Gamersnet.nl

Star Wars Episode 1: Obi-Wan

Sinds het uitkomen van de Phantom Menace is Lucasarts niet meer te stuiten. Achter elkaar komen titels uit die in meer of mindere mate gebaseerd zijn op de film: the Phantom Menace, Racer, Gungans, Droids, het houdt niet op. Maar sinds het uitkomen van Jedi Knight en opvolger/uitbreiding Mysteries of the Sith zijn er geen echte Star Wars 3D shooters meer uitgekomen. Obi-Wan moet die leegte opvullen.

Episode 1.5
In Obi-Wan speel je (verrassing!) als Obi-Wan Kenobi, maar dan wel de jonge versie uit Episode 1. Je speelt dan ook tijdens Episode 1, wat vooral blijkt uit de missies die je gaat tegenkomen. Die hele lijst van missies is overigens hier te lezen, maar omdat ik echte fans niet te veel wil laten zien zal ik die lijst hier niet tonen. Om toch iets te schrijven: enkele missies zullen rechtstreeks uit de film komen en andere zullen niet uit de film komen doch er veel mee te maken hebben. Je zult dan ook vooral tegen driods, Tuskens en Sith huurlingen moeten vechten. En dat vechten zul je vooral moeten gaan doen met de Force en bijbehorend lichtzwaard. Net als in Jedi Knight begin je met weinig ervaring, maar naarmate je verder komt zul je steeds meer krachten ontwikkelen. Je kunt nog wel een ‘gewoon’ wapen als een blaster pakken en daarmee vijanden aan stukken schieten, maar als je het echt met stijl wilt doen, dan kun je ze gewoon omverduwen of in kleinere stukjes hakken. Het lichtzwaard is sowieso een verhaal apart, want het besturen ervan gaat op een nogal aparte manier. In Jedi Knight kon je al door op een bepaalde manier te bewegen (vooruit, opzij en naar achteren) de beweging van een zwaai met het lichtzwaard beïnvloeden, maar Obi-Wan maakt gebruik van een zogenaamd ‘glyph’ systeem, wat inhoudt dat de muisbeweging bepaald welke zwaai je maakt. Zo zal het indrukken van de aanvalsknop en een beweging van de muis naar voren en dan naar rechts een ander effect hebben dan een beweging naar achteren en naar links. Ook zul je af en toe de mogelijkheid hebben om anderen met je mee te laten vechten en ze daartoe orders te geven.

Naast een ander verhaal en meer Force dan Jedi Knight zal Obi-Wan ook een nieuwe engine laten zien. Deze engine bouwt levels op de ‘oude’ manier, namelijk door ze op te bouwen op een soort blauwdruk zoals bijvoorbeeld Duke 3D vroeger, in plaats van een level uit te hakken uit een enorm blok, zoals bijvoorbeeld Quake. Op deze manier kunnen hele grote levels gemaakt worden (grofweg 2 keer zo groot als de al enorme levels uit Jedi Knight).

Multiplayer zal ook weer in Obi-Wan zitten, waardoor je uitgebreid kunt deathmatchen, protect-or-attack-the-Queenen en (waarschijnlijk) CTF-en. Ook komt er nog zoiets als een soort tournament rating waardoor twee spelers het tegen elkaar kunnen opnemen en waarbij de winnaar hoger komt te staan en de verliezer lager. Multiplayers zijn overigens niet alleen aan Obi-Wan gebonden, want ze kunnen ook spelen als Qui-Gon Jinn, een premiejager, een destroyer droid, een soldaat van Naboo en zelfs een Sith lord.

Hoe lang nog?
Je hoeft niet lang meer te wachten voor Obi-Wan, want het stond voor september gepland. Helaas is dat iets ruimer veranderd in ‘deze herfst’ en er doen zelfs geruchten de ronde over kerst of zelfs het eerste kwartaal van 2001. Maar op een goed spel kan een echte fan toch wel even wachten?