Wie op zoek is naar de ontwikkelaars van de aankomende MechWarrior, zal in een onverwachte hoek moeten zoeken. MechWarrior 4: Vengeance (MW4) mag dan wel door het ‘originele team’ van BattleTech games (namelijk FASA corporation) gemaakt worden, FASA is op dit moment onderdeel van Microsoft. Wat die softwaregigant toch niet allemaal wil…
Achtergrond
Wat was MechWarrior ook al weer en hoe zit dat met dat BattleTech gebeuren? Het BattleTech universum is een door FASA bedacht (en wettelijk geregistreerd) universum waarin de mensheid een flink deel van het universum bewoont en, hoe kan het ook anders, waar constant oorlog wordt gevoerd. De hele geschiedenis is op de FASA-site te lezen, maar hier volgt een uittreksel.
Eens was er de aarde en daar woonden mensen. Die mensen vonden omstreeks 2050 de hyperdrive uit (hoewel deze in de science fiction al langer bestond) en
Ondertussen werd er een ‘Inner Sphere’ gevormd, waar enkele ‘huizen’ (groepen mensen die samen een soort rijk vormen) de dienst uit maakten. Buiten de Inner Sphere woonden ook mensen die enkele eeuwen niets van zich lieten horen in ineens de Inner Sphere aanvielen. Deze buitenstaanders waren in clans ingedeeld. De clans werden uiteindelijk verslagen door de Inner Sphere strijders, maar de leiders die achterbleven in de Inner Sphere hadden niet verwacht dat de opperleider die de strijd tegen de clans leidde levend zou terugkomen. Zijn zus had dan ook al zijn troon overgenomen en daar begint MechWarrior 4 dan ook zo’n beetje. Jij bent hierin een MechWarrior die wraak (vengeance) gaat nemen op de persoon of personen die jouw vader vermoord hebben.
Verhaalgedreven
MW4 zal vooral qua verhaal heel anders in elkaar steken dan voorgaande delen. De achtergrond blijft hetzelfde, maar nu zullen de dingen die je in een missie doet het verloop van het verhaal bepalen (hadden we zoiets niet al in Wing Commander gezien?). De makers van MW4 willen namelijk een BattleTech verhaal tot leven brengen. Met over de 600 audio- en videoclips word je van het verhaal op de hoogte gehouden.
Jij bent dus de grote baas over je eigen legertje en jij bepaalt dus hoe je Mechs uitgevoerd gaan worden, zij het dat de economie-eigenschappen uit MechWarrior 2: Mercenaries niet worden meegenomen. Om je leger naar eigen
Strategie blijft ook gehandhaafd in dit deel en FASA belooft dat het besturen van je lance mates (strijdgroepje) in MW4 heel gemakkelijk gaat worden. Je lance mates (én vijanden!) zijn sowieso al een stuk slimmer dan in voorgaande delen, want FASA heeft uren doorgebracht met kijken naar MechWarriorspelers. Zo hebben ze een veel geraffineerdere AI kunnen maken. Verwacht dus niet dat constant dezelfde strategie toepassen ook in MW4 weer zal werken. Strategie is iets dat in MW4 een nieuwe betekenis zal gaan krijgen voor BattleTech games. Je kunt namelijk ook op andere manieren een missie uitspelen. Stom schieten op alles wat vijandelijk is kan ook afgewisseld worden met slim nadenken en verdekt blijven.
De omgeving
Grafisch ziet MW4 er in ieder geval al heel mooi uit. De screenshot bewijzen dat. Maar dat is niet het enige wat verandert is. MW4 moet namelijk veel
Natuurlijk is er weer aan multiplayergedeelte gedacht. Je kunt weer deathmatchen en capture the flag spelen, maar ook een assaultmissie proberen of een ‘King of the Hill’. Wat dat laatste inhoudt weet ik niet precies, maar het lijkt me een soort domination, waar je dus de baas over één of meerdere plaatsen moet zijn om te winnen. En dan zijn er nog twee andere multiplayer-mogelijkheden die nog geheim worden gehouden.
Conclusie
Gewoon afwachten wat het wordt en niet bang zijn dat het minder is dan een voorgaand MechWarrior game. Ik kan eigenlijk niet wachten!