college. Heb je een gebouw maar er geen opgeleide mensen voor dan kan je deze bestellen van een ander land. Dit wordt steeds duurder en op den duur ook niet meer aantrekkelijk. Zelf opleiden is dan ook het motto. Een klein gevaar hiervan is dat als de mensen te slim worden zien ze sneller of dat je het goed doet of juist erg slecht. Een inwoner kon dan weleens een tegenstander van je worden in de volgende verkiezingen!

Verkiezingen? Welnee..tuurlijk niet!
Als je goed je best doet gaan de inwoners pas na zes jaar zeuren over nieuwe verkiezingen. Je krijgt dat netjes van je adviseur te horen en je mag zelf beslissen of je het toe staat of niet. Jij bent dan ook tenslotte El Presidente en wat jij zegt zal gebeuren. Ga je voor de verkiezingen dan zijn je inwoners blij en handhaaf je een soort van Democratie. Het vrijheidsgevoel van je inwoners zal toenemen. Kortom, ze zijn blij op dat moment. Meteen krijg je te zien wie je tegenstander is en een overzicht van het aantal mensen die hem of haar steunt. Zie je dat de steun meer naar de tegenpartij trekt dan kan je de militairen van je paleis de opdracht geven om hem uit te schakelen. Inderdaad, een kogel! De inwoners zullen dat niet pikken maar er is nu geen tegenpartij meer en je wint dus de verkiezingen. Mocht het een soort van Gore en Bush verkiezing worden dan kan je opdracht geven om met de stemmen te sjoemelen en zo de overwinning te behalen. Ook dit heeft weer negatieve invloed op je mensen. Het beste kan je maar gewoon je best doen voor je volk en elke verkiezing op een eerlijke manier winnen.

Edicts
Dit nu eens handige foefjes. Zoals hierboven genoemd, het uitschakelen van iemand. Een Edict kan je uit de brand helpen of juist verder in de ellende helpen. Er zijn er verschillende beschikbaar, iemand uit laten schakelen is er één van. Heeft de bevolking maar weinig te eten en klagen ze? Dan start je een Edict die heet, voedsel voor het volk. Je mensen worden dan eerst gevoed voordat het wordt verscheept. Is het geboortecijfer te laag? Dan voer je een Edict uit die het gevoel van de inwoners naar boven roept en ze gaan hokken als een gek. Resultaat, het geboortecijfer gaat omhoog en je hebt over 13 jaar weer meer arbeiders. Er zijn ook Edicts met minder goede bedoelingen, is iemand lastig? Dan laat je hem elimineren of oppakken en in de bajes gooien. Dit heeft wel weer negatieve gevolgen op je inwoners maar ze zullen je wel gaan vrezen.

Toerisme
Na een goede economie en handel opgezet te hebben kan je eens gaan denken aan wat toeristen op je stranden. Toeristen zijn best veeleisend en je zal dan ook behoorlijk wat aan moeten passen op je eilandje. Je bouwt een goedkoop hotelletje, een luxe hotelletje, plant er wat strandhuisjes bij en de toeristen komen eraan. Dit zal per boot zijn, de haven die je hebt, of je bouwt een vliegveld en ze komen per vliegtuig. Iedere toerist vindt het belangrijk om moois te zien en zichzelf te vermaken. Je bouwt dus een zwembad, casino en je plant maar meteen even een bank neer. Die bank is trouwens ook weer erg belangrijk. Iedere toerist die een rekening opent is wat extra geld kwijt omdat je bankiers wat van de rekening wegsnoepen. Een erg winstgevende bezigheid. Hoe beter de service in een hotel of restaurant des te meer zal de toerist tevreden zijn. Je kan verschillende gebouwen neerzetten die de toerist een aardige duit armer maken. Een souvenirwinkel, het casino, een duur restaurant en ga zo maar door. Wil je steeds toeristen blijven trekken naar je paradijsje moet je eiland wel politiek stabiel zijn anders blijven ze weg en dat kost weer een aardige berg dollars.

Beeld en geluid
Grafisch zit het spel ook wel top in elkaar. Het detail is erg hoog en je kan op verschillende levels in en uit zoomen. Elke arbeider heeft zijn eigen werkkloffie aan en zijn daardoor makkelijk te herkennen. De gebouwen zien er werkelijk fantastisch uit. Wat nog veel belangrijker is, de PC vertraagt niet echt veel als je behoorlijk ver ingezoomd bent. Het loopt allemaal net zo lekker door, grafisch is het dus echt een pareltje. Vogels vliegen voorbij, bomen groeien, boten varen voorbij. Je zou bijna de neiging hebben om achterover in je stoel te gaan hangen en gewoon te gaan zitten kijken. Daar heb je jammer genoeg niet altijd even veel tijd voor. Het geluid van het spel zit trouwens ook wel snor, lekkere tropische muziek op de achtergrond en de inwoners spreken je aan met Presidente. Beeld en geluid zitten echt wel goed in dit spel!

Conclusie
Ik zou nog wel een uur door kunnen blijven typen, de versie die wij hebben gehad is een Betaversie en dus nog niet het eindresultaat. Maar wij zijn al verkocht, veel features die in het spel zitten heb ik nog niet eens aangehaald. Simpelweg omdat het dan een boek zou worden in plaats van een preview. Tropico heeft een hoog verslavingsgehalte, zelfs deze versie waarin hier en daar nog een Bug zat. Nog een paar weken wachten en het spel ligt in de winkels, wat mij betreft een paar weken te lang! Simfans..houd deze titel in de gaten. De ultieme Sim komt eraan!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren