We weten allemaal dat eerste persoons schietspellen ontzettend populair zijn, zeker sinds 3D graphics hardwarematig versneld kan worden. Delta Force was eigenlijk een van de eerste spellen die er een totaal andere wending aan gaf. Het realisme begon hier de hoofdrol in te krijgen. Het blijkt dat een rol spelen in een speciale eenheid een grote fantasie is voor vele mensen. En wat kan er nou nog spannender zijn om er op uitgestuurd te worden op een topgeheim missie, waarbij soms de regering zelfs niet weet wat zich daar allemaal afspeelt. Delta Force geeft die gelegenheid en dit is al weer het derde deel uit deze serie.
Eerste indruk
De eerste indruk is dat er heel weinig is veranderd in de stijl van spelen. Voor de mensen die bekend zijn met Delta
De omgeving
Aan de stijl van spelen is dus weinig veranderd, maar wat is er dan wel veranderd? Allereerst zijn er natuurlijk nieuwe missies in nieuwe omgevingen. Deze omgevingen zijn trouwens heel fraai afgewerkt. Een van de missies speelt zich bijvoorbeeld af in Egypte met als opdracht een koffer terug te stelen van een terroristische organisatie. Je begint ergens midden in de woestijn vlakbij een aantal piramiden. Uiteraard is het veld verspreid met terroristen en die doen er ook alles aan om je enigszins tegen te houden. De koffer ligt echter in een van de piramiden verstopt. Op deze manier speel je niet alleen buiten, maar is het soms ook noodzakelijk om je door het doolhof van een donker gangenstelsel te worstelen, terwijl deel 1 en 2 zich meer concentreerde op het buitengebied.
Kruip in de huid van een veteraan
Verder zijn de hoofdrolspelers wat meer uitgebreid dan in de vorige serie. Je wordt goed geïnformeerd over de eigenschappen en het gedrag van deze keiharde Delta Force kerels. Je wordt wat meer bij de hoofdrolspeler betrokken, laten we maar zeggen. Spelers worden op deze manier misschien iets voorzichtiger en stellen zich minder makkelijk op als kanonnenvoer. Over deze hoofdrolspelers is nog niet veel bekend, wel dat er in totaal vijf soldaten beschikbaar worden gesteld. Novalogic zal eens in de week een nieuw karakter presenteren met wat achtergrond informatie over uiterlijk en ervaringen.
Het grafische vlak
Ook de grafische engine is er zeker op vooruit gegaan. Het begon allemaal met een vrij blokkerig en pixelachtige omgeving in deel één. Deel twee maakte al wel gebruik van 3D versnellers, maar gebruikte nog steeds de oude voxel engine voor het opbouwen van de omgevingen. Land Warrior daarentegen zal volledig 3D versneld worden, waardoor snufjes gebruikt kunnen worden. De engine is niet alleen sneller geworden, maar er kon ook gewerkt worden aan meer detailleerde textures.
Conclusie
Voor de Delta Force liefhebbers is dit nieuwe deel zeker een spel om naar uit te kijken. Het is niet zomaar een uitbreiding op de twee nieuwe delen, maar is ook op het grafische vlak een grote verbetering. Voor de mensen die spellen zoals Unreal Tournament of Quake gewend zijn, is het even omschakelen. Al schietend op je tegenstanders afrennen betekent meestal in een lijkenzak naar huis. Al met al wordt Delta Force Land Warrior een waardige opvolger.