The Moonproject

Terwijl de Lunar Corporation, Eurasian Dynasty en de United Civilized States op Aarde vechten tot het bittere einde, is er een geheim project op weg naar de maan. Alleen de naam van het project is bekend, “Project Sunlight”. Een grote vloot UCS ruimteschepen wordt gelanceerd met als bestemming de maan. Zij moeten de reden vinden voor de obsidatie van de Lunar Corporation met dit project.

Eerste indruk
Dit spel heb ik gespeeld zonder te weten wat ik moest verwachten. Wel was mij bekend dat het hier om een kloon ging van Earth 2150, maar deze had ik ook nog niet gezien. Het eerste wat ik gedaan heb, is de tutorial spelen en eens lekker rustig bekijken hoe de game werkt. Het ziet er allemaal wel goed uit, alleen is het scrollen over de map vreemd zodra het camerastandpunt wisselt. Dit is meteen voor mij een groot minpunt. Als ik omhoog scroll, wil ik ook omhoog scrollen en niet na hoeven te denken over hoe ik moet scrollen omdat mijn camerastandpunt op een bepaalde manier is gewijzigd. Dat je je camerastandpunt kan veranderen is zeker een pluspunt met 3D games. Dat je dan nota bene moet nadenken hoe je moet scrollen hoort niet echt thuis in dit Real Time Strategy spel. Dit had zekers anders gekund, naar mijn mening.

Voor de rest ziet het er echt gelikt uit. Klik ik op een hoog gebouw, dan gaat de camera ook omhoog. De eerste 5 minuten lag ik echter in een deuk. Dit kwam niet door het spel zelf, maar door de stem van een Duitse dame die in het Duits zegt dat mijn unit is gearriveerd.

Gameplay
Na wat gepuzzeld te hebben, ben ik door de tutorial heen gelopen. Deze bestaat uit uitleg over de Techtree, het samenstellen van units en gebouwen neerzetten. De opzet is vrij eenvoudig gebleven. Het ziet er wel heel mooi uit allemaal en bovendien loopt het erg soepel. Moeilijk is het spel echter niet. De meeste RTS games hebben ongeveer dezelfde besturing en The Moon Project valt niet buiten de boot. De screen shots die ik gemaakt heb tijdens de demo, geven een goed beeld van het spel. De vijand rammen bij het laatste gedeelte van de tutorial was ook geen probleem.

Missie
De eerste missie. Na wat puzzelen blijk je drie velden te hebben. Twee velden zonder resources en één met wel wat resources. De Duitse beschrijving is erg onduidelijk. Ik kom niet verder dan de eerste invasie. Ik research wat en maak wat units. Na één uur spelen nog geen vijanden gesignaleerd. Nu gaat het me toch wel iets te ver. De bedoeling is me niet helemaal duidelijk. Ik kom er achter dat je wat tunneltjes kan bouwen. Oké dat doe ik dan. Na nog eens twee uur verder, nog geen vijanden, maar wel een heel tunnelstelsel dat niks doet. Ik houd het erop dat dit aan mijn gebrekkige Duits ligt en niet aan de game.

Conclusie
Ik heb de game bekeken aan de hand van de tutorial. Het spel ziet er heel mooi uit. Het enige minpuntje wat ik kon vinden was het scrollen. De interface is makkelijk te bedienen, zoals het naar mijn mening ook moet zijn bij een RTS. De Techtree en het samenstellen van de units maken het allemaal wel wat leuker. De gebouwen komen heel mooi van boven naar beneden en worden van een kleine hoogte op de grond gezet. Het geluid klinkt heel realistisch allemaal. Het stemmetje van de Duitse dame maakt het allemaal een beetje melig. Ik hoop dat ze er in de Engelse versie wat aan doen. De muziek gaat me nu eens niet binnen vijf minuten vervelen en heb ik tijdens de hele demo aan laten staan.

Ik hoop dat in de Engelse versie wel duidelijk uitgelegd wordt wat er toen te doen is in de eerste missie. Voorlopig houd ik een klein oogje gericht op deze game. Ik moet wel zeggen dat ik betere RTS games gespeeld heb, zoals b.v. starcraft. Het overzicht is gewoon heel moeilijk te behouden, doordat je met teveel velden tegelijkertijd moet werken.

  1.   
    GodFearing's avatar

    haha misschien een late reactie,
    maar ik heb deze game vet veel gespeeld.
    echt een stoer origineel rts game.
    vooral vet dat je je eigen tanks en bots kan samenstellen!

    alleen over de missies niet beginnen,
    die haal je nooit zonder cheats.