De softwaregigant Microsoft begint op steeds meer manieren de computermarkt te bespelen. Waar het zich vroeger alleen bezig hield met de zakelijke markt, is het nu ook bezig met games. Het begon met een aantal
Het slopende conflict
Het spel speelt zich af in de nabije toekomst. De wereld wordt beheerst door twee groepen, de Alliance en de Coalition. De eerste bestaat uit de kapitalisten zoals VS, Europa en Japan. De Coalition is vooral vertegenwoordigd door Rusland en andere communistische landen. Het is de Alliance die zo’n beetje de touwtjes in handen heeft. Zij hebben allerlei planeten gekoloniseerd en waren bezig de grenzen van ons zonnestelsel te verlaten. Door deze expansiedrift en ongekende welvaart is de eigen verdediging verwaarloosd. Hiervan maakt de Coalition gebruik door snel en hard toe te slaan. Voor de Alliance het door heeft, zijn de helft van hun troepen al weggevaagd. Het begin van een slopend conflict.
Speelgoed
De speler begint als een vrijwilliger bij de 45th Volunteers aan de kant van de Alliance. Dit squadron is gestationeerd op de ANS Relaint, een transportschip dat is omgebouwd tot oorlogsbodem. Hier wordt je geplaatst onder het commando van Maria Enriquez, een mooi, maar strenge squadronleader. Het enige binnen het schip dat je zult zien zijn je eigen kamer
Fly with me
Als je een beetje rond gekeken hebt op je kamer en genoeg geoefend hebt in de simulator dan wordt het tijd voor het echte werk. Hier voor moet je naar de briefingroom, wat weer gebeurt door middel van een prachtig filmpje. Eenmaal aangekomen zal Enriquez je uitleggen wat de bedoeling in de volgende missie is. Ook dit wordt verteld aan de hand van een filmpje. Deze briefings zijn allemaal erg duidelijk, alleen een beetje aan de beknopte kant. Misschien is dit wel een pluspunt, want de meeste mensen houden niet van stil zitten en wachten. Na de uitleg is het tijd om een schip te kiezen en deze uit te rusten. In het begin kun je kiezen uit een klein aantal schepen, maar daar komt al snel verandering in. Hoe hoger je rang, hoe meer schepen je tot je beschikking hebt. Elk schip heeft een aantal variabelen
It’s time for War
Dan mag je je kunsten gaan vertonen in het luchtledige. Allereerst word je uit het moederschip geschoten, waarna je moet wachten op instructies van de squadron leader. Meestal houdt dit in dat je naar een bepaald punt moet ‘jumpen’, waar de actie zal plaatsvinden. Vaak zal blijken dat de missie nog een staartje krijgt of zelfs helemaal anders is dan op de briefing. Dit is geen probleem, want je wordt altijd goed op de hoogte gehouden door je medestrijders. Vaak beginnen de
Het scherm dat je voor je neus krijgt tijdens het vliegen van de missie is vergelijkbaar met die van anders space combat sims. Je kunt in je HUD (Heads Up Display) allerlei schermen raadplegen met relevante informatie. Zo kun je kijken hoeveel schade je schip heeft opgelopen, wat de missie ook al weer was en verschillende raketten selecteren. Al deze schermen zijn instelbaar, je kunt ze even te voorschijn laten komen, maar je kunt ze ook constant op het scherm laten staan.
Tijdens de missie ben je niet alleen, want je wordt altijd bijgestaan door de rest van je squadron. Dit zijn er bij aanvang van de missie meestal zes, maar tijdens de missie wil het aantal nog wel eens dalen. Nu ben ik niet echt te spreken over de intelligentie van deze gasten. Het komt namelijk geregeld voor dat ze even testen of je nog wel wakker bent en wel via een stevige botsing. De vijand doet dit ook wel, maar dat is niet meer dan logisch. Soms kun je gewoon niet op tijd snelheid terug nemen en knal je tegen elkaar op. Het kan ook zijn dat de vijand een kamikazepiloot is. Dat de vijand dit doet tijdens het gevecht is niet zo erg, maar dat je eigen mensen dat tijdens het patrouilleren ook doen?! Verder is erg weinig op te merken aan de andere mensen van de 45th Volunteers. Ze luisteren goed naar orders en voeren hun missie naar behoren uit.
Graphics and Sound
Het paradepaardje van Starlancer zijn de graphics. Dit zijn namelijk de beste graphics ooit vertoond in een space combat sim. Het verschil tussen dit spel en een bioscoopfilm zijn gewoon verwaarloosbaar. Als ze beelden uit dit spel in Wing Commander – The Movie gebruikt hadden, was het misschien wel een mooie film geworden. De achtergronden zijn zoals we gewend zijn mooie texturen die nevels uitbeelden. Ook de weergave van planeten is zeer geslaagd. Het mooiste van de grafische pracht is waarschijnlijk het detail van de schepen, deze is echt fenomenaal. Zoals al eerder genoemd wordt er ook geregeld een filmpje afgespeeld. Deze zijn ook van topkwaliteit en zorgen ervoor dat de speler zich in het verhalen kan inleven. Bovendien worden ze niet alleen gebruikt om het verhaal te vertellen. Ze worden ook ingezet om het schip levendig te maken. Elke keer als je weer van je eigen kamer naar de briefingroom loopt, is er een ander filmpje dan de vorige keer.
Ook over het geluid niet dan lof, want het klinkt allemaal perfect. De geluidseffecten en de stemmen tijdens de missie zijn duidelijk. De muziek die je hoort in de missies valt niet echt op, maar dit is juist goed. Anders zou de muziek je alleen maar gaan afleiden.
Conclusie
De conclusie lijkt me duidelijk, Starlancer is een pareltje van een spel geworden. Het is jammer dat de AI af en toe een steekje laat vallen, maar verder is er geen commentaar te leveren. Voor iedereen, liefhebber van het genre of niet, is dit spel een aanrader.