Monkey Island

Monkey IslandTM, een naam die in de geheugens van vele gamers gegrift staat. Wanneer er weer een lijst gemaakt wordt met de mooiste spellen ooit, staat hij er altijd in. Af en toe éénmaal, maar vaak ook wel tweemaal en soms zelfs driemaal. Het begon allemaal met The Secret of Monkey Island, vervolgens kwam Monkey Island – LeChuck’s Revenge. De laatste telg in de familie is The Curse of Monkey Island.

Het softwarehuis achter deze fabelachtige reeks is LucasArts, de makers van een hele reeks topspellen. Toen zij de eerste Monkey Island maakten, was hun naam nog LucasFilm Games. Deze firma is bij iedereen bekend, omdat zij alle Star Wars films gemaakt hebben. Nu is LucasArts de softwaretak van LucasFilm. Toendertijd stond LucasFilm Games bekend om de goede adventures die ze om de haverklap afleverden. Ook de Monkey Island spellen horen bij die goede adventures. De grote namen achter het spel zijn Ron Gilbert en Tim Schafer. De eerste is bekend van de eerste Total Annihilation en de opvolger Kingdoms. De andere is vooral bekend geworden met Full Throttle en Grim Fandango.

De eerste twee spellen zijn gemaakt aan de hand van de legendarische SCUMM-engine. Deze was ontwikkeld voor het spel Maniac Mansion, maar werd steeds bijgewerkt voor latere games. SCUMM staat dan ook voor Script Creation Utility for Maniac Mansion. Het scherm is dan opgedeeld in drie blokken. Het grootste gedeelte is het speelscherm, hier zie je Guybrush al zijn capriolen uithalen. Het volgende blok bestaat uit allerlei vakjes met daarin handelingen die je kunt uitvoeren. In de eerste Monkey Island zijn dat er twaalf, maar sommige werden bijna nooit gebruikt. In LeChuck’s Revenge zijn het er dan ook nog maar negen. Het laatste blok is de inventaris, hierin zie je wat onze zogenaamde piraat allemaal meezeult. Ook hier is een verschil tussen het eerste en tweede deel. Waar in deel één nog tekst wordt gebruikt om de voorwerpen uit te beelden, heeft het tweede deel al mooie plaatjes. De speelomgeving van LeChuck’s Revenge is ook veel mooier. Het zijn nu handgetekende achtergronden, die zijn ingescand. Verder is het nu ook mogelijk om een moeilijkheidsgraad te kiezen. Het derde deel is een compleet ander spel. Het ziet er tien keer zo goed uit en er zijn nu ook prachtige tussenanimaties te zien.

De hoofdpersonage in alle drie spellen is Guybrush Threepwood. Het lukt hem altijd weer om iedereen te beledigen en om in de meest vreemde situaties terecht te komen. Hij doet nooit iets op de simpelste manier, maar toch bereikt hij altijd zijn doel. Een leuke wetenswaardigheid is hoe hij aan zijn naam komt. Hij werd voor het eerst getekend in DPaint. Dit programma slaat zijn bestanden op onder de extensie brush. Aangezien ze nog geen naam hadden voor hem werd het “guy.brush”. Zo onstond zijn voornaam, zijn achternaam werd beslist door een prijsvraag. Verder heeft hij een zwak voor Elaine, een mooie meid uit de Caribbean. Zij is de gouvernante op Mêlée Island, waar Guybrush haar ook voor het eerst ziet. Dit is de locatie waar het eerste spel begint. Guybrush’s gezworen vijand is LeChuck. LeChuck is een dode piraat, die alles doet om onze held het leven zuur te maken. Hij bevaart de zeven zeeën met zijn spookschip en jaagt elke piraat de stuipen op het lijf. Deze drie personages komen in elk avontuur voor en bepalen het verhaal. Verder zijn er nog een paar personages die je vaker tegenkomt zoals Stan. Dit is een verkoper van vanalles en nog wat. Ook de voodoo lady is vaak van de partij. Zij helpt Guybrush op alle mogelijke manieren wanneer hij weer eens op avontuur is.

In het eerst deel van de reeks verblijft Guybrush op Mêlée Island. Hij is hier omdat hij een piraat wil worden. Hiervoor moet hij eerst de drie testen afleggen. Dit houdt in dat hij moet kunnen stelen, vechten en schat zoeken. Nadat hij eindelijk alle drie testen heeft gehaald, wordt Elaine gekidnapt door LeChuck. Nu is het natuurlijk aan Guybrush om zijn nieuwe liefde terug te veroveren. Hiervoor moet hij naar Monkey Island, waar LeChuck zijn geheime basis heeft. Dat verklaart meteen de titel van de gamereeks.

Het gaat niet zo goed met onze vriend in het tweede deel. Nadat hij LeChuck verslagen heeft, verlaat Elaine hem. Dit is nog niet alles, want een oude vriend van LeChuck heeft hem opnieuw tot leven gewekt, maar nu in de vorm van een zombie. Verder is hij ook nog op zoek naar een legendarisch grote schat, de Big Whoop. Weer zal Guybrush alles in de strijd moeten gooien om beide opdrachten tot een goed einde te brengen.

In het derde deel zijn Guybrush en Elaine weer samen, maar er gaat iets vreselijk mis. Guybrush heeft namelijk een hele mooie ring in LeChuck’s schip gevonden, maar hij weet niet dat er een vloek op rust. Wanneer hij de ring om haar vinger schuift, verandert zij in een beeld van goud. Het is nu aan Guybrush om het allemaal weer op z’n pootjes terecht te laten komen.

De puzzels en conversatie staan in elk deel centraal, dit is ook logisch want het zijn rasechte adventures. De puzzels zijn allemaal min of meer logisch van opzet. Bijna allemaal zijn zó gemaakt dat je na het oplossen ervan jezelf voor het hoofd slaat en je afvraagt waarom je dat niet eerder zag. De puzzels kunnen vaak in willekeurige volgorde worden opgelost. Een goed voorbeeld hiervan zijn de drie testen uit deel één. Zo hoef je niet zo vaak vast te zitten, want je kunt gewoon aan een andere puzzel gaan werken. De conversaties zijn echte klassiekers in het adventuregenre. Bijna elk gesprek heeft een aantal grappen in zich verwerkt. Dit is dan ook één van de grote pluspunten aan de Monkey Island-reeks. Elk spel is doorspekt met humor en dat is een zeldzaam verschijnsel tegenwoordig.

Tot slot even de aanleiding tot het schrijven van deze column. LucasArts heeft aangekondigd dat er een Monkey Island 4 gaat komen! Binnenkort hebben we er een sneak peek over.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren