Severance: Blade of Darkness

Al een poosje heb ik een lijst van spellen die binnenkort gaan uitkomen ik MOET hebben. Een ervan is Blade, of beter: Severance, want zo heet het spel tegenwoordig. De reden? Een filmpje waarin enkele vijandige monsters op zeer brute en zeer bloederige wijze werden overtuigd het hiernamaals te bezoeken…

Open sesame
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: De demo voldoet aan de verwachtingen die het filmpje hebben doen ontstaan. Severance is een bruut en bloederig spel, tenminste, als je het wachtwoord weet! Om tere kinderzieltjes tegen gruwelijkheden (en spelontwikkelaars tegen huizenhoge smartegelden voor de therapie voor die kinderzieltjes) te beschermen, is standaard het ‘parental lock’ aangezet. Gelukkig kun je op dé site voor Severance nieuws, Blade Universe, het wachtwoord vinden: ‘sesame’. Op diezelfde site vind je overigens ook een prima demo walkthrough, wat eigenlijk beter een handleiding kan heten. Je doet er verstandig aan die ook even te raadplegen.

Maar om weer even naar de essentie van de recensie terug te keren: Blade is een heeeel stoer spel! En dat heeft te danken aan de volgende zaken:

  • Mooie graphics
  • Sfeervol geluid
  • Hele goed gameplay
  • Ongekende interactiviteit
  • Veel bloed en ‘gore’ (als je het niet uitschakelt…)

    Goed, beter, best!
    De graphics zijn werkelijk enorm goed: De omgevingen zijn soms niet van echt te onderscheiden en ook de figuren zelf zien er behoorlijk realistisch uit, vooral als je al een tijdje gevochten hebt. Je kunt in de demo alleen maar de ridder spelen en van hem zit na een tijdje vechten z’n malienkolder vol met bloed en scheurtjes. Maar wat ook opvalt zijn de fakkels en andere lichtbronnen: Deze laten een mooi schijnsel achter en als je langs ze heenloopt, dan leer je pas wat schaduwen zijn. De gemiddelde schaduw in (3D) spellen ziet er wel mooi uit, maar in Severance zijn ze pas realistisch: De afstand tot de lichtbron bepaalt hoe de schaduw van een object eruit ziet. In het begin van de demo zie je bijvoorbeeld een ridder met een fakkel rondlopen. De schaduw die daardoor op de muur en de grond valt beweegt precies met hem mee en is ook zo groot als hij normaal zou moeten zijn. Licht is overigens erg schaars (in de demo) en dat zorgt daardoor voor een behoorlijk creepy sfeer.

    Ook het geluid helpt mee aan de sfeer van het spel. In het begin hoor je bijvoorbeeld water druppelen en dat hoort zeer goed bij de omgeving aldaar. Ook hoor je constant het gekletter van een harnas. Dat komt van een ridder die verderop loopt en die je de eerste tijd nog niet tegenkomt, maar het klinkt niet prettig aangezien het lijkt of hij zo om de hoek kan komen om je een kopje kleiner te maken.

    Maar als je hem dan uiteindelijk toch tegenkomt, dan kom je weer een ander belangrijk aspect van het spel tegen: De realistische gevechten. Severance is gemaakt voor realisme en dat merk je tijdens een gevecht: Je zult je best moeten doen om een tegenstander te verslaan. Dom er op los hakken zoals in Drakan, het spel dat nog het meeste op Severance lijkt, zal niet helpen. In plaats daarvan zul je je schild moeten gebruiken en op het juiste moment met je wapen moeten toeslaan. Gelukkig heb je een aantal verschillende aanvalsbewegingen en combo’s tot je beschikking. De toetsen voor deze combo’s zijn in het spel te zien, maar dan moet je vaak wel het juiste experience level hebben. Afhankelijk van hoe sterk je tegenstander was voor je hem versloeg krijg je namelijk een aantal punten en het totaal van die punten kun je aflezen in een balk op het scherm. Als die balk helemaal vol is, dan zul je in level stijgen en kun je dus nieuwe combo’s uitproberen en grotere wapens hanteren. Je kunt bijvoorbeeld ergens in de demo een bijl vinden die je pas kunt hanteren als je een bepaald level hebt berijkt. Tot die tijd is het een vrij nutteloos ding.

    Naast wapens kun je in het spel nog een heleboel andere dingen oppakken. Zo begin je de demo in een cel waar je ver van wapens bent. Maar toch kun je gelijk al een schedel oppakken en daarmee rake klappen uitdelen. Of je pakt gewoon een fakkel en je steekt er de boel mee in de hens. In Severance kan het allemaal!

    Conclusie
    Het is jammer dat Severance is uitgesteld tot na de kerst, namelijk tot 26 januari, want de demo laat al zien dat het spel heel erg stoer gaat worden. Maar in deze recensie kan ik gewoonweg niet compleet bevatten waarom, dus geef ik de volgende tip: Ondanks de grootte van de demo, zo’n 102 MB, móét je het gewoon downloaden of anders ergens anders vandaan halen. Neem gelijk ook de patch mee, dat helpt halverwege de demo heel wat. En vergeet niet: open sesame.

    1.   
      LouisvanGaal's avatar

      Zeer slechtt spel toen