Delta Force deel 1 was een tactische shooter met een simpel concept: weinig plannen, weinig tactisch bezig zijn en eigenlijk vooral direct en bruut schieten. Delta Force had wel één klein probleem: het was gemaakt met een voxel based engine, in plaats van de polygon based engine die gebruikelijk is voor 3D shooters. Dat bracht de snelheid enorm omlaag. Land Warrior is echter gebaseerd op een ‘echte’ 3D engine en dat zou dus nog meer plezier moeten betekenen.
Niet nieuw, wel leuk
Voor nieuwe spelers van Delta Force wordt hier uitgelegd waar het in het spel, of eigenlijk de voorgaande delen, om
In dit nieuwe deel van de Delta Force serie wordt het zogenaamde ‘Land Warrior program’ toegevoegd, waarmee de ‘digitale soldaat’ wordt aangeduid. Dit is de soldaat die met allerlei technische snufjes is uitgerust, waardoor hij of zij altijd in contact staat met het hoofdkwartier. Er is dus eindelijk een logische verklaring voor die radar die aangeeft waar vijanden zich bevinden en waar ze heenkijken.
Iedereen die Delta Force te makkelijk of weinig inspirerend vond, hoeft Land Warrior ook niet te spelen. Het spel is qua gameplay namelijk (te) weinig veranderd. De HUD bijvoorbeeld is nauwelijks aangepast. Je kunt nog steeds zien welk
De nieuwigheden
De enige punten waarop het spel echt verschilt van voorgaande delen zijn de volgende:
Vooral de nieuwe engine valt enorm op. Zoals al gezegd is waren de voorgaande delen op een voxel based engine gebaseerd. Een voxel is het kleinste aanwezige deeltje in een omgeving. Het is feitelijk een soort bolletje waaruit de hele omgeving is opgebouwd. Zo krijg je dus een omgeving met echte rondingen die er heel realistisch uitziet. Outcast is ook een voorbeeld van den voxel based spel. Alle andere engines die tegenwoordig gebruikt worden zij echter polygon based. De objecten in zo’n engine zijn opgebouwd uit polygonen: vlakken. Een kubus wordt bijvoorbeeld uit zes vlakken opgebouwd en een ‘rond’ voorwerp uit een heel groot aantal vlakken. Omdat polygon based engines veel meer gebruikt worden, is hier uiteindelijk hardwarematige versnelling voor gemaakt, in de vorm van videokaarten met 3D ondersteuning. Een voxel based versneller bestaat helaas niet en daardoor was Delta Force 1 behoorlijk traag, ook in lage resoluties.
Delta Force 2 zou al gebruik maken van 3D versnelling, maar dan alleen in de gebouwen. Daar was niets van te merken,
Wat de nieuwe personen betreft: in de voorgaande delen was je gewoon een lid van Delta Force en dat was het. Nu heb je echter de mogelijkheid per missie een bepaald karakter uit te kiezen die speciale vaardigheden heeft. De één kan bijvoorbeeld langer onder water blijven en de ander is beter met zware wapens.
Zware wapens zijn ook meer aanwezig in het spel. Ik moet bekennen dat ik deel 2 nauwelijks gespeeld heb, maar vanuit deel 1 gezien is het aantal wapens bijna verdrievoudigd! Je hebt nu per missie de volgende dingen:
De wapens met een scope, voornamelijk primaire wapens, zijn ook iets realistischer geworden: als je niet plat op de grond ligt, maar gehurkt of rechtop staat, dan zal de scope niet netjes stil blijven, maar een beetje in alle richtingen bewegen. Tenzij je het sniper karakter hebt en een sniper rifle draagt. Wat verder ook leuk is, is dat je tijdens de missie soms wapenvoorraden van vijanden kunt vinden en daar van wapens kunt wisselen en je munitie weer tot het maximum kunt aanvullen. In Delta Force was een leeg wapen gewoon leeg en dan moest je maar overgaan op je andere wapens, die je van te voren gekozen had.
Helemaal nieuw en af en toe geen overbodige luxe is de mogelijkheid tot het saven van een spel. Je hebt per missie drie saveslots tot je beschikking, maar als je gewend bent Delta Force 1 te spelen, dan zul je waarschijnlijk net als ik snel vergeten dat je kunt saven. En het niet gebruiken van saveslots maakt het spel wel een stuk realistischer en iets langer houdbaar.
Conclusie
Van alle tactische shooters die ik gespeeld heb is SWAT 3 de meest realistische, maar Delta Force: Land Warrior de leukste. Land Warrior staat namelijk garant voor bruut schieten en weinig nadenken. Ook heeft Land Warrior het beste compromis tussen realistische buitenomgevingen en snelheid dat ik tot nu toe gezien heb: De omgevingen zijn zeer mooi en je kunt heel ver kijken, terwijl de framerate hoog blijft. Een aanrader voor iedereen die Delta Force leuk vond en dan met name die mensen die de eerste twee delen te langzaam vonden. Nu alleen nog wachten op EAX en A3D ondersteuning…