RealMyst

Een goed spel krijgt een vervolg. Van sommige spellen komt er zelfs een remake: Denk maar aan spellen als Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards en Space Quest: hiervan verschenen later VGA-versies die grafisch helemaal aangepast waren aan de ondertussen verbeterde hardware. Nu mag ook Myst zich aan dat rijtje toevoegen, want realMyst dient zich nu aan.

Weinig nieuws
In 1995 werd er een point-and-click adventure uitgebracht dat uitblonk in schoonheid en eenvoud en het was tevens één van de eerste CD-ROM titels, waardoor het vaak gebundeld werd met de eerste CD-ROM spelers. Dit spel was Myst. Je werd hierbij gedropt op een eiland waar enkele vreemde gebouwen en schakelaars stonden. Verder was het er verdacht stil. Als eerste vond je een briefje, waarop stond dat je de schakelaars op het eiland moest tellen en dat aantal moest invoeren in een speciale machine (Tip: tellen is niet genoeg). Al snel kwam je er achter dat dit eiland een soort van algemene stopplaast was in een universum waar je door bepaalde boeken te vinden naar andere, vreemde werelden. Deze boeken waren geschreven door een zekere Atrius, maar ondertussen waren een hoop ervan vernietigd. Slechts vier waren er over en de werelden die ze beschreven moesten bezocht en onderzocht worden om zo achter de waarheid te komen.

De puzzels in het spel waren vooral logisch en eenvoudig te bedienen. Vooral goed luisteren en kijken hielpen de achteraf simpele oplossingen vinden. Vaak moest je een schakelaar overhalen, of een aantal schakelaars in de juiste volgorde zetten om zo verder te komen en iedere keer moest je vooral gewoon logisch nadenken. Dat was weer eens wat anders dan een aantal puzzels uit andere adventures uit die tijd. Toch konden deze puzzels veel hoofdpijn bezorgen en af en toe best frustrerend zijn.
Ook grafisch viel Myst heel erg op: Het spel bestond uit vele plaatjes die als dia’s vertoond werden. Deze dia’s waren overigens hele mooie en strakke plaatjes die met veel zorg in elkaar waren gezet en die destijds de mooiste beelden in een adventure game waren. Het onderzoeken van de omgeving deed je door met een muisklik van de ene locatie naar de andere te gaan zonder de tussenliggende omgeving te zien. Om toch nog een beetje beweging in het spel te zetten werden hier en daar QuickTime filmpjes ingezet.

En alleen dat laatste gedeelte, namelijk het grafische gedeelte, is veranderd in realMyst. Het realMyst team heeft namelijk de diavoorstelling vervangen door een 3D engine, waardoor je echt door de omgevingen kunt lopen en een aantal dingen ook duidelijker zijn. Als het je bijvoorbeeld lukt om het schip op Myst boven te krijgen, dan kun je het in de verte ook daadwerkelijk zien boven komen. In het origneel was het er of het was er niet. Ook zijn er nu weerseffecten en dag-nachtovergangen toegevoegd. De door ons gespeelde demo speelt zich in één de boeken (Ages genaamd) af, waar dat heel duidelijk te zien is. Je merkt er wel bij dat je een behoorlijke PC met goede 3D ondersteuning moet hebben, anders blijft het een diavoorstelling. Ook is aan de demo te zien dat er verder niets veranderd is: De puzzels zijn hetzelfde, net als de muziek en de geluidseffecten. De besturing kan nu zowel via het toetsenbord als via de muis geschieden en beidt nu de mogelijkheid de volledige omgeving te bekijken, waardoor er iets meer vrijheid aanwezig is dan in het originele Myst. Als laatste is er toch nog één dingetje aan het spel toegevoegd: Er is een extra Age aanwezig.

Conclusie
Voor de échte Myst-fans is realMyst een leuk extraatje, maar daar blijft het dan ook bij. Wie Myst nog niet kent en het wil spelen én ook nog eens een behoorlijk uitgeruste PC heeft, heeft aan realMyst een aardig spel. Voor ieder ander: Je kunt beter de demo spelen om een beetje gevoel te krijgen en je geld sparen voor Myst 3: Exile. realMyst is al in november uitgebracht in de VS, maar om de één of andere reden nog niet opgedoken in Nederlandse winkels. Het is dus maar de vraag óf je het wel kunt spelen…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren