Blade: Edge of Darkness

Wie hoopt hier over een spel te lezen over de vampierjager die onlangs zeer goed door Wesley Snipes vertolkt werd, wordt enigszins teleurgesteld. Dit spel is namelijk geen spel waarin je op zoek gaat naar bloedjagers, maar gewoon een extreem bloederig en mooi spel. Misschien toch de moeite waard om even verder te lezen?

Het verhaal
Er was eens een wereld waarin heel veel strijders leefden. Deze strijders waren erg goed in hun werk, maar ze werden een beetje verwaand en ze vonden dat ze gelijk aan goden waren. De échte goden vonden dit nogal vervelend en uiteindelijk stuurden ze een draak om deze strijders (weet iemand een betere vertaling voor warrior?) een lesje te leren. Deze draak was echter wel heel erg sterk en dus greep de godin van aardigheid (kindness) in door een enorm zwaard aan een superstrijder, die Blade heette, te geven. Blade knokte met het zwaad tegen de draak en versloeg de vuurspugende hagedis, waarna het monster ging slapen. Blade was echter dodelijk gewond en werd samen met zijn zwaard begraven in een tombe. Deze tombe werd met vijf magische sleutels afgesloten, zodat niemand zomaar het zwaard te pakken zou krijgen, want wie het zwaard heeft, heerst over de draak. De sleutels werden natuurlijk verborgen. Het kon natuurlijk niet eeuwig goed gaan en dus komt op een dag de gemene tovenaar Dal Gurak zijn gezicht laten zien. Hij wilt, naast zijn andere plannen, ook leider over de wereld worden. Hij heeft al één sleutel tot de tombe van Blade en hij wilt de rest ook, omdat mét draak het veroveren van de wereld een stuk makkelijker is. Het dwergenvolk heeft ondertussen de tombe van Blade herontdekt en dus vinden ze (de dwergen) het tijd dat een held de andere sleutels gaat zoeken om zo Dal Gurak tegen te kunnen houden.

De held
Van een verhaal met een geraffineerd plot moet Blade het dus niet hebben, maar het is dan ook een actiespel waarbij je niet teveel moet nadenken. Waar het om gaat is de actie en de persoon waarmee je die actie gaat uitvoeren. Juist ja, je mag kiezen! De dwergen hebben namelijk bij de amazones, barbaren, ridders en zichzelf de beste strijders gezocht en jij mag één van de personen gaan besturen om zo het spel tot een goed einde te brengen. Je kunt dus kiezen voor de Amazone: Lenig, snel, maar niet sterk. Met haar zul je vooral langeafstandswapens, zoals bogen gebruiken. Maar misschien voel je meer voor de barbaar: Sterk en strijdvaardig, maar niet erg slim en hij heeft ook nog eens een hekel aan bepantsering. Hij gebruikt vooral wapens voor twee handen. Lekker choppen dus! Je kunt natuurlijk ook kiezen voor de dwerg: Vrij sterk en slim, maar klein, waardoor hij niet zomaar alles kan gebruiken. Hij vecht vooral graag met bijlen en knuppels en is ook nog eens immuun voor magie en vergif. Als laatste keus hebben we nog de ridder, die eigenlijk van alles een beetje heeft. Hij kan alleen geen supergrote wapens dragen.

Naast alleen actie heeft Blade ook een adventure- en RPG-element in zich. Het adventure-element zit hem vooral in het verhaal, hoewel je af en toe ook eens een puzzeltje zult tegenkomen. Het RPG-element komt tot uiting in het feit, dat je punten verzamelt tijdens het vechten, waardoor je sterker wordt en meer aanvallen ontwikkeld.

De engine
Wat Blade het meest laat opvallen, is de engine. Misschien kun je het al aan de screenshots zien, maar om echt enthousiast te worden, moet je het filmpje even zien! Dit ‘filmpje’ is met z’n circa 50 MB wel erg groot voor de gemiddelde internetter, maar als je de kans krijgt moet je zeker even kijken! Blade ‘graaft’ namelijk de omgeving uit een enorm virtueel blok in plaats van hem met ‘brushes’ op te bouwen, zoals de gemiddelde 3D-engine. Dit geeft overgangen van binnen- naar buitenlocaties, zonder dat de frame rate daar onder lijdt. Hogere resoluties hebben daardoor nauwelijks een negatief effect op de frame rate, aangezien het spel vooral CPU-intensief is.

Ook de belichting is uitstekend gedaan. Schaduwen zijn zó levensecht, dat je ze soms zult aanvallen. Het licht schijnt heel natuurlijk door ramen en fakkels laten het licht flikkeren. Je kunt de fakkels ook meenemen en het licht beweegt dan heel natuurlijk mee. Het verslaan van vijanden zal er ook heel realistisch uit gaan zien, want ze vallen zoals je ze geraakt hebt. Dit houdt in, dat als je bijvoorbeeld iemand in z’n zij hebt geraakt, deze vijand ook naar die kant in elkaar zal krimpen. Het doormidden hakken van een vijand zal ook twee verschillende stukken vijand op de grond doen vallen. De natuurwetten zijn dus goed vertegenwoordigd in Blade.

Al dit hakken geeft nog een extra aardigheidje: Bloed! Dit rode vocht vloeit rijkelijk door het hele spel en het vechten is sowieso al een reden voor alle ouders om Blade uit allerlei landen te bannen. Want wie het filmpje gezien heeft, zal ook gezien hebben hoe je nog even in iemand’s nek kon kijken, nadat zijn hoofd afgehakt was.

Van de AI in Blade is nog weinig bekend, evenals het geluid. Van dit laatste is alleen bekend dat er een sfeervolle soundtrack bij zit, net als A3D en EAX ondersteuning.

De gameplay is in ieder geval wel goed verzorgd, aangezien ze bij Rebel Act Studios (de huidige makers van Blade) op dit moment bezig zijn het aantal benodigde toetsen te verminderen, waardoor de besturing alleen maar gemakkelijker wordt. Ook is het mogelijk om beide assen van de muis apart in te stellen qua gevoeligheid. Handig en vernieuwend!

De toekomst
Wat valt er verder nog te vertellen? Nou, dat Blade 15 levels gaat bevatten, met ieder hun eigen omgeving en vijanden. Dat er waarschijnlijk ongeveer 300 objecten in het spel zijn waar je naar hartelust mee kunt meppen en gooien. En dat het naar alle waarschijnlijkheid een enorme hit gaat worden!

Meer Blade 2

10/11/2002Blade 2 2
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren